Pagina 1 van 1
Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: vr apr 13, 2007 12:46
door Spider Groen
Ik heb een 2 liter Spider van 1977.
Deze heeft een mechanische toerelteller welke ik wil vervangen door een electronische.
Geprobeerd om deze op de bobine aan te sluiten maar dat gaf geen resultaat. De Spider is voorzien van een Magnetti Marelli electronische
ontsteking moet de meter misschien daar op aan gesloten worden.
Wie kan mij helpen.
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: vr apr 13, 2007 13:32
door Andretti Molletti
Heb je hem wel op de "1"aansluiting vd bobine gehangen?
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: ma apr 16, 2007 09:22
door Spider Groen
Bedankt voor de reactie. Er zitten voor de toerenteller 3 contacten, 1 zit er aan het huis dus neem ik aan de massa en deze daar ook mee verbonden de andere 2 aansluitingen beurtelings aangesloten op punt 1 van de bobine zonder resultaat.
Het is logish dat alle twee de aasluitingen ergens aangesloten moeten worden ik weet alleen niet waar op.
Ik ben benieuwd of je er achter kunt komen
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: ma apr 16, 2007 10:20
door kai
Drie aansluitingen: 12V, Toeren signaal van bobine, en aarde.
Even in werkplaatshandboek kijken welke is welke.
Als je teveel gaat uitproberen kun je t ding stuk maken.
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: ma apr 16, 2007 21:07
door Andretti Molletti
Als de massa bekend is )huis' dan sluit je die als eerste aan.
Vervolgens hou je twee draden over waarvan er één naar de 12 Volt moet en één naar de 1 vd bobine.
Volgens mij kan het geen kwaad deze om te wisselen, immers op de 1 vd bobine staat zelfs meer spanning dan op de 12 V.
Zonder te starten kun je een draad 12V geven en de andere met een proeflampje aan massa leggen en dan tegen de plus tikken en kijken of je toerenteller dan uit slaat.
Zoniet dan beide draden omwisselen en nog eens proberen.... zo vindt je vast de signaaldraad en de plusdraad zonder iets stuk te maken.
(proeflampje is nodig om de draad een gedefinieerde 0 te geven als deze niet plus is)

RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: di apr 17, 2007 08:45
door Spider Groen
Lijkt me een goed idee, kan het niet eerder uitproberen dan in het weekend je hoort maandag mijn reactie.
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: vr mei 04, 2007 14:25
door Spider Groen
Het heeft even geduurt maar eindelijk uit kunnen proberen.
Geprobeert wat Andretti Molletti had geadviseerd, dit gaf geen resultaat weerstand gemeten tussen massa, van de meter, en beurtelinks tussen de twee aansluitingen. Dat gaf bij een aansluiting een weerstand van +/- 40 mohm dus dit zal waarschijnlijk de aansluiting voor de 12V zijn en de overgebleven aansluiting voor de bobine.
Dus zeer waarschijnlijk is de electronica defect.
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: vr mei 04, 2007 14:27
door Andretti Molletti
ja lijkt er wel op... woon je in de buurt?
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: vr mei 04, 2007 14:30
door Spider Groen
In Apeldoorn
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: vr mei 04, 2007 17:40
door Andretti Molletti
Je mag hem best een slangsbrengen kijk ik even voor je.
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: ma mei 07, 2007 14:53
door Spider Groen
Bedankt voor het aanbod. Komt nu even niets van, ga met de spider naar de Milli Miglia.
Heb zelf ook wel kennis van electronica dus ik maak hem wel open en kijk of ik iets kan vinden.
Zoniet zou ik van het aanbod graag gebruik willen maken.
Ik zal het resultaat laten weten.
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: di mei 08, 2007 00:52
door Andretti Molletti
ok!
RE: Electronische toerenteller Spider
Geplaatst: wo mei 09, 2007 14:14
door Korbler Spider
Wil me graag met mijn probleem in dit projekt mengen. Heb hierover ook al een E-mail naar TC gestuurd.
Mijn 84 er spider heeft een Jaeger electronische toerenteller op Bosch 0 227 100 111 080 electronische ontsteking. Ondanks twee reparaties door een vakkundig bedrijf, Casu Utrecht blijft de toerenteller verkeerde waarden aangeven. Over het algemeen veel te hoog en onregelmatig. Stationair 2000 rpm en bij 3000 rpm werkelijk geeft de meter 5000 rpm aan. Bij accelereren (oplopend toerental) kan het gebeuren dat de meter terugloopt! Net of de naald los op de as zit.
Casu heeft de eerste keer een defecte potmeter en weerstand vervangen. Bij de tweede keer werd een oververhitte weerstand aangetroffen. De meter werkt echter nog steeds niet goed.
Casu verdenkt een verkeerde combinatie toerenteller en ontsteking of een verkeerde boordspanning. Beiden lijken voor mij origineel cq in orde. Er lijkt wel relatie met de boordpanning en de waarde die de meter aangeeft: als er meer electrische verbruikers worden ingeschakeld, daalt de waarde die de meter aangeeft ietwat.
Ik begrijp uit de correspondentie dat jullie ook ervaring op electronisch gebied hebben. Kunnen jullie met helpen?