Pagina 1 van 2
Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 10:35
door Lennart
Gisteren ging ik met een collega wat aan mijn GT 1300 junior knutselen, en alle onderdelen netjes van te voren gehaald en toen bleek het oliefilter verkeerd en de contactpuntjes verkeerd.
DIt verbaasde mij enorm, want degene van wie ik dit kocht is prima op de hoogte van wat erin hoort.
Vanochtend al wat zitten speuren op het internet en het lijkt erop, dat dit toch de onderdelen zouden moeten zijn voor een junior uit 1972. Echter, ik heb een hangend oliefilter en dit zit normaal niet op een '72er junior, want daar hoort volgens mij een schroeffilter op. Heb ik hiermee een niet originele motor? Of zijn er nog rare uitzonderingen? (zou mij niet verbazen bij Alfa)
Wie biedt soelaas?
Is er ergens ook een manier om te checken of dit "matching numbers" zijn, maw: hoort dit motornummer bij dit chassisnummer?
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 10:40
door juultje
Je hebt dan inderdaad een oudere motor, je kunt aan de hand van het motornummer wel ongeveer kijken van welk jaar hij is. Maar wat is het probleem er mee ze lopen hetzelfde ?
er zijn ook 3 soorten carburateurs geleverd.
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 10:53
door Egbertone
Waarschijnlijk hadden ze die gewoon nog op het rek liggen. Zo ging dat bij Alfa.
Nog steeds overigens. Ik had ooit een 145 1.4 TS van oktober 1998, hier zat een motor in met metalen kleppendeksel. Een kameraad van me had ook een 1.4 TS van begin 1998 en deze had een motor met kunststof kap (een nieuwer type). Een nieuwere motor in een oudere auto dus.
Voor die matching numbers zou je misschien de Fusi bijbel kunnen raadplegen.
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 11:05
door kroehlur
Het is vaker niet te verwachten dat een auto van +30 jaar oud noch de originele motor in heeft zitten. Iemand heeft dan de motor eruit gehaald en had gewoon toevallig een andere liggen en huppie - erin.
In de mijne ligt bv een 1.8 uit een Alfetta waar iemand dus de moeite heeft gedaan om die passend te maken met behoud van de originele Weber's met 1600 sproeier bezetting.
Het was dus in mijn geval moeijelijk om onderdelen te gaan kopen totdat ik de identiteit van de motor had vastgesteld en dan nog zijn er van allerlei uitzonderlijke onderdeeltjes erop gezet in de loop der jaren.
Re: RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 12:10
door Lennart
Waarschijnlijk hadden ze die gewoon nog op het rek liggen. Zo ging dat bij Alfa.
Nog steeds overigens. Ik had ooit een 145 1.4 TS van oktober 1998, hier zat een motor in met metalen kleppendeksel. Een kameraad van me had ook een 1.4 TS van begin 1998 en deze had een motor met kunststof kap (een nieuwer type). Een nieuwere motor in een oudere auto dus.
Voor die matching numbers zou je misschien de Fusi bijbel kunnen raadplegen.
In die richting zat ik ook al te denken, en te hopen. Mijn junior lijkt erg origineel te zijn en het zou me verbazen dat er een andere motor in is gezet. De auto heeft 104.000km gelopen en alles, ook motorisch, lijkt erop dat dit wel klopt.
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 14:02
door Floor
Als je het motornummer opzoekt is zo uit te vinden waar deze vandaan komt.
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 15:28
door Lennart
Hoe dan? Ook online?
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 15:52
door cor
@Lennart, je kunt
hierbeginnen...
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 16:49
door Blu Ollandese
Zou onze goede Alfa vriendin Elvira niet kunnen zeggen welk Chassis nummer met welke motornummer geleverd werd?
Daar moet toch ooit een database (wss een kladblokje) van opgesteld zijn?
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 17:10
door roel
Elvira geeft hier geen info over, heb ik ook al eens geprobeerd.
Wel:
- datum levering en land (ik geloof dat als hij in Italië geleverd is, dat je er nog een naam bij krijgt)
- type
- kleur
Roel
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 17:37
door cor
dat van die naam van de 1e eigenaar in Italia klopt Roel

Re: RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 18:16
door Floor
Hoe dan? Ook online?
Ik heb ooit eens een lijstje geprint, zou het voor je kunnen nazien

RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 19:10
door @lfa@lgra
Ik heb een 72-er Giulia Super gehad: 73-39-UT, en die motor was absoluut het eerste blok en die had dus een hangend filter met los filterpatroon.
RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: wo mar 23, 2005 23:45
door Lucky
Voor de ontsteking heeft Alfa altijd een mix gebruikt van of Bosch of Magneti verdelers.
Het model verdeelkap kan soelaas bieden of je de Bosch componenten of de Magneti Marelli componenten voor de ontsteking nodig hebt.
Re: RE: Mijn junior heeft een verkeerde motor?!
Geplaatst: do mar 24, 2005 09:18
door Lennart
Voor de ontsteking heeft Alfa altijd een mix gebruikt van of Bosch of Magneti verdelers.
Het model verdeelkap kan soelaas bieden of je de Bosch componenten of de Magneti Marelli componenten voor de ontsteking nodig hebt.
Het is Bosch onder de kap bij mij, maar ook die contactpuntjes zijn er in meerdere soorten. Je hebt ze in 2 delen en in één deel.
Wel apart dat die 72er Super ook zo'n blok had, maar ook weer bevestigend. Volgens diverse onderdelenlijstjes van online handelaren zou het niet zo moeten zijn, maar goed, bij Alfa kan natuurlijk alles.