alieensjoerd

moeilijke warme start

za apr 14, 2007 18:46

Mijn Spider 2000 Injection (Bosch) van 1984 start prima en loopt stationair heel goed en trekt goed, maar wanneer hij warm is en ik doe hem uit (bij tanken of even boodschapje doen) dan krijg ik hem niet meer aan de praat. Soms na bijna een minuut lang doorstarten slaat hij ineens aan en loopt hij direct weer goed. Wie kan mij helpen en advies geven waar ik dit mankement moet zoeken?
Ik heb de bougied nagekeken; die zijn gelijkmatig droog/zwart. Het valt me wel op dat bij een warme motor een klep iets tikt (bij koude motor niets te horen).

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: moeilijke warme start

za apr 14, 2007 20:31

Misschien zijn het je verstuivers die niet helemaal goed meer afsluiten. Als je de motor dan uitzet druppelt er nog een beetje benzine na.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

alieensjoerd

RE: moeilijke warme start

za apr 14, 2007 21:14

oke, als het die verstuivers zijn, kan ik dat nadruppelen verhelpen door ze te reinigen met zo'n speciaal middel? Past die diagnose bij dit mankement, dat wanneer de motor niet wil aanslaan, dat hij dan best naar benzine begint te stinken maar dat hij toch daarna wel aanslaat?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: moeilijke warme start

za apr 14, 2007 21:24

Diagnose lijkt me passen: door het nadruppelen (de benzinedruk ijlt even na bij het uitzetten) is er te veel benzine in de cilinder ('verzopen'). De motor pompt dat bij het starten naar buiten door de uitlaat (dat ruik je) en zodra de cilinder weer leeg is start-ie alsnog.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

alieensjoerd

RE: moeilijke warme start

za apr 14, 2007 21:42

Zou het mogelijk zijn dat het nadruppelen van die verstuivers weer verholpen kan worden door zo'n speciaal reinigingsmiddeltje aan de benzine toe te voegen? Of zijn er heftiger maatregelen nodig.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: moeilijke warme start

ma apr 16, 2007 01:24

Je kan het eens proberen, maar als ze echt vuil zijn helpt ultrasoon laten reinigen bij bijv. een bosch service punt een stuk beter.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

jan

RE: moeilijke warme start

ma apr 16, 2007 12:12

Heb je de compressie al eens gemeten?
Bij koude motor is de compressie altijd een stuk hoger dan bij warme.

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

Re: RE: moeilijke warme start

ma apr 16, 2007 16:16

Je kan het eens proberen, maar als ze echt vuil zijn helpt ultrasoon laten reinigen bij bijv. een bosch service punt een stuk beter.
ik heb dat probleem na het laten ultrasoon reinigen :cry: dus ze moeten er weer uit :cry:
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: moeilijke warme start

ma apr 16, 2007 22:39

En na het reinigen zijn ze ook gecontroleerd en zijn er nieuwe zeefjes in gezet? Dan zal het toch niet meer aan de verstuivers liggen, dus waarom er weer uit?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: moeilijke warme start

di apr 17, 2007 11:40

yup gecontrolleerd en nieuwe filters.
Moet er wel aan liggen, nooit startproblemen gehad en direct na schoonmaken is dat begonnen. koude motor geen probleem, zeer snel starten, direct na uitzetten warme motor ook niet. maar als hij dan een uur gestaan heeft moet ik vol gas geven of 30 seconden doorstarten zonder gas en komt hij pruttelend op gang.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

Re: moeilijke warme start

di apr 17, 2007 11:41

Mijn Spider 2000 Injection (Bosch) van 1984 start prima en loopt stationair heel goed en trekt goed, maar wanneer hij warm is en ik doe hem uit (bij tanken of even boodschapje doen) dan krijg ik hem niet meer aan de praat. Soms na bijna een minuut lang doorstarten slaat hij ineens aan en loopt hij direct weer goed. Wie kan mij helpen en advies geven waar ik dit mankement moet zoeken?
Ik heb de bougied nagekeken; die zijn gelijkmatig droog/zwart. Het valt me wel op dat bij een warme motor een klep iets tikt (bij koude motor niets te horen).
zou het niet de krukas sensor kunnen zijn die moeilijk doet ?
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: moeilijke warme start

di apr 17, 2007 11:46

Is dat een Motronic dan ('84)?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: moeilijke warme start

di apr 17, 2007 11:59

weet niet of een 84er spider die heeft, is gokje :)
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: moeilijke warme start

di apr 17, 2007 12:16

Maar dan nog, daar is warm of koud niet op van invloed lijkt me zo.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: moeilijke warme start

di apr 17, 2007 12:29

heb jij een beter idee dan ? :wink:

om ff terug te komen op het onderwerp, probeer eens te starten met gas vol ingetrapt. als hij teveel benziene krijgt, dan zou hij volgas eerder aan moeten pakken
164 3.0 24V 1997

Terug naar “Algemene Technische vragen”