Pagina 1 van 3

Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: za apr 07, 2007 19:38
door Cucci 11
Kan iemand mij vertellen wat schroef nr 6 doet? :oops:

Er is waarschijnlijk aangedraaid, nu stottert ie een beetje.

Was er nl.niet bij toen het gebeurde.....

Betreft 2.0 Nord blok.



Afbeelding

RE: Dellorto Afstelling

Geplaatst: za apr 07, 2007 20:43
door stephen
stelschroeven 6 zijn de "mengselschroeven"

bepalen dus afstelling rijker/armer van mengsel

weet niet of er een globale vaste basis afstelling voor is,voor oude VW's wel :oops:

kan bij een paar sets carb's kijken waar ze op staan,weet alleen niet of ik daar dit weekend aan toe kom

RE: Dellorto Afstelling

Geplaatst: za apr 07, 2007 21:25
door gtv 105.21
voor een twee liter is het 2 tot 3 heleslagen uit, als je de motor warm hebt en je draait dan de schroeven ver de uit begint hij op een gegeven moment zwaar te lopen dit zelfde gebeurt bij indraaien, tussen die twee punten loopt die het mooist dus begint hij zwaar te lopen bij 2 uit en bij 4 slagen uit dan zal die het beste lopen rond 3 slagen uit.

als je dan op een een cm of 40 van je uitlaad voelt met je hand kun je voelen of die helemaal gelijk loopt meestal is er 1 die en kwart slag meer of minder moet hebben kun je zo goed kontroleren.

wel eerst je carbs sinchroon zetten.

ik hoop dat je er iets mee kunt.




:twisted:

RE: Dellorto Afstelling

Geplaatst: zo apr 08, 2007 10:44
door Cucci 11
Dank jullie wel.

Hier kan ik wel wat mee!

mvg,

André

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: di apr 10, 2007 10:13
door Cucci 11
Nou ben bezig geweest....gaat me niet lukken om het zaakje weer goed te stellen.

Hier in de buurt heeft niemand na wat rondgebeld te hebben de juiste afstelapparatuur.

Wist niet dat het zo lastig zou zijn?! :evil:

Iemand hier in de buurt ( Westerbork / Beilen / Emmen )van het Forum die wellicht een oplossing heeft?

Ik zou erg blij zijn indien iemand mij zou kunnen / willen helpen.

Groet,

André

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: di apr 10, 2007 12:53
door Gordon
Misschien kun je HIER iets mee?

Gaat wel over Webers maar procedure is volgens mij niet echt verschillend en als ze alleen aan de mengschroeven hebben gezeten kun je stap 1 t/m 6 overslaan.

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: di apr 10, 2007 13:51
door ciclista
Kunnen ze dat niet in Emmercompascuum?

Re: RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: di apr 10, 2007 13:57
door Cucci 11
Kunnen ze dat niet in Emmercompascuum?
Dank je voor de tip!

Ik wil er wel heen, maar ben bang dat ik de auto zo in de war heb dat ie te arm staat afgesteld.
Ik weet het niet zeker, maar ben bang dat ik als ik lang ga rijden iets zou kunnen beschadigen.
Hoe zou je kunnen zien, horen als ie te arm staat? Ben eigenlijk alleen injeciemotoren gewend geweest ( GTV6) , maar kom er nu achter dat ik technisch wel wat mis met de Carbs... :oops:

Het aller-allermooist zou zijn als iemand langs zou kunnen komen, maar dat wordt wel moeilijk denk ik.... :cry:

:?:

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: di apr 10, 2007 15:40
door Gordon
Te arm?

Knallen in de uitlaat (backfire) als je het gas loslaat. De motor wordt te snel (te) heet, maar dat is misschien niet zo snel merkbaar. Koeling van een Nord zou opzich overmatige schade moeten kunnen tegengaan, maar dat betreft dan alleen het handhaven van de bedrijfstemperatuur. De meeste schade zal je vlak na een koude start oplopen.

Als je twijfelt kun je ook gewoon alles een halve slag rijker zetten. Als ie dan nog loopt heb je hoogstens wat extra koolafzetting en misschien benzinelucht uit de uitlaat. Dat levert ook met een paar honderd kilometer echter nog geen permanente schade op.
Als ie niet meer loopt stond ie niet te arm :wink:

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: di apr 10, 2007 15:44
door Alessandro
:? Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ben dat natuurlijk wel.
1) De carb's moeten natuurlijk wel synchroon staan (dat regel je met schroef 4 en een setje vacuümmeters)
2) De basis afstelling voor schroef 6 is 4 hele (!) slagen open. M.a.w. Als je (alle) schroef(en) 6 eens dichtdraait -niet te hard!- en dan vdus vier hele slagen linksom draait moeit de motor heeeeel behoorlijk lopen. Zo niet, dan is er vast ook aan scroef 4 geprutst. :roll:

je hebt nu een goede (basis)afstelling. Voor de gevorderden: draai nu één schroef 6 langzaam terug in. Op het moment, dat de motor duidelijk merkbaar minder begint te lopen, draai je de schroef 2 hele (!) slagen linksom. Doe dit bij alle 4 en je motor loopt top.

Re: RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: wo apr 11, 2007 13:01
door DJ
:? Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ben dat natuurlijk wel.
1) De carb's moeten natuurlijk wel synchroon staan (dat regel je met schroef 4 en een setje vacuümmeters)
2) De basis afstelling voor schroef 6 is 4 hele (!) slagen open. M.a.w. Als je (alle) schroef(en) 6 eens dichtdraait -niet te hard!- en dan vdus vier hele slagen linksom draait moeit de motor heeeeel behoorlijk lopen. Zo niet, dan is er vast ook aan scroef 4 geprutst. :roll:

je hebt nu een goede (basis)afstelling. Voor de gevorderden: draai nu één schroef 6 langzaam terug in. Op het moment, dat de motor duidelijk merkbaar minder begint te lopen, draai je de schroef 2 hele (!) slagen linksom. Doe dit bij alle 4 en je motor loopt top.

