Pagina 1 van 1
Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: vr apr 20, 2007 06:53
door Chiel
Nou, hier komt een nieuw Sud 1.2ti hoofdstuk - ontstekingsunit ondertussen ontvangen maar nog niet aan toe gekomen om in te bouwen.....want; Sud start niet meer! Accu plat
Eergisteren deed hij het plots niet meer - wel in de dagen tevoren gemerkt dat de start wat minder enthausiast was maar niet echt acht op geslagen. Accu is dus langzaam maar zeker minder vol geraakt.
Zie maar een paar mogelijke oorzaken;
- accu naar de Kl^&#ten, maar dat lijkt me stug, net nieuw (december 2006, auto heeft binnen overwinterd),
- lekstroom - geen idee waar/hoe te zoeken
- dynamo naar de grootjes...
Eerst maar eens naar die laatste gekeken - ik denk dat ik een dynamo heb van een 33, ik heb namelijk geen afzonderlijke spanningsregelaar. Dwz dat de diodes ingebouwd moeten zijn. Heeft iemand een idee wat er gebeurt als er diodes stuk gaan? Moet ik dat zien op het dashboard?
nog zo'n veronderstelling - zou het zo kunnen zijn dat het gestotter van de Sud hier mee samen hangt?
Eh....help?

RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: vr apr 20, 2007 09:09
door Maxtor
Meten is weten....
Met losgekoppelde accu meten over je accupolen... volgens mij weerstand meten, deze mag in principe niet uitslaan, immers zijn + en - een gescheiden systeem. Vonkt het op het moment dat je de accupolen weer aan de accu bevestigd?
Dynamo lijkt mij sterk, maar ook die kan je meten, dient 14,4 Volt ofzo af te geven.
Het zou heel eventueel je accu nog kunnen zijn... even opnieuw opladen en kijken hoelang die het uithoudt. Als je accu de hele winter in de auto aangesloten en wel heeft gezeten. Een lege accu en vrieskou gaat niet echt heel goed samen.
RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: vr apr 20, 2007 10:02
door Huib
Chiel ik denk dat zo'n 1200 gewoon te licht is om al die stroom op te wekken
maar ff serieus dynamo kun je checken door de spanning over de accupolen te meten bij draaiende motor. Zonder verbruikers ca. 14 volt, met verbruikers iets lager maar niet onder de 12 volt.
Lekstroom meet je door je multimeter als amperemeter tussen de pluspool en de klem voor de plus te zetten. Doe dit niet met teveel verbruikers want de meeste mulitmeters kunnen max 10A hebben. De normale lekstroom is iets van 0,2 (of was het nou 0,02, wie vult me aan??) ampere. Als het meer is heb je een stiekume verbuiker. Nu één voor één de zekeringen eruit trekken. Als je de zekering hebt waar de verbruiker achter zit valt de lekstroom weg.
Wat ook al jouw genoemde problemen kan veroorzaken en nogal eens voorkomt bij een Alfa: slechte massa. Check de dikke kabel van de minpool via het schutbord naar het blok.
RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: vr apr 20, 2007 10:36
door Chiel
hihi......Daarom hebben ze er ook TI van gemaakt he!
Ondertussen; waarom zijn multimeters stuk wanneer je ze nodig hebt.....dus.....
Maar even een nieuwe gehaald - en ik meet oneindige weerstand over de accu (losse - pool, + zit nog wel vast). Ga de massa-kabel even meten op weerstand, ook wel een leuke. moet de dynamo even terugbouwen om de motor weer aan te zwengelen.
Re: RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: vr apr 20, 2007 10:37
door Maxtor
Lekstroom meet je door je multimeter als amperemeter tussen de pluspool en de klem voor de plus te zetten. Doe dit niet met teveel verbruikers want de meeste mulitmeters kunnen max 10A hebben. De normale lekstroom is iets van 0,2 (of was het nou 0,02, wie vult me aan??) ampere. Als het meer is heb je een stiekume verbuiker. Nu één voor één de zekeringen eruit trekken. Als je de zekering hebt waar de verbruiker achter zit valt de lekstroom weg.
Huib, meet jij de lekstroom nog met de accu aangesloten?
RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: vr apr 20, 2007 10:48
door Chiel
OK, weer stapje verder - massakabel lijkt OK - geen weerstand tussen motor en - klem accu en/of carrosorie. Meevaller
Als ik Huib goed begrepen heb dan haal je de + klem van de accu en zet je de multimeter tussen de pool van de accu en de + klem. Zo maakt de multimeter onderdeel uit van de stroomkring en kun je de stroomsterkte meten.....toch?
RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: vr apr 20, 2007 11:01
door Chiel
OK, de Huib methode toegepast

