Pagina 1 van 2

156 en autogas

Geplaatst: ma apr 30, 2007 21:23
door Quani
Ben in het bezit van een 156 1.8 met LPi installatie en 150000 op de teller.
sinds enige tijd brand het motor managementlampje. als ik dan bij de dealer kom, wordt de computer uitgelezen .
Dit levert geen foutmelding op en dus wordt de boel ge-reset. soms duurt het een dag, soms een paar weken maar dan gaat het fijne gele lampje weer branden.
De dealer adviseerde, om de gastank niet verder dan 3/4 leeg te rijden en dan weer te tanken. Dit heb ik een tijdje geprobeert, echter zonder resultaat. Ook toen ging na verloop van tijd het fijne gele lampje weer branden.

Wie kan mij mogelijk een blijvende oplossing bieden?

RE: 156 en autogas

Geplaatst: di mei 01, 2007 08:29
door GA!S
Een lampje gaat (zelfs bij Alfa) niet voor niets branden. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er geen enkele storing in het systeem is opgeslagen en uit te lezen. Dat wil nog niet zeggen dat de oorzaak ernstig hoeft te zijn. Brandende airbaglampjes worden vaak veroorzaakt door slecht contact van de connectors onder de stoelen. Ook vocht in multikabels wil wel eens voor hele vervelende storingen van het electrische systeem en brandende lampjes zorgen.

RE: 156 en autogas

Geplaatst: di mei 01, 2007 11:22
door Rob75
Misschien handig om de volgende keer eens te vragen welke storing(en) er in het geheugen stond. Aan de hand daarvan kun je dan preventieve acties ondernemen om het te laten ophouden.

Ondanks dat het een Alfa is, is alle electronica zo'n beetje Duits (Bosch) en hoort foutvrij te werken. Je moet wel eens iets doen aan een connector hier en daar, maar ook andere (Duitse) auto's hebben daar last van.

Mocht je zelf niet zo handig zijn, dan kun je hier eigenlijk altijd wel tips en aanwijzingen krijgen en eventueel een enthousiaste forummer die je een keer wil helpen.

Succes,

Rob

RE: 156 en autogas

Geplaatst: di mei 01, 2007 20:01
door newsgroupalfaromeo
het gaan branden van het MIL is een bekent verschijnsel bij LPi Alfa's (of misschien wel bij auto's met een Vialle systemen in het algemeen??? Uit eigen ervaring weet ik dat Seat's er b.v. ook last van hebben). Het ontstaat vaak doordat tijdens het overschakellen van benzine op gas eventjes niet voldaan wordt aan de geldende emissie-eisen. Als het MIL brand is het in 1e instantie natuurlijk altijd verstandig naar de dealer te gaan, maar meestal zul je na een paar bezoekjes het advies krijgen het MIL te negeren als de auto niet overschakeld naar de noodloop en de motor gewoon normaal loopt. Soms kan een update van het motormanagement software van het LPi systeem nog wel eens helpen, maar da's wel een duure manier om een lampje uit te krijgen.

RE: 156 en autogas

Geplaatst: di mei 01, 2007 21:27
door Andretti Molletti
Als je met een brandend lampje bij de dealer komt dan is er 100% zeker een foutcode.
Alleen je moet niet je contact uitzetten en naar binnen gaan, maar pal voor de showroom gaan toeteren zodat de dealer met tester naar buiten komt om je lampje uit te lezen..

Wat is er aan de hand dat een dealer je deze simpele raad niet kan geven??
Naam dealer?? want dan kan ik daar voortaan met een boog omheen rijden :roll:

Wel zo handig om exact te zijn: bouwjaar auto en vialle LPi G3??
Hoelang doet i dit al en is er recent wat gerepareerd of gesleuteld aan de auto?
En welk gele lampje bedoel je want het gaat nu al een MIL leventje leiden terwijl ik zo gok dat je auto helemaal geen EOBD II auto is?

RE: 156 en autogas

Geplaatst: di mei 01, 2007 21:57
door Iwema
Wat voor LPG systeem zit er in je auto? (Merk, type )

Hugo IwemaLPG

RE: 156 en autogas

Geplaatst: di mei 01, 2007 23:45
door Matje 4
Blijft het lampje branden als je op benzine rijdt?

Mijn 146 heeft ook het euvel dat het motormanagementlampje brandt als ze op LPG staat, maar zodra ik naar benzine over (moet :lol:) schakelen gaat het lampje uit.

