Pagina 1 van 1
1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: wo mar 23, 2005 18:33
door Dennis33
Ik heb een alfa 33 1.7 IE uit 1993 waarvan mijn motor is overleden. Nu heb ik een andere alfa 33 uit 1991 gekocht waarop de kofferklep ook 1.7 IE staat. Waarvan ik de motor over wil bouwen. Echter deze motor heeft nog gewoon een ouderwetse verdeler. Kan ik deze motor ivm de bedrading en computer nu wel gewoon overbouwen of moet ik de bedrading en computer ook over zetten en zo ja is dit veel extra werk? Wie o wie kan mij adviseren

RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: wo mar 23, 2005 22:08
door T.Tobelini
De 1.7ie met verdelerkap heeft het oudere Bosch jetronic en de nieuwere 33 heeft Bosch Motronic motormanagement. Het verschil is onder andere dat er geen verdelerkap meer zit op de motronic, inderdaad. Je moet van die auto die je gekocht hebt ook de computer, kabelboom en andere accecoires overzetten in de 93'er. Dat past waarschijnlijk allemaal probleemloos.
RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: do mar 24, 2005 00:14
door Bartman
Ik zou de motronic handhaven en het oude systeem verwijderen. Oftewel je ruilmotor kaalmaken.
Bij je kapotte motor moet je de inlaatspruitstukken waar de benzinetoevoer op zit loshalen, dat scheelt je nl het loshalen van de deels plastic benzine leidingen.
Je moet het systeem in je 'goede' 33 zoveel mogelijk in tact houden. Let wel even op met eventuele verschillen in sensoren.
Handig is om je kapotte kale blok naast je goede kale blok te zetten en dan te vergelijken.
RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: do mar 24, 2005 10:29
door Dennis33
die heb ik inderdaad al losgehaald de inlaat dan kon ik makkelijker bij de rest komen. Maar komen de steckers dan nog wel overeen? Die andere alfa ga ik vanavond ophalen en uitbouwen en ik hoop inderdaad dat het zo gaat. Vraag mij alleen af of deze ook een sensor bij het vliegwiel heeft zitten voor het signaal voor de ontsteking. enz.....
Als ik de kabelboom moet vervangen moet ik zeker gaan knippen he

RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: do mar 24, 2005 11:22
door Bartman
Je moet alleen je onderblok overbouw, dus zonder het inlaatdeel. Dan hoef je niets/weinig te veranderen. Alleen zou het kunnen dat je idd een vliegwielsensor mee moet verhuizen van je motronic blok naar je l-jetronic blok.
Je l-jetronic motor moet je ombouwen naar Motronic.
Even wat anders: is het verstandig om je distributieriemen en de spanrollen nu ook meteen te veranderen? Dat is goed te doen als de motor buiten de auto ligt. Is meteen het risico uitgesloten dat ie de kapot loopt om die reden.
RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: do mar 24, 2005 12:07
door Dennis33
hopen dan maar dat het gat van die bdp sensor er al zit dan is het inderdaad allemaal overzetten en klaar lijkt mij. De distributieriemen zet ik inderdaad meteen over die had ik net vervangen toen ik de koppakking had vervangen van het oude blok. Zo ook meteen maar de termostaat.
bedankt alvast toppie

RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: do mar 24, 2005 12:16
door Huib
Ik denk dat die BDP sensor overzetten betekent dat je het achterste motordeksel moet omwisselen. Als de stekkers van de motronic niet op de jetronic sensoren passen dan zijn de sensoren dus ook anders. Zoveel mogelijk overbouwen dus, dat zal geen problemen opleveren denk ik.
RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: do mar 24, 2005 12:23
door Dennis33
Ik hoef hiervoor toch ook nog niet de halve motor voor de helft te slopen he

uhhhh klopt deze zin nog wel helemaal???

RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: ma mar 28, 2005 11:47
door Dennis33
Zo afgelopen zaterdag een motor met bak uit een sloper gehaald. Mijn eigen motor eruit gehaald. Krijg ik het vliegwielhuis er niet af

En niemand om te helpen uiteraard. Toch maar begonnen met het inbouwen van een motor die ik nog had liggen om in mijn speedster te bouwen (had deze nog nooit horen draaien). Helaas zaterdag niet af gekregen dus 1e paasdag ook helaas moeten sleutelen grrrr. Hangt alles eindelijk weer op zijn plaats wat denk je starten en lopen he

Proefritje gemaakt aaaaaah geen power in niet vooruit te branden. Compressie gemeten alles stond op 11 dus perfectos een voor een bougiekabels eraf getrokken en ja hoor cilinder 2 geen vonk bougie kabel kapot het gedeelte om de bougie afgebroken en wat denk je zijn de kabels anders van die sloper

opengeknipt (want eraf draaien lukte natuurlijk ook niet. toen maar van 2 kabels 1 gemaakt gemonteerd argggg nog geen vonk verder gekeken leverd de elektr... ontstekking alleen op cilinder 2 geen vonk hoe kan dat nou???? bij mijn vorige motor deed hij alles goed. Verder gespit en ja hoor die grote stekker op de ontstekking eraf gehaald en een pennetje was plat gedrukt en maakt geen contact

zo blijf je zoeken he en nu eindelijk na 2 volle dagen motor uit de ene motor uit de andere motor weer in de ene bouwen rijd hij weer. Wie zei er dat je 2 1/2 uur bezig bent met deze klus?????

RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: ma mar 28, 2005 20:57
door ravado
mooi dat ie weer loopt! soms zit het mee.........soms zit het tegen!

Re: RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler??
Geplaatst: di mar 29, 2005 08:47
door Huib
Zo afgelopen zaterdag een motor met bak uit een sloper gehaald. Mijn eigen motor eruit gehaald. Krijg ik het vliegwielhuis er niet af

En niemand om te helpen uiteraard. Toch maar begonnen met het inbouwen van een motor die ik nog had liggen om in mijn speedster te bouwen (had deze nog nooit horen draaien). Helaas zaterdag niet af gekregen dus 1e paasdag ook helaas moeten sleutelen grrrr. Hangt alles eindelijk weer op zijn plaats wat denk je starten en lopen he

Proefritje gemaakt aaaaaah geen power in niet vooruit te branden. Compressie gemeten alles stond op 11 dus perfectos een voor een bougiekabels eraf getrokken en ja hoor cilinder 2 geen vonk bougie kabel kapot het gedeelte om de bougie afgebroken en wat denk je zijn de kabels anders van die sloper

opengeknipt (want eraf draaien lukte natuurlijk ook niet. toen maar van 2 kabels 1 gemaakt gemonteerd argggg nog geen vonk verder gekeken leverd de elektr... ontstekking alleen op cilinder 2 geen vonk hoe kan dat nou???? bij mijn vorige motor deed hij alles goed. Verder gespit en ja hoor die grote stekker op de ontstekking eraf gehaald en een pennetje was plat gedrukt en maakt geen contact

zo blijf je zoeken he en nu eindelijk na 2 volle dagen motor uit de ene motor uit de andere motor weer in de ene bouwen rijd hij weer. Wie zei er dat je 2 1/2 uur bezig bent met deze klus?????

Als je net zo snel sleutelt als dat je praat (schrijft) dan schiet het toch best wel op?

Re: RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler??
Geplaatst: di mar 29, 2005 09:10
door kroehlur
Zo afgelopen zaterdag een motor met bak uit een sloper gehaald. Mijn eigen motor eruit gehaald. Krijg ik het vliegwielhuis er niet af

En niemand om te helpen uiteraard. Toch maar begonnen met het inbouwen van een motor die ik nog had liggen om in mijn speedster te bouwen (had deze nog nooit horen draaien). Helaas zaterdag niet af gekregen dus 1e paasdag ook helaas moeten sleutelen grrrr. Hangt alles eindelijk weer op zijn plaats wat denk je starten en lopen he

Proefritje gemaakt aaaaaah geen power in niet vooruit te branden. Compressie gemeten alles stond op 11 dus perfectos een voor een bougiekabels eraf getrokken en ja hoor cilinder 2 geen vonk bougie kabel kapot het gedeelte om de bougie afgebroken en wat denk je zijn de kabels anders van die sloper

opengeknipt (want eraf draaien lukte natuurlijk ook niet. toen maar van 2 kabels 1 gemaakt gemonteerd argggg nog geen vonk verder gekeken leverd de elektr... ontstekking alleen op cilinder 2 geen vonk hoe kan dat nou???? bij mijn vorige motor deed hij alles goed. Verder gespit en ja hoor die grote stekker op de ontstekking eraf gehaald en een pennetje was plat gedrukt en maakt geen contact

zo blijf je zoeken he en nu eindelijk na 2 volle dagen motor uit de ene motor uit de andere motor weer in de ene bouwen rijd hij weer. Wie zei er dat je 2 1/2 uur bezig bent met deze klus?????

Als je net zo snel sleutelt als dat je praat (schrijft) dan schiet het toch best wel op?

Dat lijkt mij wel het geval....
Ik had die boel never-nooit vanelkaar gekregen binnen 2 dagen want ik ben veel te snel afgeleid door andere dingen - peukie, biertje, bakje koffie, ff andere radiozender zoeken.....

RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: wo mar 30, 2005 16:36
door Dennis33
je mag me wel inhuren

Ik weet nu wel hoe het moet. Maar geef mij dan toch maar mijn kever met zo'n alfa blok erin. Rijd niet alleen sneller maar werkt ook sneller

RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: wo mar 30, 2005 16:47
door kroehlur
Handig, hé? Motor achterin...
Motor van de 500 binnen 1 uur eruit gehaald. Daar is het nog makkelijker omdat je gewoon dat achterste paneel eruit kan schroeven en dan is je motor gelijk ook los.
Ook een keer een motor uit een Type 181 uitgebouwd. Dat ging tamelijk soepel, moet ik zeggen, op de oprit met een paar kriksteunen en een aantal houten blokken onder de motor. Ik had niet eens een garagekrik.

RE: 1.7 IE motor vervangen door een 1.7 I met verdeler???
Geplaatst: do mar 31, 2005 07:49
door Dennis33
Ja inderdaad deed ik vroeger ook zo 3 moeren en 1 bout los en hoppa hij is er uit. Maar als die alfa motor erin gaat denk ik toch maar dat ik op de plaats waar de motorsteun aan de voorkant zit een balk monteer

Kan ik meteen een trekhaak maken die ik alleen monteer als ik er mee op vakantie ga altijd makkelijk