- geen lekstroom. Wel een beetje verdacht want bij de stand van 200uA op de multimeter slaat het ding nog niet uit, terwijl er wel een klokje tikt in de auto (stel 0.5W, 12V, dus A moet ~0.04A zijn, dus 40uA.....?)
Blijft alleen de dynamo over. da's een klusje voor vanavond. Dank voor de hulp tot op heden in ieder geval!
Re: RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: vr apr 20, 2007 16:06
door Huib
Huib, meet jij de lekstroom nog met de accu aangesloten?
Ja, de weerstandsmeting die jij aangeeft zegt niets over de lekstroom maar iets over de conditie van de accu. Als de platen krom zijn getrokken zul je minder dan oneindige weerstand meten denk ik.
OK, weer stapje verder - massakabel lijkt OK - geen weerstand tussen motor en - klem accu en/of carrosorie. Meevaller
Heb je wel belast gemeten? Onbelast is een op één draadje na doorgesleten kabel toch genoeg voor weerstand 0. Maar daar gaat hij echt niet mee starten. De snelle test is even een startkabel aan het blok en op de minpool van de accu.
Het mooiste is een V4 meting:
V1 = spanning in over de accupolen
V2 = spanning tussen de plus van de accu en de plus van de verbruiker (bv een koplamp)
V3 = spanning over de verbruiker
V4 = spanning over de min van de verbruiker en de minpool van de accu
Als alles in orde is dan geldt V1 = V3, V2 en V4 zijn allebei 0. Als bijvoorbeeld V4 een waarde van 2 volt geeft dan weet je dat hier een overgangsweerstand inzit, dus ergens een slecht contact ofzo. Bij deze manier van meten ben je ook gelijk verplicht om dit belast te doen, anders meet je niks.
RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: vr apr 20, 2007 21:05
door Chiel
Ben ik weer!
Dynamo weer ingebouwd - starten, lopen geen probleem. Maar nu meten....
Ik heb om te beginnen op de stekkers die achterin de dynamo stekengemeten; bij mij is dat een dikke rooie kabel en een wat minder dikke groene. Krijg niet een echt stabiel beeld, soms 11.8V, soms ongeveer 8V, meestal ongeveer 0,5V..... en als ik de kabels er af trek krijg ik helemaal niks......dit zowel bij stationair als bij wat hogere toeren......
nou ben ik een beetje in de war
Voor zover ik weet is een normaal dynamo systeem
1) wisselstroom dynamo
2) gelijkrichter (4 diodes, per diode 3.6V, vandaar de werelberoemde 14.4V)
3) spanningregelaar
4) verbruikers & accu
Volgens mij zit de gelijkrichter normaal in de dynamo geintegreerd....dan moet ik mijn spanningsregelaar ergens buiten de dynamo hebben....maar waar? Of zit dat ding ook in de dynamo?
Re: RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: za apr 21, 2007 13:36
door Maxtor
Huib, meet jij de lekstroom nog met de accu aangesloten?
Ja, de weerstandsmeting die jij aangeeft zegt niets over de lekstroom maar iets over de conditie van de accu. Als de platen krom zijn getrokken zul je minder dan oneindige weerstand meten denk ik.
Oef wat stom, ja bedoelde meten over de polen van de auto...

RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: za apr 21, 2007 20:42
door sprint88
Als je achter de dynamo meet,
meet je dan gelijkspanning??
als die 11.8 V is is die te laag volgens mij
als je een wisselstroom dynamo hebt met een losse regelaar cq gelijkrichter dan meet je op de dynamo wisselspanning.
de spanning zal dan iets lager zijn want die wordt door de gelijkrichter opgekrikt.
wat meet je op de accu met draaiende motor, even de regelaar op spanning trappen.
moet dus 14.4 V zijn ongeveer blijft dit steken op ongeveer 12 V is dit te laag
dus dynamo.................?
grt rogeralfa
RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:19
door Chiel
Eh, ja, ik meet achterop de dynamo, en dan lijken me de waardes idd raar.
Maar wat is er dan stuk?
1) dynamo zelf? Wat kan daar stuk aan behalve lagers en de sleepcontacten (die heb ik eraf gehaald en die zijn nog OK)?
2) gelijkrichter - zou ik dan geen andere rare spanning zien?
3) spanningregelaar - waar vind ik die - is dat dat rare zwarte blokje achterop de dynamo?
Volgens het Autohandboek van Haynes zou de Sud een Bosch wisselstroomdynamo hebben (type 564G1 of AD1 (14V)) met ingebouwde gelijkkrichter. Ps Alle handboeken geven andere types, maar he, wie maakt zich er druk over
Als dat klopt dan zou ik achterop de dynamo gewoon 14.4V moeten meten.
De dynamo op mijn Sud is wel van Bosch maar heeft het typenummer 0120 489 797/798 (en dan nog wat toevoegingen: K1 14V 45A 24). Weet iemand in welke Sud/33 oid die gebruikt zijn - dan kan ik zoeken naar een fatsoenlijk electrisch schema!
RE: Sud 1.2ti - accu plat............
Geplaatst: ma mei 14, 2007 20:48
door Chiel
OK, nieuwe Dynamo gemonteerd en de onsteking vervangen - eerste stukje rijden lijkt OK, geen gestotter. Maar dat heb ik vaker meegemaakt.
I'll keep you posted,
Thanks for the help!