Volgens de plaatser van de gasinstallatie heeft dit met een relais te maken dat het 'motormanagement moet misleiden' of zo iets. Was te verhelpen met een ander relais, maar dat veranderde verder niets aan welk onderdeel van het systeem dan ook.

RE: 156 en autogas

Geplaatst: do mei 03, 2007 22:54
door Quani
Dank jullie allen voor de reacties.
Zal proberen zoveel mogelijk op alle vragen in te gaan, om tot een goed slot te komen.

De auto en installatie zijn van 2001. Het is de zogenaamde ring tank, die op de plaats van het reservewiel ligt.

Er is recent niet gesleuteld aan de auto en de storing komt al van af het begin voor.
Ben bij verschillende garages geweest zowel alfa dealers als andre merk dealers als ook onafhankelijke. deze laatste hebben meestal niet de juiste apparatuur. er is bij geen van de uitlezingen een code uit de computer gekomen en het maakt ook geen verschil of je de motor laat draaien of kort voor de uitlezing weer start.

In het begin ging het motor management lampje (het gele motor vormige lampje boven in de toerenteller) nog wel eens uit als er langere tijd op benzine werdt gereden. vooral lange afstanden. echter ging het bijna direct weer branden als er op gas werd overgeschakeld.

een vochtprobleem is het denk ik niet, want het lampje brand onder tussen het gehele jaar door en ook in het buitenland waar de luchtvochtigheid lager is, blijft het branden.

RE: 156 en autogas

Geplaatst: do mei 03, 2007 22:57
door Andretti Molletti
@ kenners: heeft deze alfa een DTC voor injectors (omdat die uitgeschakeld worden met LPi)???
En als er een DTC geset wordt dan blijft die toch staan?

Zover ik weet gaat het lampje alleen branden als er een storing door de ECU waargenomen wordt en dat geeft per definitie een DTC.
Geen idee waar je vandaan komt maar ik zou hem graag eens uitlezen!

RE: 156 en autogas

Geplaatst: do mei 03, 2007 23:00
door Iwema
Als ik weet welk merk en type LPG systeem is ingebouwd kan ik misschien helpen.

Je kunt ook foto's van onder de motorkap sturen.

Hugo

RE: 156 en autogas

Geplaatst: do mei 03, 2007 23:02
door Andretti Molletti
Vialle LPi
G3 en een ringtank is mi type 3 met traloos regelbare pomp?

RE: 156 en autogas

Geplaatst: do mei 03, 2007 23:11
door Iwema
Sorry, maar me VIALLE kan ik je niet helpen.

Hugo

RE: 156 en autogas

Geplaatst: vr mei 04, 2007 09:07
door newsgroupalfaromeo
Een DTC wordt pas opgeslagen (Service Mode $03) als 2x dezelfde herkenbare emissie gerelateerde fout wordt waargenomen onder de zelfde omstandigheden tijdens twee verschillende ritten. Het kan dat opgeslagen DTCs worden gewist als de code na 3 ritten onder de zelfde omstandigheden niet optreden. Daarnaast heb je natuurlijk nog Service Mode $07 waarin de DTCs te vinden zijn van de huidige rijcyclus.

RE: 156 en autogas

Geplaatst: vr mei 04, 2007 10:19
door yuri 75 V6
Komt er dan geen 'sporadische' DTC als er maar 1 keer een fout wordt ontdekt?

RE: 156 en autogas

Geplaatst: vr mei 04, 2007 12:18
door Andretti Molletti
Het lampje gaat branden, maar je kan niks uitlezen en er wordt niks opgeslagen??
Waarom gaat het lampje dan branden?? Rare jongens die Bosch prutsers!!
Ze moeten eens bij MM op school gaan!
NMooit begrepen waarom die Bosch rommel in Italiaanse bolides is gekomen, MM had alleen de kwaliteit moeten verbeteren de rest is gewoon erg goed van ze!

Maar back on topic dan: als een storing één keer voorkomt (Er gaat een component stuk) dan wordt dat dus niet opgeslagen??
Oke zeg je dan: dat is continu stuk, een heleboel storingen achter elkaar..
Dan zeg ik joh hoelang in tijd is één storing en hoelang duurt het voordat de tweede getriggerd kan worden en opgeslagen?
Het aansturen ve lampje zonder constateren van een storing door de ECU is mi geheel onmogelijk.