Vaniek

Wat is wat?

zo apr 08, 2007 18:15

Mijn Alfa 164 TS 1989 is sinds een paaar maanden een bokkend paard. Hij geeft op willekeurige momenten gas, slaat juist af, houd in als je gas geeft. Het is achtbaan.
Nou heb ik de gasklepsensor vervangen entoen ging het 2 uur goed, het probleem kwam daarna weer terug. Vervolgens zijn we naar de stationair toerentalsteller gaan kijken omdat dat het meest logische was volgens ons. Nu ben ik naar de dealer gegaan en blijkt dat wat op zijn plaatje de stationair toerentalsteller is een lambadsonde is. De vraag is nu dus wat is wat? En wat kan er stuk zijn en waar vind ik die lambadasonde? Want ondertussen denk ik dat het de Lambdasonde is die stuk is gezien een aantal posts die ik hier heb gelezen en omdat ik het signaal heb doorgemeten die de toerentalsteller ingaan en die wisselt tussen 3.5V en 8.5V. Dus klopt volgens mij het signaal uit de computer niet, is dat waar?

Goed dat zijn een hoop vragen, dus als je er een of een paaar of algemene tips hebt vind ik het ook best. Alvast bedankt

Vaniek

wilco
Member
Member

RE: Wat is wat?

zo apr 08, 2007 18:56

lambda sonde zit onder aan de auto aan de uitlaat. stationar regelaar zit achter aan de luchtinlaat (dat ronde ding, iets van 15 cm lang met een slang aan beide kanten waarvan 1 naar de inlaatbuis)
denk niet dat je van spanning kan uitgaan op de toerenteller, de motronic geeft namelijk pulsen af aan de toerenteller en geen gelijkspanning.
Hoe hoger het toerental, hoe meer pulsen en lijkt de spanning dus omhoog te gaan.
Meet eerst de kabel eens door tussen de gasklepsensor en de motronic, mischien een slecht contact/draadbreuk?
zorg ook dat geheel waar de gasklep aan zit en luchtmeter geen weerstand hebben t.o.v. de carrosserie (dus dat ze aan de massa liggen).

kijk ook even of het gehele blok wel aan de carrosserie ligt (massa), anders de massakabel van de versnellingsbak naar de carrosserie loshalen en de aansluitingen schoonmaken.
164 3.0 24V 1997

Terug naar “Algemene Technische vragen”