Pagina 1 van 2

"gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat kan dit

Geplaatst: di apr 17, 2007 08:44
door Beezztie
Ik heb sinds enige tijd last van een hinderlijk gedreun / resonantie vanonder m'n 75 TS. Komt van achteren, het lijkt een beetje op het effekt van gecupte banden, alleen dan heftiger. Trap ik de koppeling in dan verdwijnt het. Heb de voorste baksteunen laten vervangen, daarna werd het wel minder maar nog steeds irritant aanwezig. Bij mijn America heb ik dit absoluut niet dus het is niet "standaard". Wat zou dit kunnen zijn? De achterste baksteun ziet er op het oog nog goed uit en is wat lastiger te vervangen. De silentbus van de dion as (die voor de bak op het frame bevestigd is) is wel behoorlijk versleten en wil ik ook vervangen. Zou dat er mee te maken kunnen hebben of moet ik het toch bij de bak zoeken?

RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat kan

Geplaatst: di apr 17, 2007 08:59
door giulia-tom
Eeuh, als je met silentbus het tussenlager bedoelt.....Ja als die gaar is dan is het vrij oncomfortabel, die moet sowieso vervangen worden. (vergeet niet het as op dezelfde manier terug te plaatsen (uitlijning)

Re: RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat

Geplaatst: di apr 17, 2007 09:21
door Beezztie
Eeuh, als je met silentbus het tussenlager bedoelt.....Ja als die gaar is dan is het vrij oncomfortabel, die moet sowieso vervangen worden. (vergeet niet het as op dezelfde manier terug te plaatsen (uitlijning)
Het is de bus die in de punt van de triangel zit, volgens mij is die weer op het subframe bevestigd dat met zes bouten aan het chassis zit. Hebben we het dan over hetzelfde?

RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat kan

Geplaatst: di apr 17, 2007 12:25
door giulia-tom
Aha, ja natuurlijk...ik was abuis....ik doelde op het lager wat in het midden van jouw as zit die de bak aandrijft, tussenlager.....die zou wel eens een slag kunnen geven via het verrotte lager op je chassis.
Dan is het wel te merken dat ie gehorig is als er belasting opstaat (en niet als je de auto bijvoorbeeld bij 100km in zijn vrij zet - evenmin herrie bij onbelast toeren maken in de "vrij"?) :?:

Jij hebt het over de Uinibolt - tussen triangelophanging en Traverse (duur ding nieuw trouwens) lijkt mij niet een ding die 1-2-3 eraan is....kijk even op een 4kolommer brug met een bandenlichter of ie eraan is, of in een smeerput - wel als de auto normaal op de "poten" staat...

Re: RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat

Geplaatst: di apr 17, 2007 12:35
door Beezztie
Aha, ja natuurlijk...ik was abuis....ik doelde op het lager wat in het midden van jouw as zit die de bak aandrijft, tussenlager.....die zou wel eens een slag kunnen geven via het verrotte lager op je chassis.
Dan is het wel te merken dat ie gehorig is als er belasting opstaat (en niet als je de auto bijvoorbeeld bij 100km in zijn vrij zet - evenmin herrie bij onbelast toeren maken in de "vrij"?) :?:
Uhmm, wat jij beschrijft als symptoon klopt wel met de praktijk. Als ik idd op snelheid ben blijf ik de trilling / dreun voelen bij gas loslaten maar als ik de koppeling vervolgens intrap is het weg. Dat bedoel jij toch ook? Alleen het lager wat jij bedoelt zit als ik het goed begrijp op de cardanas, ergens halverwege? Dat is rond het punt waar ook de middelste hardy zit?

RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat kan

Geplaatst: di apr 17, 2007 12:45
door giulia-tom
Yep....! Maar met de koppeling in is je bak en de aandrijving erop zonder krachtsbelasting....

hoe is het in de vrij als je stilstaat? Als je vanaf stationair het toerengebied doorloopt tot 3500 -4000 toeren ook iets te horen?
Of alleen bij rijden?

Is het te horen in de vrij bij "zeg maar" 100 km? Dus met draaiende maar onbelaste delen?

Re: RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat

Geplaatst: di apr 17, 2007 14:17
door Beezztie
Yep....! Maar met de koppeling in is je bak en de aandrijving erop zonder krachtsbelasting....

hoe is het in de vrij als je stilstaat? Als je vanaf stationair het toerengebied doorloopt tot 3500 -4000 toeren ook iets te horen?
Of alleen bij rijden?

Is het te horen in de vrij bij "zeg maar" 100 km? Dus met draaiende maar onbelaste delen?
Kom ik op terug, ga vanavond ff een stukje rijden!

RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat kan

Geplaatst: di apr 17, 2007 19:21
door patje1100
Beezztie@ Als dat rubber in de punt van je triangel "verrot"is kun je dat merken als je vanuit stilstand weg wil rijden. Dan gaan eerst je achterwielen bewegen en pas na een paar cm gaat je carosserie mee. Dan is ie ook wel erg verrot moet ik zeggen.

