Pagina 1 van 2

Carburateurs bertone reinigen en inlaatrubbers vervangen

Geplaatst: ma apr 16, 2007 01:47
door Stef33
De carburateurs van m'n 1750 GTV zijn vuil. Stationair en rustig rijdend loopt hij nog wel goed, maar bij een beetje 'gassen' hapert het nogal. De auto heeft voor ik hem kocht zeer lang stil gestaan en toen is er alleen schoongemaakt met een brandstof toevoeging. Dit heeft wel even geholpen, maar als ie weer even stil staat is het steeds weer mis. Laatste keer heb ik de hele ring van rotterdam rond gereden voor ie eindelijk weer een beetje los kwam. :-(

Ik heb de carburateurs er al af en eentje al voorzichtig een beetje open gemaakt. Niet voorzichtig genoeg, want ik heb al een klein scheurtje in de pakking van het onderste deksel, zie foto. Scheurtje zit aan de buitenkant van het boutgat rechts boven. Ik denk dat hij nog wel afdicht, maar als er nieuwe te krijgen zijn lijkt me dat beter. Het is wel een soort rubberachtige pakking.

De meeste sproeiers en plugjes lijken er zo uit te willen, maar de choke schuifjes en de acceleratiepomp lijken wat lastiger. Kun je de messing ringetjes van de chokeschuiven er zo uit wippen of moet dat anders? Kan de acceleratiepomp er zo uit (na veer losmaken van de gasklepas), of is daar ook iets speciaals mee? Zie ook deze foto voor de bovenkant van de carb.

Is het nog nodig de gasklepas en de choke asjes te smeren en zoja waarmee?

Het zijn overigens Weber carburateurs.

Bij het afhalen van de carberateurs zag ik ook dat de inlaatrubbers nogal forse scheuren vertonen. Ze lijken nog dicht, maar vervangen lijkt me toch beter?

Wie weet een goed adres voor de pakking en de inlaatrubbers? Zelf dacht ik als eerste eens bij Arese te informeren.

RE: Carberateurs bertone reinigen

Geplaatst: ma apr 16, 2007 10:11
door Gordon
Die moet je inderdaad vervangen ja. Goede kans dat er met de carburateurs zelfs niks aan de hand was :twisted:

Fa. Tuynder in Nootdorp heeft die inlaatrubbers zeker. Best kans dat ze daar ook nieuwe pakkingsets hebben voor je Webers. Kannetje koelvloeistof erbij om het af te maken en je bent weer boven jan.

RE: Carberateurs bertone reinigen

Geplaatst: ma apr 16, 2007 12:10
door jan
Dacht dat zo'n setje iets van 25€ kost, althans enkele jaartjes geleden.
Zit dan ook alles in; rubberen dichtingen , papieren, ...
Je moet zeker een busje of 2 carburator reiniger in de autoshop halen.
Geef wel het juiste type op bij de bestelling (op het grijze plaatje).

Tafeltje buiten, en lekker klussen.
Succes.

RE: Carberateurs bertone reinigen

Geplaatst: ma apr 16, 2007 12:14
door giulia-tom
Ja - die inlaatrubbers moet je zeker vervangen, je ziet nu al scheuren....
Vergeet ook de controle van de vacuumslang niet - deze moet ook goed afdichten want anders kan het op 1 cylinder nogal eens een nare nawerking hebben (verbranding dmv verhitting door valse lucht)

Wanneer jij bij de Webers niets in de vlotterkamers zat dan zou ik er niet te gek veel aan doen (na controle van de sproeiers)
Nieuwe inlaatrubbers erop......Check ook eens hoe de branstofpomp het doet (voldoende opbrengst ? ) het membraan van deze wil nog wel eens verdrogen na lange tijd stilstand.

En dan weer synchroon laten stellen! :wink:

RE: Carberateurs bertone reinigen

Geplaatst: ma apr 16, 2007 13:35
door Stef33
Geen plaatje op de carbs, wel ingeslagen nummers op de deksels: TIPO 40DCOE32

Inlaatrubbers: vervangen
Vacuumslang: nakijken
Benzinepomp: nakijken. Is daar nog een handige methode voor? Slang in een potje en even starten? Pomp losnemen en hevel handmatig bedienen? Wat moet de opbrengst zijn? Pomp ziet er overigens redelijk nieuw uit.

Er zat wel wat drap in de vlotterkamer en ook in het 'bezinkbakje' (waar nu dus 1 pakking van beschadigd is). Inlaatzeefje was wel schoon.
Dus choke en acceleratiepomp gewoon laten zitten? Ik ben wel van plan om alle sproeiers en boringen zover mogelijk schoon te maken.
Acceleratiepomp zal ik tenminste even testen of ie wat spuit.
Moet het vlotterniveau bij deze carbs nog afgesteld worden? En zoja, hoe?

Gisteren inderdaad lekker buiten zitten prutsen aan een tafeltje.
Huidige afstelling wil ik intact laten (omwentelingen tellen van stelschroefen die er uit moeten etc.), maar er is inderdaad kans dat het toch nog opnieuw moet omdat ze wellicht vuil zijn afgesteld.

