Pagina 1 van 1

Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/Bertone?

Geplaatst: zo apr 22, 2007 22:51
door 1750GTV
Ik heb een vraagje over achterassen van de 105 serie:

Wie o wie weet of er verschillen zijn tussen een 1600 en een 1750 achteras?
Of zijn deze hetzelfde?

(ja, ja. ik heb UTFS gedaan, maar kon niets vinden hierover. :) )


Ray

RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/Bert

Geplaatst: ma apr 23, 2007 08:22
door ciclista

RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/Bert

Geplaatst: ma apr 23, 2007 20:31
door Gordon
Dat klopt niet met mijn info....

Die zegt namelijk dat 1300 en 1600 dezelfde achteras/differentieel hebben.

RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/Bert

Geplaatst: ma apr 23, 2007 20:34
door 1750GTV
Argh...

Wie heeft er nog meer info?

RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/Bert

Geplaatst: ma apr 23, 2007 20:57
door @lfa@lgra
NIETS zegt mij meer wat. :!: Alle 105-jes zijn nl zodanig oud dat er meestal alweer een andere as zn jaren onder zit te slijten.
Wil je het zeker weten Ray: Haal dan de achterste flens even los: Kijk naar de verfstip en/of ga lekker even tellen dat is ig wel betrouwbaar......ls je kunt tellen...:biggrin:

En: Als je een blauwe stip-as nodig hebt, dan heb ik er nog 1-tje voor weinig.

RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/Bert

Geplaatst: di apr 24, 2007 09:38
door roel
Tja en volgens mij is een 1750 as 10/41 en dus qua overbrenging gelijk aan 2 liter, maar dan zonder sper.

mijn argumentatie :roll: :

1. Ik heb een as die onder een '68-er 1750 vandaan komt met 10/41 zonder sper
2. Ik heb 2 bakken die onder een 1750 vandaan kwamen (nee, niet tezamen :D )met daarin de code 10/41 geslagen, wat dus betekent dat de overbrenging van de snelheidsmeter bij een 10/41 as hoort.
3. volgens mij (iets te vaag weet ik) heb ik ergens in een handboek deze verhouding gelezen, maar dat boekje moet ik dan wel eerst terugvinden.

Beste methode blijft: draaien en nog eens draaien (en ondertussen tellen natuurlijk :wink: )

Roel

RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/Bert

Geplaatst: di apr 24, 2007 15:46
door Gordon
1300 en 1600 hebben een 41/9 differentieel, 1750 heeft een 41/10 en de 2000GTV een 41/10 met LSD

Daarnaast bestaat de mogelijkheid van een 43/10 als in het verleden ooit een Berlina als donor is gebruikt.

RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/Bert

Geplaatst: di apr 24, 2007 17:24
door @lfa@lgra
De 2 liter Berlina heeft een korte overbrenging 9/43 en de Bert en de Spider heben de 10/43 overbrenging. :wink:
De 1750 heeft wel een "lange" as.

Re: RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/

Geplaatst: di apr 24, 2007 18:19
door ciclista
De 2 liter Berlina heeft een korte overbrenging 9/43 en de Bert en de Spider heben de 10/43 overbrenging. :wink:
De 1750 heeft wel een "lange" as.
Je haalt echt alles door elkaar, berlina 2000 heeft 10/43, Bert en Spider 10/41. Over de 1750 zwijg ik verder, tellen is inderdaad de enige optie.

Re: RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/

Geplaatst: di apr 24, 2007 18:29
door @lfa@lgra
De 2 liter Berlina heeft een korte overbrenging 9/43 en de Bert en de Spider heben de 10/43 overbrenging. :wink:
De 1750 heeft wel een "lange" as.
Je haalt echt alles door elkaar, berlina 2000 heeft 10/43, Bert en Spider 10/41. Over de 1750 zwijg ik verder, tellen is inderdaad de enige optie.
EDIT: IDD hebben de spider en de Bert 10: 41. :oops:

Berlina 2000 staat volgens mijn gegevens toch echt als 9/43 te boek.(Bron Kluwer) Dit is gedaan om meer trekkkracht te bewerkstelligen. Ik kom hem echter in een latere editie weer tegen in 10/43.Kennelijk toch een te korte overnrengverhouding gebleken???
Berlina 1750 heeft standaard 10/43 witte stip.

Verder de 1300 en 1600 hebben alleen in de latere uitvoeringen dezelfde overbrengverhoudingen. In de eerste series supers is zelfs 8/41 gemonteerd geweest.

Re: RE: Verschillen tussen een 1600 en 1750 achteras Giulia/

Geplaatst: wo apr 25, 2007 13:15
door roel
.......
3. volgens mij (iets te vaag weet ik) heb ik ergens in een handboek deze verhouding gelezen, maar dat boekje moet ik dan wel eerst terugvinden.
Heb het boekje even opgezocht: Het behandelt de Types 1750 Berlina, 1750 GT Veloce en 1750 Spider Veloce van 1968 - 1970

Dus alleen eerste serie 1750 GTV (en daar zijn mijn eerder genoemde onderdelen ook van)

Eindaandrijvingsverhouding volgens dit boekje:
Berlina: 10/43
GT Veloce en Spider Veloce: 10/41



Roel