Re: RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat

Geplaatst: di apr 17, 2007 20:20
door Beezztie
Yep....! Maar met de koppeling in is je bak en de aandrijving erop zonder krachtsbelasting....

hoe is het in de vrij als je stilstaat? Als je vanaf stationair het toerengebied doorloopt tot 3500 -4000 toeren ook iets te horen?
Of alleen bij rijden?

Is het te horen in de vrij bij "zeg maar" 100 km? Dus met draaiende maar onbelaste delen?
Als ie stil staat en stationair draait valt het niet op, ook niet bij gas geven. Heb net een stukje gereden (vervelend! :D ) en gedaan wat jij zei. Dus onder het rijden in zijn vrij zetten. Gedreun houdt dan onmiddelijk op, na inschakelen versnelling is dreun er weer..

Re: RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat

Geplaatst: di apr 17, 2007 20:21
door Beezztie
Beezztie@ Als dat rubber in de punt van je triangel "verrot"is kun je dat merken als je vanuit stilstand weg wil rijden. Dan gaan eerst je achterwielen bewegen en pas na een paar cm gaat je carosserie mee. Dan is ie ook wel erg verrot moet ik zeggen.
OK, dat valt me niet echt op maar rubber is flink verdroogd en ingescheurd. Vervangen lijkt me dus sowieso wel goed.

RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat kan

Geplaatst: wo apr 18, 2007 01:17
door giulia-tom
mmmm.....Ik denk toch dat ik mij focussen zou op de aandrijfas met lagerwerk eventueel in combinatie met de donuts....
Anders zou je bij adrupt gas los en erop (bij zegge 80 a 100km in 4e versnelling) meer een enkele dreun moeten horen en geen constante vibrator :wink:

Re: RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat

Geplaatst: wo apr 18, 2007 08:05
door Beezztie
mmmm.....Ik denk toch dat ik mij focussen zou op de aandrijfas met lagerwerk eventueel in combinatie met de donuts....
Anders zou je bij adrupt gas los en erop (bij zegge 80 a 100km in 4e versnelling) meer een enkele dreun moeten horen en geen constante vibrator :wink:
OK, thanks Tom!

Re: RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat

Geplaatst: wo apr 18, 2007 09:15
door ravado
mmmm.....Ik denk toch dat ik mij focussen zou op de aandrijfas met lagerwerk eventueel in combinatie met de donuts....
Anders zou je bij adrupt gas los en erop (bij zegge 80 a 100km in 4e versnelling) meer een enkele dreun moeten horen en geen constante vibrator :wink:

Je cardanas (de as vanaf de motor naar de versnellingsbak) loopt mee met het motortoerental ook als je de 75 in zijn vrij zet...... dus wat Tom beweert kan niet.... als jij namelijk 100 km/ u rijdt en je zet de auto in zijn vrij dan loopt ie nog even in toeren mee om vervolgens stationair te blijven draaien dus aandrijfas blijft draaien.
Je dionasrubber dat is dus dat rubber wat in de punt van je triangel zit, geeft bij slijtage geluid vanaf de achteras door in de auto.
Jij hebt waarschijnlijk een verrot rubber icm versleten baksteunen (gebeurd vaak). Nu heb je de baksteunen al vervangen dus wordt het geluid minder.

Zet de 75 eens op de handrem en laat dan de koppeling eens rustig opkomen op 1500 toeren... Wat hoor je dan??

RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat kan

Geplaatst: wo apr 18, 2007 20:20
door giulia-tom
Ravje toch: wat dacht je van belasting en vrije loop.....Dat maakt volgens jou geen verschil????
Ik heb wel eens een losgelopen as gehad :shock: en die hoorde je haast niet tot weinig in onbelaste toestand....

Het kan dus WEL :^o als je bakrubbers rot zijn of je triangel ligt los - dan krijg je verschuiving bij belasting (bonk) en geen ratel of zaag geluid (vibratie)
Je zegt eigenlijk precies wat ik impliceer.....

RE: "gedreun / vibratie" onderstel 75 TS, wat kan

Geplaatst: do apr 19, 2007 07:58
door ravado
Tommetje: wat ik juist wil zeggen is dat een verrot dionasrubber wel degelijk enorme vibratie in de auto tot gevolg kan hebben!!! (heb het zelf gehad bij de imola.. rubber is dan versleten en de as ligt op het ijzer te bonken en dus ook te dreunen)

verder ben ik met je eens dat een cardans in vrij loop minder kracht overbrengt als onder belasting.... (ik heb in het verleden weleens een losgeslagen cardanas gehad maar die hoorde je statoinair al.. :wink: )
Het is altijd goed om de cardanas en lagers te checken maar om zeker te weten of het de cardanas is moet je wel meer weten dan wat er tot nu toe in dit topic staat geschreven...