Dit is in principe waar maar wel een hele versimpelde weer gave van de realiteit van een oud blok afstellen. Komt ook nog ervaring en fingerspitzen gefuhl bijkijken. Plus dat er doorgaans aan oude carb sets vaal wat mis is waardoor de praktijk in eens stukken weer bastiger is.

@Gucci: als je inderdaad je CO schroeven allemaal de bassis afstelling geeft en je rijd rustig naar de garage loopt je blok heus niet zomaar in de soep. Bij Autodrome in Hoogeveen loopt op de alfaafdeling ook nog minimaal 1 monteur met verstand van oude alfa's en die er ook aardigheid in heeft om hem goed te krijgen. Stuur ff PB dan krijg je naam en telnr van me.

Mzzl,
DJ

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: wo apr 11, 2007 13:59
door Andretti Molletti
Wat een misverstanden...
Als alleen schroef 6 van cilinder 4 is versteld, dan kun je simpelweg op cilinder 1 t/m 3 kijken hoever daar de schroeven 6 uitgedraaid staan...
Stel cilinder 1 t/m 3 hebben allen 3 slagen uit, dan zet je cil 4 ook 3 slagen uit.
Het onderling verschil inbrengen in de schroeven 6 en dan nog op gevoel ook is m.i. niet slim.
je zal daarvoor per cilinder CO moeten meten.
Daarnaast zal vanaf 1500 rpm oid de progressie het overnemen van de basisafstelling (6) en vanaf 3500rpm loopt een carb voor het grootste gedeelte op zijn hoofdsproeiers.
De kans dat je iets stuk rijdt is klein, zeker als je flink doortrapt :lol: , immers dan krijg je altijd voldoende benzine!!! (accel-pomp en hoofdsproeiers)
Dus schroef 6 gelijk stellen aan de andere cilinders en proefrijden, niet goed...plankgas naar een vakman.

Om nog even een simpel antwoordt op je vraag te geven: Ik!

:mrgreen:

Re: RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: wo apr 11, 2007 14:05
door DJ
Wat een misverstanden...
Als alleen schroef 6 van cilinder 4 is versteld, dan kun je simpelweg op cilinder 1 t/m 3 kijken hoever daar de schroeven 6 uitgedraaid staan...
Stel cilinder 1 t/m 3 hebben allen 3 slagen uit, dan zet je cil 4 ook 3 slagen uit.
Het onderling verschil inbrengen in de schroeven 6 en dan nog op gevoel ook is m.i. niet slim.
je zal daarvoor per cilinder CO moeten meten.
Daarnaast zal vanaf 1500 rpm oid de progressie het overnemen van de basisafstelling (6) en vanaf 3500rpm loopt een carb voor het grootste gedeelte op zijn hoofdsproeiers.
De kans dat je iets stuk rijdt is klein, zeker als je flink doortrapt :lol: , immers dan krijg je altijd voldoende benzine!!! (accel-pomp en hoofdsproeiers)
Dus schroef 6 gelijk stellen aan de andere cilinders en proefrijden, niet goed...plankgas naar een vakman.

Om nog even een simpel antwoordt op je vraag te geven: Ik!

:mrgreen:
Mee eens maar dat vond ik teveel typen...........Als het goed is komt Gucci straks ook bij een vakman met hart voor oude alfa's terecht.

Mzzl,
DJ

Re: RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: wo apr 11, 2007 17:01
door Rob75
Wat een misverstanden...
Als alleen schroef 6 van cilinder 4 is versteld, dan kun je simpelweg op cilinder 1 t/m 3 kijken hoever daar de schroeven 6 uitgedraaid staan...
Stel cilinder 1 t/m 3 hebben allen 3 slagen uit, dan zet je cil 4 ook 3 slagen uit.
Het onderling verschil inbrengen in de schroeven 6 en dan nog op gevoel ook is m.i. niet slim.
je zal daarvoor per cilinder CO moeten meten.
Daarnaast zal vanaf 1500 rpm oid de progressie het overnemen van de basisafstelling (6) en vanaf 3500rpm loopt een carb voor het grootste gedeelte op zijn hoofdsproeiers.
De kans dat je iets stuk rijdt is klein, zeker als je flink doortrapt :lol: , immers dan krijg je altijd voldoende benzine!!! (accel-pomp en hoofdsproeiers)
Dus schroef 6 gelijk stellen aan de andere cilinders en proefrijden, niet goed...plankgas naar een vakman.

Om nog even een simpel antwoordt op je vraag te geven: Ik!

:mrgreen:
Lijkt mij ook de oplossing voor het basisafstellen. Wil je het per cilinder/venturi doen dan heb je nog wel e.e.a. aan gereedschap nodig. Bijvoorbeeld colortune of eigenlijk liever een CO-meter die per uitlaatpoort meet.

Volgens mij als de carburateurs synchroon staan dan is de basis genoeg om er mee naar een specialist te rijden. Doe het een beetje kalm aan en dat komt wel goed. Een beetje zoeken naar een specialist of een dealer met passie voor de oude types doet wonderen.

Succes,

Rob

RE: Dellorto Afstelling Wie kan dit goed?

Geplaatst: wo apr 11, 2007 19:02
door Bartman
In Assen:

Jan van ’t Spijker Autoservice (W.A. Scholtenstraat 9, 9403AJ ASSEN)