Pagina 1 van 3

Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 09:15
door Michel
Even peilen of iemand dit probleem herkent...heb er al eerder over geschreven, dacht ik.
Let op: ik heb hier ALLEEN MAAR last van als de auto LANG heeft gereden icm warm weer. (bv. gisteren de Branatorit). En dat bedoel ik echt lang en warm. Een rit van 60 km is echt niet voldoende. Gisteren kreeg ik er last van na 200 km / uurtje of 4 rijden. Ook vorig jaar, bij aankomst op het SS, had ie er last van.

Als ik vetrek, gaat de aandrijfas slingeren. Zo erg, dat het soms lijkt dat de auto moeite heeft met van z'n plek te komen. Meer gewicht in de wagen verergert het probleem. Een helling ook. Eens rollend, probleem weg. (op wat pook trillingen bij optrekken in lage toeren na)
Aangezien ik niet over een brug beschik, en de dingen dus niet optimaal kan bekijken, mijn vraag of iemand, uit ervaring, dit probleem herkent. Kan zowat alles zijn, volgens mij. De auto heeft GEEN last van gekke resonanties tijdens het rijden oid

Even dit:

Motorsteunen: nieuw
Baksteun: oogt en voelt ok
donut: oogt, op 't eerste zicht, ok (moeilijk te zien onder de auto...)
steunlager: nog niet kunnen vaststellen
kruiskoppelingen;: nog niet kunnen vaststellen
schuifstuk: nog niet kunnen vaststellen

Het meest merkwaardige blijft dus het lange afstands / temperatuurs afhankelijke....dat maakt het ook moeilijk de diagnose te stellen...kan natuurlijk bovenstaande zooi allemaal gaan vervangen, maar da's nutteloos geld uitgeven....

Eventueel....de te hoge rolweerstand van mijn warme 205/55 banden ? Ver gezocht, maar ik roep maar wat ?

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 11:25
door DJ
Dit lijkt heel veel op het probleem wat m'n vader heeft gehad met z''n duetto. Bij flink warme auto (langere rit) klapperen van de aandrijflijn bij weg rijden.
Oorzaak was lekkage uit de versnellingsbak naar de koppeling>> vette koppelingsplaat.
Dus lekkage verhelpen. Kijk gelijk ff wat voor type koppelingshuis je hebt. Een type waarbij je de schakelstangen niet kan zien zitten (geen ovaal gat in het huis) verdient de voorkeur. Elimineert een lekkage plek.

Groeten,
DJ

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 11:35
door Michel
Houdt wel steek, hangt altijd een drupje onder, tussen blok en koppelingshuis. Nochtans revisiebak van bij Mugello, heeft iets van een 7000 gelopen nu :?
Wat ik echter vreemd vind, is dat de koppeling niet gaat slippen, dan ?

Zou dikkere bakolie 't proberen waard zijn ?

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 11:50
door DJ
Hij slipt ook niet continu. Hij slaat kortstondig door.
Dat je toch lekkage hebt ondanks bakrevisie zou heel goed aan "verkeerde" type koppeligshuis kunnen liggen. Typen met gaten tbv schakelstangen/achteruitrijschakelaar staan bekend om dit probleem bij warme motor.

Groeten,
DJ

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 11:58
door Michel
Klinkt allemaal wel logisch, dit kan ook verklaren waarom ie, zelfs bij warme motor de ene keer erg, en 5 minuten later weer minder heeft...
't lijkt me niet echt een drama (rij er nu al een jaar mee rond) , maar 't stoort wel. Klusje voor komende winter eventueel....Hoe hebben jullie 't opgelost ?

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 12:19
door DJ
Afgelopen winter de bak eronder vandaan en laten reviseren (bleek geen overbodige luxe....bleek zeer slecht maar desondanks geen gekraak, nu rijd je in ee spider doorgaans ook relaxt op de binnenwegen)
Terug geplaats met een dicht type koppelingshuis en voor de zekerheid een nieuwe koppelingsplaat ivm olie in de andere hoewel die er na schoonmaken en opschuren eigenlijk een goed bruikbare indruk maakte. Maar ja 2 keer de bak er onder vandaan halen heb je ook geen zin in.
De eerste paar honderd km zitten erop inclusief lange ritten met warm weer en geen problemen meer met klapperende aandrijflijn. Ik zou zeggen ga zoek naar een dicht koppelingshuis.

