Pagina 1 van 1

[Doen?] Benzinetank delen, en 'doorlassen' [Niet doen?]

Geplaatst: di apr 17, 2007 18:10
door Speeder
Hallo iedereen!

Omdat ik de laatste tijd nogal veel topics over lekkende 33 benzinetanks voorbij heb zien komen leek dit me wel een geschikt moment. De tank van mijn 33 begint her en der wat te zweten, en is binnenkort dus aan vervanging toe. Inmiddels heb ik ergens een tweedehands tank gescoord die er nog behoorlijk uit ziet. Omdat ik het zat ben dat al die rottanken op de naden open barsten door de roest had ik het volgende idee:

De puntlasjes waarmee de twee helften op elkaar vast gezet zijn uitboren zodat ik uiteindelijk twee helften over houd. Omdat ik de benzinemeter van de 33 ook wel is wat meer regelmaat wil geven, ben ik van plan er direct een paar schotjes bij te lassen. Daarna de twee helften weer op elkaar lassen, en dan niet met puntlasjes maar gewoon volledig doorlassen. Uiteindelijk natuurlijk de buitenkant goed schuren en in 1 of andere grond + lak te zetten.

Het is maar een ideetje, en ik heb geen idee of het ook echt haalbaar is. Ik ben zelf nog niet zo'n laswonder, dus een vriend zal me hierbij gaan helpen. Denken jullie dat het haalbaar is om de tank netjes rondom te lassen, zodat hij ook echt 'dicht' is? Zie ik dingen over het hoofd?

Laat maar is horen :lol:

RE: [Doen?] Benzinetank delen, en 'doorlassen' [Niet doen?]

Geplaatst: di apr 17, 2007 18:19
door DJ
Moet dicht te krijgen zijn. Hangt er vanaf hoe goed die vriend van je kan lassen. Evt TIG of autogeen ipv MiG of anders de naden hardsolderen. Dicht krijg je hem altijd wel of hij moet al mega rot zijn.

Vergeet je niet de tank goed te ontgassen!!! (Helemaal vullen met water voor je begint) Als tank tijdje laat liggen kan er ook benzinedamp uit de coating of troep in de tank vrij komen. Dus ontgassen gelijk beginnen.

Groeten,
DJ

Re: RE: [Doen?] Benzinetank delen, en 'doorlassen' [Niet doe

Geplaatst: di apr 17, 2007 19:24
door Speeder
Moet dicht te krijgen zijn. Hangt er vanaf hoe goed die vriend van je kan lassen. Evt TIG of autogeen ipv MiG of anders de naden hardsolderen. Dicht krijg je hem altijd wel of hij moet al mega rot zijn.

Vergeet je niet de tank goed te ontgassen!!! (Helemaal vullen met water voor je begint) Als tank tijdje laat liggen kan er ook benzinedamp uit de coating of troep in de tank vrij komen. Dus ontgassen gelijk beginnen.

Groeten,
DJ
We hebben in principe alle lasmethoden bij de hand, en ik kan wel zeggen dat die jonge goed kan lassen. De tank ligt al een jaartje open in de schuur, maar ik was sowieso wel van plan hem te vullen met water voordat we beginnen. Thnx voor de tip :thumbs:

RE: [Doen?] Benzinetank delen, en 'doorlassen' [Niet doen?]

Geplaatst: di apr 17, 2007 19:42
door Andretti Molletti
Over het dichtlassen kan ik niet oordelen, zou wel moeten kunnen.

Maar het loshalen is doorslijpen/afslijpen van de felsrand.. er is geen puntlastechniek toegepast, maar ze zijn vloeiend aan elkaargelast door de 2 helften tussen twee laswieltjes door te halen.. boren heeft dus geen zin.. Puntlassen zijn natuurlijk niet vloeistofdicht!

Re: RE: [Doen?] Benzinetank delen, en 'doorlassen' [Niet doe

Geplaatst: di apr 17, 2007 21:33
door Speeder
Over het dichtlassen kan ik niet oordelen, zou wel moeten kunnen.

Maar het loshalen is doorslijpen/afslijpen van de felsrand.. er is geen puntlastechniek toegepast, maar ze zijn vloeiend aan elkaargelast door de 2 helften tussen twee laswieltjes door te halen.. boren heeft dus geen zin.. Puntlassen zijn natuurlijk niet vloeistofdicht!
Ik vroeg me al af hoe ze dit in h*melsnaam dicht hebben kunnen krijgen op die manier. Heb ik me toch verkeerd laten informeren. Ach, 't maakt mij verder niet uit. Ik ga gewoon proberen hem met een dremeltje of een heel dun slijpschijfje mooi open te slijpen. Liefst zodat de felsranden er nog een klein beetje aan blijven. Dat wordt een mooi projectje :)