Tuynder had ik eigenlijk een beetje overgeslagen omdat ik niet verwacht had dat die nog wat van dat oude spul heeft. Maar die zal ik dus eerst maar eens proberen, is een stuk dichterbij en meestal goedkoper.

RE: Carberateurs bertone reinigen

Geplaatst: ma apr 16, 2007 14:03
door giulia-tom
Dus drap in de carbs.....maak het dan maar schoon! :wink:

Bewaar de tip over de benzinepomp maar als laatste - als je de zaak hebt gemonteerd en het is nog niet lekker.
Vlotterniveau is pas mis wanneer je echt de vlotterkamer leegrijdt of last kijgt van toevoer in lange bochten...

Dus- inlaatrubbers en vacuumslang op orde, en met schone carbjes moet je dit al kunnen oplossen (of je moet een pechje hebben ergens, daar lijkt het nu nog niet op) :wink:


Is DIT niet wat voor je? :-k

Re: RE: Carberateurs bertone reinigen

Geplaatst: ma apr 16, 2007 16:14
door Stef33
Is DIT niet wat voor je? :-k
Ik zag je link net te laat. Ik heb dit, of een vergelijkbaar, setje net bij Arese besteld samen met 4 inlaatrubbers en een inlaatspruitstukpakking. Wel iets duurder dan op ebay, maar omdat ik toch ook de rubbers nodig heb scheelt het met de extra verzendkosten niet echt veel meer.

Nog tips voor het vervangen van de rubbers? Eentje kwam er bij mij zo af en ik dacht dus dat ik de nieuwe er zo in kon drukken. Niet dus, spruitstuk moet los en dus eerst water er uit (niet alles toch? en wat is een handige aftap plek?).

RE: Carberateurs bertone reinigen

Geplaatst: ma apr 16, 2007 17:47
door Gordon
Had je nou maar opgelet bij de Alfa Spider aflevering van Wheelerdealers he :lol:

Re: RE: Carberateurs bertone reinigen

Geplaatst: di apr 17, 2007 22:10
door Joop
Had je nou maar opgelet bij de Alfa Spider aflevering van Wheelerdealers he :lol:
Zie hier: http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?t=1893

En dan naar pagina 2 voor de filmpjes :wink:

Re: RE: Carberateurs bertone reinigen

Geplaatst: di apr 17, 2007 22:19
door Veloce
Ja - die inlaatrubbers moet je zeker vervangen, je ziet nu al scheuren....
Vergeet ook de controle van de vacuumslang niet - deze moet ook goed afdichten want anders kan het op 1 cylinder nogal eens een nare nawerking hebben (verbranding dmv verhitting door valse lucht)
Ik ken 't....helaas. Afgelopen december gat in zuiger gebrand a.g.v. poreuze vacuumslang. :evil:

RE: Carburateurs bertone reinigen

Geplaatst: di mei 01, 2007 15:50
door funkyflex
heb afgelopen weekend mijn (inlaat) rubbers ook vervangen, als je hulp nodig hebt zeg je het maar, woon in de buurt dus.

viel me trouwens op dat de binnenzijde nog goed was terwijl de buitenkant van de rubbers aardig waren doorgescheurd.

gr

RE: Carburateurs bertone reinigen

Geplaatst: wo mei 02, 2007 17:57
door Stef33
Bedankt voor het aanbod. Ik hoop het niet nodig te hebben, maar stuur je een berichtje als het nodig is. :D

Ik heb het afgelopen tijd weer veel te druk gehad. Ik heb alle rubbers en pakkingen binnen, maar de carbs liggen nog vuil in m'n schuurtje. :-(. Ik hoop aankomende avonden er eindelijk eens iets aan te kunnen doen en dan aankomend of volgend weekeinde de rubbers wisselen.

Hoeveel water moest je eigenlijk aftappen om het inlaatspruitstuk te kunnen demonteren?

RE: Carburateurs bertone reinigen

Geplaatst: wo mei 02, 2007 19:36
door giulia-tom
Die hoeft niet los hoor! Gewoon rubbers tussen het spruitstuk en carbs verwisselen....en klaar is Stef! (of ga je meer werk doen dan nodig? :-k )

Wil je toch persé, dan de helft eruit, dan is het niveau zekers tot onder het spruitstukniveau gedaald... Hoewel het tussen kop en spruitstuk zelden lek is...

RE: Carburateurs bertone reinigen

Geplaatst: wo mei 02, 2007 19:45
door Andretti Molletti
Origineel zit dat vast aan de achterzijde van het spruitstuk!
In de racerij wordt dat idd omgebouwd zodat het spruitstuk niet los hoeft, maar ik vrees het ergste met die originele rommel ;)

RE: Carburateurs bertone reinigen

Geplaatst: do mei 03, 2007 23:12
door funkyflex
@ stef33 ik was precies 4 liter kwijt.

@ giulia-tom er zitten 4 moeren aan de binnenzijde van het inlaatspruitstuk. bij mij in iedergeval wel. wat bedoel je met "de helf er uit"??