Pagina 1 van 2
wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: wo apr 25, 2007 19:26
door kareltjeknetter
wat zijn de verschillen tussen de wielophangingen van de 155 en de 156. ik had begrepen dat de 156 is gebaseerd op de 155, dus vroeg ik me af of je een 155 zou kunnen upgraden.....
RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:46
door Martin H
Ik heb er ook al kort naar zitten kijken. De wielophanging is echter totaal anders.
Ik neem aan dat je wel eens onder een/je 155 hebt gekeken?
Dit zit onder een 156
achterwielophanging
Voorwielophanging
De voorwielophanging is misschien nog iets van te gebruiken.
Achter zit je met de veerpoot waar totaal geen ruimte voor is.
RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:54
door Martin H
voor de volledigheid
achterwielophanging 155
voorwielophanging
Vooral die zware, gietijzeren draagarmen van de achteras vind ik erg lomp
Als ik tijd had, ging ik een eigen, lichtere versie maken.....ooit....

RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:41
door Aernoudt
Wat wil je met de auto gaan doen ? Smaken verschillen (of je een 155 mooier vindt of een 156) qua uiterlijk. Qua techniek altijd voor de 156 gaan: stuurt VEEL beter.
Re: RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: do apr 26, 2007 13:30
door swdriver
Wat wil je met de auto gaan doen ? Smaken verschillen (of je een 155 mooier vindt of een 156) qua uiterlijk. Qua techniek altijd voor de 156 gaan: stuurt VEEL beter.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb nu een 156 en die stuurt heerlijk. Maar ook een 155 gehad en dat was tot op dat moment bij afstand de lekkerste stuurauto die ik ooit had gereden. Ik kan me ook een filmpje op het internet (ik geloof via het 156 forum) herinneren waarin een 156 GTA een slechts erg licht aangepaste 155 niet bij kon houden op het circuit.
Dus beter wel, maar het is het verschil tussen bijna perfect en perfect voor wat mij betreft.
Dan heb ik het wel over straatgebruik overigens.
Groet,
Gert
(ps misschien verander ik nog van mening als mijn verslten stabi voor is vervangen door een GTA stang

)
RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: do apr 26, 2007 18:21
door Aernoudt
Appels en peren vergeljken denk ik: iemand die kan sturen in een 155 zal sneller zijn dan 1 of andere boer in een 156GTA... met mijn 75V6 haalde ik ook auto's in met minder kilo's en meer PK's: als je de baan een beetje kent gebeurd dat al vrij snel
Technisch is een 156 veel beter qua onderstel...
Een 155 bijna perfekt durven noemen is in elk geval een stevige uitspraak !
RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: do apr 26, 2007 19:22
door kareltjeknetter
dit is iig duidelijk ,het lijkt niet op elkaar....
RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: do apr 26, 2007 19:38
door Martin H
Toch zou ik die voorwielophanging wel eens willen passen.
*voegt toe aan wensenlijstje*
Ik heb al wel een keer zo'n OMP verstevigingsstang voor het subframe van een 156 onder mijn 155 geschroeft. Die boutgaten voor de draagarmen zitten op dezelfde afstand. Alleen rammelde mijn uitlaatspruitstuk op die buis en daarom heb ik hem er weer onderuit gehaald.
Re: RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: do apr 26, 2007 21:04
door swdriver
Een 155 bijna perfekt durven noemen is in elk geval een stevige uitspraak !
hmmm, net zo stevig als een 156 gewoon perfect noemen denk ik. Maar er staat dan ook bij dat dat mijn beleving is.
Iemand die bv een Citroen CX rijdt zal er weer een heeeeeeeel andere mening op na houden en het met ons allemaal niet eens zijn.
Ik blijf erbij, na de huidige 156 was de 155 mijn lekkerste stuurauto op de openbare weg (zelfs de veelgeprezen Ford Mondeo, die als voorbeeld in de klasse zou gelden, kon er niet aan tippen).
Groet,
Gert
Re: RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: do apr 26, 2007 22:54
door LENZ
Ik kan me ook een filmpje op het internet (ik geloof via het 156 forum) herinneren waarin een 156 GTA een slechts erg licht aangepaste 155 niet bij kon houden op het circuit.
Licht aangepast, maar wel met 230pk

, chauffeurs waren wat nivaeu betreft vergelijkbaar en van circuitervaring op spa was voor beide heren geen spraken.
Ik blijf me er ook steeds over verbazen hoe goed een 155 het op het circuit doet en mijn ervaring is dat hij zeker niet onderdoet voor een 156,
155 ophanging is gewoon zeer eenvoudige mcpherson en achteras is ook niks bijzonders in tegenstelling tot moderne 156 ophanging.
156 weet wel beter comfort en sportiviteit te mixen.
Ik mis die 155 24V

RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: za apr 28, 2007 18:30
door Martin H
Toch nog even hierop op doorgaan...........
zou het mogelijk zijn om de achteras van de GTV/Spider onder een 155 te schroeven?
Het subframe lijkt in ieder geval iets meer op de 155 constructie.

RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: za apr 28, 2007 19:03
door LENZ
Is mogelijk, bevestigingspunten lijken zelfs zo op het oog over een te komen.
Zou misschien een kwestie zijn van overschroeven, maar dit weet ik (nog) niet zeker.
Ga eerst kijken of sporing en camber enigzins te beinvloeden is bij de 155 constructie en mocht dit niet de gewenste resultaten geven ga ik op zoek naar een gtv achterwielophanging, met als grote voordeel dat het afstelbaar is.
RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: za apr 28, 2007 19:29
door kareltjeknetter
wat zou nou leuker rijden , een getrickte 155 (24v of zo) of een 156 v6(of 2l 16v)... ik zit een beetje te grasduinen over mn volgende speeltje feit is wel dat een 155 relatief goekoop is
en om het leuk te maken hoe valt een 164 v6 hiertussen (altijd met veel plezier in gereden)
Re: RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: zo apr 29, 2007 09:42
door Martin H
Is mogelijk, bevestigingspunten lijken zelfs zo op het oog over een te komen.
Zou misschien een kwestie zijn van overschroeven, maar dit weet ik (nog) niet zeker.
Ga eerst kijken of sporing en camber enigzins te beinvloeden is bij de 155 constructie en mocht dit niet de gewenste resultaten geven ga ik op zoek naar een gtv achterwielophanging, met als grote voordeel dat het afstelbaar is.
Ik vraag me wel af of de benzinetank in de weg zit. Of zit die bij een GTV op dezelfde plek?
RE: wielophanging 155 vs 156
Geplaatst: zo apr 29, 2007 09:49
door LENZ
Benzine tank moet weg, de gtv as zit precies op de plek waar de 155 as loopt.
Is niet echt een aanpassing voor een straat 155.
Uitlaat zal waarschijnlijk ook anders moeten lopen