Pagina 1 van 2
fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 11:34
door tahir
hallo,ik heb een alfa 146 twinspark van "98
de vorige eigenaar heeft de fan via een schakelaar naast de stuur ingebouwt,dus slaat hij niet automatisch aan.

nu met warm weer heb ik er nog meer last van want als ik de schakelaar aanzet word het in 20 seconden gloeiend heet en als je in de file zit is het zeker niet prettig
gister bij een demontagebedrijf geweest voor een termostaat met sensortje,die vent,goeie kerel trouwens heeft de stekker van de sensor doorverbonden
maar de fan sloeg niet aan,dus de kabel is ergens verbroken zei hij
nou kan ik wel een termostaatje inbouwen,lijkt mij vrij makkelijk maar hoe ik dit kan oplossen weet ik niet,als ik naar de alfa garage ga zeggen ze straks misschien wel 2 uur arbeid
en dat tikt aan.
misschien dat iemand hier een goede tip voor mij heeft hoe ik dit kan oplossen? of iemand die hier verstand van heeft en die dit voor mij wil aansluiten
tegen een vergoeding uiteraard,heb ik liever
alvast bedankt
RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 12:03
door Rob75
Welkom hier.
Bij mijn weten wordt de fan gestuurd door de ECU en niet door een thermocontact in de radiator. Je zult dus op zoek moeten gaan bij de zekeringen en relais en de bekabeling van de fan. Ofwel nauwkeurig meten en zoeken. Er is een goede vraagbaak te krijgen waar e.e.a. in staat.
Succes,
Rob
Re: RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 12:16
door tahir
Welkom hier.
Bij mijn weten wordt de fan gestuurd door de ECU en niet door een thermocontact in de radiator. Je zult dus op zoek moeten gaan bij de zekeringen en relais en de bekabeling van de fan. Ofwel nauwkeurig meten en zoeken. Er is een goede vraagbaak te krijgen waar e.e.a. in staat.
Succes,
Rob
hoi rob,
vraag mij af he,die 2 kabels van de fan (ik meen een rode en een zwarte) waar die naartoe moeten,misschien kan ik de auto dan warm laten draaien en met een voltagemeter ofzo die aansluitingen kan meten? ik ben wel technisch maar heb dus bijna geen ervaring en weet niet eens welke kabel of waar de ecu zit

RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 15:02
door Rob75
Fahir,
zo te horen heb je twee opties:
- zorg dat je het schema van het koelsysteem te pakken krijgt,
- zoek een specialist (of dealer) die je kan helpen.
Dit is echt te lastig om even hier uit te leggen.
Groet,
Rob
RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 19:12
door damas
zit toch een thermo schakelaar in je radiator daar moet je 1 plus hebben 12 v en bij +- 95 schakelt ie dus gaat de fan draaien dus niet via ecu
Re: RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:09
door tahir
zit toch een thermo schakelaar in je radiator daar moet je 1 plus hebben 12 v en bij +- 95 schakelt ie dus gaat de fan draaien dus niet via ecu
hoi damas,
ik heb geen idee of daar de schakelaar zit maar die vent waar ik gister een ander termostaat met sensortje had gehaald verbond dus de sensor op de termostaat en dan zou de fan dus moeten draaien en deze deed het dus niet
als er iemand is die ervaring heeft met auto electra wil ik hem wel tegen vergoeding laten maken en anders gaat hij wel over 2 weken naar de dealer ofzo want zelf weet ik bijna niks van auto electra af
alvast bedankt alsnog
RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:47
door damas
wat voor motor heb je er in???
Re: RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:58
door tahir
wat voor motor heb je er in???
1.6 twinspark
RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:58
door Rens 1.7QV
Simpel.
Dat thermocontact zit in je radiateur geschroeft, hierop zitten 2 aansluitingen. Wanneer de temperatuur te hoog wordt schakelt het contact deze aansluitingen kort en zo zou je fan moeten gaan draaien.
Nu heeft die sloper als het goed is deze twee draadjes doorgelust. Bij jouw is de fan niet gaan draaien. Dit betekent 3 dingen:
1) fan stuk
2) bedrading stuk
3) zekering stuk
Check eerst of er geen zekering stuk is. Als dat in orde is moet je even meten of er op 1 van de aansluitingen bij het thermocontact 12V zit. Dit moet namelijk zo zijn. Is dit niet zo en de zekering is in orde, dan leg je even tijdelijk een nieuwe draad aan. Verbind een nieuwe draad aan een kant met de plus pool van de accu en sluit de andere kant aan op de draad die naar de fan gaat. Dat is 1 van de twee die je los gemaakt hebt bij het thermocontact. Je kunt ze gewoon allebei even tegen elkaar houden en dan moet de fan gaan draaien in 1 van de gevallen. Let wel op de de nieuwe draad niet tegen de carrosserie komt, want dan maak je kortsluiting.
Gaat de fan nu draaien dan zou je de nieuwe draad aan kunnen sluiten op 1 van de aansluiting van het thermocontact en de draad naar de fan op de andere aansluiting. Nu moet je fan gewoon werken. Let er wel op dat dit een beetje een tijdelijke verbinding is, want er zit geen zekering tussen.
Werkt dit allemaal niet, checkt dan de bedrading die loopt van de thermocontact naar de fan en de massa aansluiting van de fan zelf. Is dit allemaal in orde, dan is de fan niet meer goed.
Nu lees ik dus pas dat er een TS motor inzit. Verhaal blijft hetzelfde, moet je alleen even naar dat thermocontact zoeken.
Rens
RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:15
door tahir
tof van je rens
ik dacht dat de fan op de schakelaar/sensor van de termostaat werkte,dus de radiateur heeft zoals damas verteld een sensortje die de fan aanstuurd?? misschien kan ik ook als het de sensor op de termostaat is die de fan aanstuurd daar 12v op zetten?
de fan is trouwens in orde want met de schakelaar binnen in de auto die de vorige eigenaar blijkbaar heeft gemonteerd werkt die dus wel
ik zal wat je net hebt overschrijven en morgen effe naar die sensor op de radiateur zoeken,nu zie ik niks in de donker
bedankt
RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:26
door Rob75
Nogmaals,
ik heb even gekeken in ePER en gezien dat de TS motoren hetzelfde principe hanteren als in de andere modelen met TS 16v motoren.
De fan wordt aangestuurd door de ECU aan de hand van de koelvloeistofsensor op de thermostaat. Aan de hand daarvan wodt de fan geschakeld in stand 1 (laag) of stand 2 (hoog). Het blokje op de radiator is een weerstand die dit regelt. Er zit een relais onder de motorkap welke de fan aanstuurt.
Ik weet dat op het 155 forum er diverse schema's staan die overeenkomen met de werking van de 146. Dus kijk daareven voor de juiste info.
Succes,
Rob
Re: RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:31
door tahir
Nogmaals,
ik heb even gekeken in ePER en gezien dat de TS motoren hetzelfde principe hanteren als in de andere modelen met TS 16v motoren.
De fan wordt aangestuurd door de ECU aan de hand van de koelvloeistofsensor op de thermostaat. Aan de hand daarvan wodt de fan geschakeld in stand 1 (laag) of stand 2 (hoog). Het blokje op de radiator is een weerstand die dit regelt. Er zit een relais onder de motorkap welke de fan aanstuurt.
Ik weet dat op het 155 forum er diverse schema's staan die overeenkomen met de werking van de 146. Dus kijk daareven voor de juiste info.
Succes,
Rob

ok,weet ik dat ook weer
maar die 155 forum,heb jij of iemand daar de internetadres van ? ik weet het namelijk nog niet
bedankt
RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:33
door Bert-155
Re: RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:38
door tahir
dankje

RE: fan probleem
Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:42
door damas
heb toevallig ook die eper en zag ook dat ie via relais en weerstand geschakeld is