Pagina 1 van 4

Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 09:53
door digiblast
17 dkm terug heb ik bij kwik-fit 4 nieuwe banden onder de alfa laten zetten, de auto heb ik vervolgens laten uitlijnen bij kwik-fit.
Nu na 17dkm zijn de voorbanden schuin afgesleten van binnen.
Misschien heeft iemand de standaard uitlijn waarden voor de alfa 33 1.4 zodat ik die kan vergelijken met die van de uitlijning van toen.(rapport is aanwezig).

Ben bij de kwik-fit :roll: geweest en die zegt dat het camber niet te stellen is:S.

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 10:19
door bertonejaap
Het is volgens mij inderdaad zo dat het camber van een 33 niet te stellen is. Maar als de banden aan de binnenkant is volgems mij de uitlijning niet goed gebeurt.

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 10:37
door Rees-Cees
Bij een 33 kun je alleen de sporing stellen aan de voorkant.

Afslijten aan de binnenkant kan veroorzaakt worden door een verkeerde sporing maar is bij een 33 vaak niet de oorzaak. Als dat wel het geval is dan stuurt de auto niet fijn.

Een 33 heeft al een negatief camber (anders valt er niet mee te rijden). Dat wordt vaak negativer door: veren die op raken of door verlagen waardoor je het camber alleen maar negatiever maakt.

De standaard waardes voor een 33 staan in de vraagbaak en ook op het uitlijn raport (vaak tussen haakjes aangegeven toleranties).

Slijtage kan ook veroorzaakt worden door: scheuren (hard rijden dus), verkeerde bandenspanning, type band en ga zo maar door.

17dKM > achterbandjes naar voren gooien en achter 2 nieuwen er op.

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 10:39
door Steven 33
De camber van een 33 staat vast (iets tussen 0,5 en 1,0 of zo?) en is bij een standaard setup idd niet instelbaar. Ik weet niet wat de invloed van (een eventueel verkeerde) bandenspanning op de slijtage is..

EDIT:
@REES-CEES: je typt meer in minder tijd :mrgreen:

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 10:41
door Rees-Cees
De camber van een 33 staat vast (iets tussen 0,5 en 1,0 of zo?) en is bij een standaard setup idd niet instelbaar. Ik weet niet wat de invloed van (een eventueel verkeerde) bandenspanning op de slijtage is..
laat voor de grap je vier banden eens leeglopen en ga een stukje rijden :wink:

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 11:05
door digiblast
Ik zet het rapport vanavond wel online, misschien kan dan iemand zien of het goed is uitgevoerd of niet. :?:
Op het rapport staat wel vermeld dat het camber na de uitlijning een andere waarde heeft dan daarvoor.

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 18:49
door digiblast
Afbeelding

misschien dat iemand kan zeggen of dit GOED is ??? :idea:

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 18:52
door KAS
..

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 18:57
door Rees-Cees
ze hebben alleen maar aan de rechter spoorstang gedraaid (of de kogel even losgehad en een slag geven)

Ws heb je een keer met je linkerwiel tegen de stoeprand aan gezeten (ivm het meer dan een graad verschil in camber)

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 18:58
door Rees-Cees
Is ie belast uitgelijnd? Dus met gewicht voor in de auto? Dit is erg belangrijk nl. Zal wel niet.
dus jij rijdt altijd met vier mensen in je auto ...........duh

let op wel iedereen op de juiste plaats gaan zitten anders slijten mijn banden scheef af :wink:

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 19:37
door KAS
..

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 19:41
door Rees-Cees
2 man voorin staat ongeveer gelijk aan 2 X 70 kg. Je zal zien dat de uitlijnwaardes behoorlijk anders zullen zijn. Dat was vroeger bij de Alfasud ook al. Dat zou jij als 33 kenner moeten weten.
Nadenken Kas gewoon nadenken over wat ik net opschreef.

Dingen veranderen wanneer je bijvoorbeeld als vertegenwoordiger in wielbalanceerloodjes met 250 kg achterin je 33je rond krost van uitlijncentrum naar uitlijn centrum.

De auto uitlijnen zoals je hem voor 95% van de tijd gebruikt en niet die 2x per jaar met je hele familie en oma op het dak naar de andere familie.

Snap je het nou?

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 21:35
door digiblast
Voor het uitlijnen had ik geen last van schuin afgesleten banden.

Mijn vraag is of het uitlijnen goed is uitgevoerd door kwik-fit ? Als dit niet het geval is kan ik mogelijk garantie claimen

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 23:16
door Rees-Cees
Voor het uitlijnen had ik geen last van schuin afgesleten banden.

Mijn vraag is of het uitlijnen goed is uitgevoerd door kwik-fit ? Als dit niet het geval is kan ik mogelijk garantie claimen
de onbudsman ben ik niet maar ze hebben hem "rechter" gezet (sporing heeft bijna evenveel uitspoor per kant) dan dat ie was (krom was ie al > camberverschil van meer dan een graad). daarbij zijn de wielen na meting rechter op gegaan (camber is minder negatief) dus als je er niets aan gedaan had waren ze al nog sneller aan de binnenkant afgesleten.

Ik kan je nu al zeggen dat ze er niets aan gaan doen, je heb meer dan 17dkm weg met die banden en bent niet langs geweest omdat de auto slecht stuurde of met een andere klacht.

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

Geplaatst: wo apr 11, 2007 23:18
door KAS
Nog maar es een poging. De auto moet belast uitgelijnd worden. Gebeurd dat niet dan zal met gewicht in de auto ( 1 of meer personen ) de sporing veranderen. Door het gewicht van die 1 of meerdere personen. De 33 is door zijn negatieve camberstand erg gevoelig daarvoor.
Kijk hier maar voor de gewichtsindeling. 2 personen in de auto tijdens het afstellen geeft een goed compromis. Je zit immers meestal met 1 of 2 personen in de auto.
Rees Cees zal je gaan uitleggen dat het niet waar is. Zie maar wat je met deze info doet.

Afbeelding