Hoi Marnix, welkom op dit schitterende forum!
Dank U... ik ben normaal niet zo een "alfa-club" deelnemer, zoals gezegd, ik gebruik die 33 eigenlijk nog altijd voor dagdagelijks gebruik. Maar ik heb wel een andere old-timer, een Lancia Fulvia Coupe uit '68) Ik he vrij veel ervaring met sleutelen aan auto, maar wel uit het "pre-transistor" tijdperk. Die ouwe Lancia is op een bepaald manier zalig: het meest in de richting van electronica dat er in zit is een condesator of een weerstand... ik moet toegeven dat de electronica die er nu inzit van mij komt: ik heb er (simpele) electronische ontsteking ingestoken...
Het probleem van de toerenteller lijkt me niet aan de ECU te wijten. Het ligt of aan de sensor in de bak
lijkt mij onwaarschijnlijk: het signaal van de sensor wordt door de ECU gebruikt, en als het daar mis zou zijn, dan denk ik niet dat de motor nog redelijk zou draaien
of aan de teller zelf.
Heb je eens geprobeerd een van beide te vervangen/ te controleren?
Kan natuurlijk, maar nee, ik heb er niet zo direct een liggen...
De reden dat ik aan de ECU dacht is de rare regeling met dat signaal voor de teller (aan dubbel de onstekingstiming, vanwege de vaste ontstekingsspoelen die twee keer vonken per cyclus?) da ook door het brandstofpomp relais gebruikt wordt. Ik zal eens met een osciliscoop naar dat signaal moeten kijken, maar ik weet eigenlijk niet welke spanning ik eigenlijk zou moeten verwachten (5V? 12V? Iets anders
De schommeling van de koelwatertemperatuurmeter lijkt me ook niet aan de ECU te wijten. De sensor die de water-temp doorgeeft aan de meter op je dashboard zit links bij je inlaatspruitstuk, ik meen een bruine draad. Is de aansluiting netjes? Anders eventjes opschuren. Andere mogelijkheid is uiteraard dat het metertje zelf of de sensor niet helemaal fris is.
Juist, ik heb dat deze namiddag even nagekijken, en dat is waar, de ECU komt daar niet eens tussen... Ik ben mij inmiddels af aan het vragen of het aan de voeding van het instrumentenpaneel kan liggen. Het is verdacht dat zowel de watertemperatuur meter als de toerenteller onregelmatig werken (misschien de benzinepeil meter ook, maar die gaat zo als van zichzelf als een gek op en neer...)
Het onregelmatig stationair lopen kan veel verschillende oorzaken hebben. Als de motor koud is en je start deze, hoeveel toeren geeft de teller dan aan? (mits deze dan wel goed werkt) Het zouden volgende de vraagbaak 950 toeren moeten zijn. Als de motor dan warm is moet het terugzakken naar 800 tpm.
Is allemaal ok. Ik heb de vraagbak, maar ook de technische manual van de 33

(van Internet, een site in Hongarije denk ik...)
Het probleem is eerder als volgt: bij het riden is alles ok. Als men stopt voor een licht bv., dan is het goed voor zo een tiental seconden, en dan begint het langzaam slechter te gaan. Datt schijnt te wijzen op een soort "aanladen" van de bougies, of een lichtjes slechte dosering van het mengsel bij traagloop of iets dergelijk. De bougies zijn nieuw sinds 10.000 km, en het probleem doet zich al gans de tijd voor, ook bij splinternieuwe... Het was daarom dat ik het gasklephuis eens gereinigd had, omdat ik dacht dat de kleine opening voor traagloop vervuild zou zijn... de resultaten waren spectaculair, niet bij traagloop zoals ik gedacht had, maar bij het optrekken, het koppel bij lagere toeren is op misterieuze wijze verbeterd...
Tevens doen nieuwe bougies soms wonderen. Schroef ze er eens uit, is er eentje bij die flink nat is?
Nee, alle vier mooi "koffie-met-melk" kleur.
Loopt de motor wel netjes als je normaal (2500- 3000 tpm) rijdt?
Perfect... ik heb geen klachten, juist maar die traagloop na een tiental seconden die begint onreglematig te worden.
Yep. Ik ben vrij zeker van mijn zaak voor alle aspecten die niet de elektronische kant van de zaak (das incluis injectie natuurlijk) betreft (zie ervaring met mijn Lancia Fulvia). Daarom dat ik de neiging had om het op de ECU te steken...
Ik ben best tevreden van die wagen (is zuinig, vrij geruisloos, vrij baanvast (niet te vergelijken met mijn Fulvia, maar das dan ook een klasse apart). Alleen een beetje "underpowered" in de 1,3 versie vind ik persoonlijk (vergeleken met zijn gewicht...)
Ter info: die alfa 33 1,360l heeft - met al zijn moderne technlogie, die ECU - welgeteld 6pk meer dan mijn Fulvia met zijn 1.298l motor van 25 jaar daarvoor; maar het gewicht is ook x 1,5...
Succes ermee!
Ik zal het op den duur wel vinden... ik hoop alleen dat het zal zijn voor de wagen helemaal versleten is...
Heb je mooie fotos van deze Imola?
Nee eigenlijk... Ik zal er eens maken, maar dan als hij eens mooi gewassen en opgeblonken is
Besankt voor het commentaar tot zover!
Mx
Steven