Groeten,
DJ

Re: RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 13:03
door bralfa
Houdt wel steek, hangt altijd een drupje onder, tussen blok en koppelingshuis. Nochtans revisiebak van bij Mugello, heeft iets van een 7000 gelopen nu :?
Wat ik echter vreemd vind, is dat de koppeling niet gaat slippen, dan ?

Zou dikkere bakolie 't proberen waard zijn ?

Ruik eens aan de olie..

Als de lekkage tussen blok en bellhouse zichtbaar is dan kan t ook je krukaskeerring zijn die lekt en niet je prise as.....

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 13:11
door Michel
Dat heb ik net gedaan :wink: is wel degelijk motorolie, en lijkt geneens afkomstig van de krukaskeering, maar van de achterzijde van de carterpan.
Lijkt niet uit 't bellhouse te komen. even alles schoongemaakt om de volgende keer eens duidelijk te zien waar 't vandaan komt. Ik ga nu trachten de auto op een brug te krijgen, om de aandrijflijn volledig te overlopen, "iets" zegt toch dat het daar vandaan komt...Vinden we daar niks, dan moet deze winter de bak er maar onderuit.
Al zou de koppeling bruusk dooslaan af en toe, die cardan mag toch niet zo heftig doen ? Hij raakt (nog) niks, maar je hoort 'm als het ware (na) rammelen als het probleem zich net voordeed....
Bovendien heeft de auto rijdend nooit nergens last van ? Bij lekkage zou er dan van tijd tot tijd al rijdend ook iets vreemds moeten gebeuren ? Zoals plotse toerenschommelingen of dat soort dingen ?

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 16:02
door berlinista
vraag: hoe lang geleden heb je de smeernippel op het cardan schuifsuk voor het laatst volgepompt? Daar zit vet in, in het schuifstuk. Wellicht dat er te weinig in zit, en na veel km wordt ook vet warm, en dus dun. Bij speling op je schuifstuk ga je dus jouw probleem krijgen!
Ik ben fan van die smeernippel en pomp altijd alles lekker vol!
Rik

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 16:24
door Michel
Antwoord: in de 9000 km / 2 jaar dat ik 'm heb nog nooit. :oops:

Aangezien ik kruiskoppelingen heb zonder nippels, wordt deze overblijvende steevast vergeten...

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: ma apr 23, 2007 23:44
door Andretti Molletti
Ook een defect in de kruiskoppelingen geeft een soort gelijke storing.

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: di apr 24, 2007 00:38
door @lfa@lgra
Idd: Als het probleem zich al langere tijd voordoet is er meestal ook wel iets speling op de kruisstukjes voelbaar.
als je de aandrijfas loshaal"; Eerst de montageposietie merken. daarna kun je rustig "op het handje" voelen of alle kruisstukjes zonder ook maar het minste of geringste zware punt heen en weer bewegen. Bij twijfel: vervangen!
Je kunt je kruisstukjes NIET vervangen door exemplaren met een smeernippel. Die hebben nl een iets kleinere diameter en de lagerbusjes zijn ook een paar tienden dunner. :wink:

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: di apr 24, 2007 10:38
door berlinista
het schuifstuk heeft ALTIJD een smeernippel, ik heb het NIET over de kruisstukjes.....


Doe dat eerst eens voor dat er allemaal discussie gaan over koppelingsplaten enz....


:roll:

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: di apr 24, 2007 12:23
door Michel
Aangezien ik kruiskoppelingen heb zonder nippels, wordt deze overblijvende steevast vergeten...
Nou moet ik mezelf al gaan quoten....ik schrijf nergens dat ik:

- geen smeernippel bij het schuifstuk zou hebben
- mijn kruiskoppelingen wens te vervangen door exemplaren met smeernippel...

Wat ik bedoel is: aangezien mijn kruiskoppelingen niet gesmeerd hoeven te worden, wordt het schuifstuk daardoor wel eens vergeten...

Wij Belgen spreken moeilijk Nederlands, ik geef toe. :mrgreen:
:wink:

RE: Aandrijflijn perikelen

Geplaatst: di apr 24, 2007 22:50
door berlinista
Nou, OK, want dat begreep ik er idd uit, dus, ergo, als gevolg van, enzovoorts zou ik willen stellen, bespreken, voorstellen, zeggen:



Doe dat dan eerst eens!!!!!!



:P