Pagina 1 van 1

Alfa 33 mist vermogen

Geplaatst: wo apr 04, 2007 18:34
door bezzzz
Goedendag,

Het volgende is het geval (Alfa Romeo 33 1.7 i.e. 8v, bouwjaar 1991, LE-jetronic):
Twee weken geleden: auto loopt goed, maar distributieriemen dienen vervangen te worden (was een kleine 80.000 km geleden voor 't laatst gedaan)

Het volgende vervangen:
-Distributieriemen
-Koelvloeistof
-Bougies
-Bougiekabels
-Riem stuurbekrachtiging
-Riem v-snaar
-Rotor
-Verdeelkap

Na het vervangen van deze onderdelen liep de auto goed. Alleen heel klein beetje schommelen van toerental, niet extreem. 't Was te merken bij het rijden met constante snelheid, maar redelijk nihil.

100 km rijden verder:
De auto gaat veel vermogen missen. Naar de 3000 toeren valt het nog meer, Van 3000 naar 4000 toeren gaat heel traag (mist veel vermogen) en daarboven zit er helemaal geen pit meer in. Het is alsof de auto verzuipt.
Verder lijkt er iets te tikken, wellicht de hydraulische klepstoters.

Bij het stellen van een diagnose het volgende gecontroleerd:
-Distributietiming: staat één tandje verkeerd, hiervoor stond hij ook al een halve tand verkeerd
-Distributieriemen: nagespannen
-Ontstekingstijdstip: tijdstip moeilijk te controleren, omdat auto niet helemaal mooi constant (stationair) loopt, maar lijkt me weinig mis mee, stond hiervoor ook gewoon goed
-Cilinders: alle cilinders werken volgens mij mee (bij het één voor één eruit trekken van bougiekabels loopt de auto duidelijk minder)
-Bougies: 3 bougies niet echt bruin aangeslagen, eerder wit en één bougie zwart aangeslagen
-Compressie: 3 cilinders tussen de 9,5 en 10,5 bar en één cilinder (van de bougie (nr. 3) die zwart was aangeslagen) 14,5 bar

De zwart aangeslagen bougie heb ik vervangen. Hierna liep de auto nog steeds niet beter.

Heb hierna de compressie (nog) niet gemeten.

-Lambdasonde is overigens half jaar geleden vervangen.
-De oud en nieuwe koelvloeistof zag/ziet er normaal uit.

Die compressie klopt niet (geen idee waarom) en wellicht dat de distributieriemen 'gewoon' op tijd moeten worden gezet. Maar ik vraag me af of dat zoveel verschil zal uitmaken.

Zou het een combinatie van te hoge compressie en tandje die verkeerd staat kunnen zijn?
Zou het de bobine kunnen zijn?
Wellicht een injector?

Ik weet dat hier al veel over geschreven is, maar misschien dat mensen nog extra ideëen hebben.

Alle reacties welkom!

Mvg,
Alfarijder Bastiaan.

RE: Alfa 33 mist vermogen

Geplaatst: wo apr 04, 2007 18:41
door Richard75
zet eerst je distributie op tijd !
dit geeft storingen als dit, plus het moet sowieso goed staan.

en uuh, hoe kun je de distributie een halve tand ernaast zetten? :lol:

of je compressie goed is hangt ook af van of distributie op tijd staat.

RE: Alfa 33 mist vermogen

Geplaatst: wo apr 04, 2007 18:43
door Alfa-Corazon
Het enige wat ik je kan vertellen is dat ik meer dan 30 pk miste na een distributieriemvervanging aan een 2.0 TS 16V.
Deze heeft een nokkenasversteller en bij het verwisselen van de riem ga je soms een tandje de mist in. Daarom heb ik liever dat de nokkenassen met behulp calibers worden gesteld.
Boven de 4500 toeren zat er bijna geen fut meer in. Op de vermogensbank bleek nog maar 120 van de 155 pk aanwezig te zijn.
Na het goed zetten van de riem en vervangen van een bobine liep de motor weer goed.

RE: Alfa 33 mist vermogen

Geplaatst: wo apr 04, 2007 19:29
door bezzzz
Heb een tekening gemaakt van hoe de distributie nu staat.

Ik denk dat het duidelijker als ik zeg dat de distributie waarschijnlijk nu 2 tanden verkeerd staat en vroeger 1 tand verkeerd.

De pijl is het midden van het doorkijkgat bij de distributiekap

De pijl hoort tussen de twee (gemarkeerde) rode tanden te staan.

Hoop dat t duidelijk is

Afbeelding

RE: Alfa 33 mist vermogen

Geplaatst: wo apr 04, 2007 20:45
door sportnokken
Ik denk dat de fout zit bij het spannen van je distributiesnaar .
De kant waar je spanner niet zit is je snaar te slap
Wanneer je gaat spannen wordt de slappe kant strakker maar bij het strakker worden verdraaien je tandwielen
en je tijdstip gaat één tand verkeerd staan.
Ik denk dat je daar de fout bent in gegaan.
Na het spannen altijd de motor een rondje laten draaien met een ratel en je tijdstip nog een keer goed controleren.
Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel .
gr hum

RE: Alfa 33 mist vermogen

Geplaatst: wo apr 04, 2007 20:55
door Speeder
Ik zie dat je (gelukkig) zelf al een hoop geprobeerd hebt, en niet zomaar domme vragen aan het stellen bent. Wat je als eerste moet doen is je distributie op tijd zetten!

Markering riemwielen nokkenassen:
De riemwielen op de nokkenassen zijn alle twee voorzien van een inkeping. Deze inkeping is zichtbaar als je recht voor op de riemwielen kijkt, en dus niet vanaf boven. Het is de bedoeling dat de inkepingen van beide riemwielen min of meer in het midden van de doorkijkgaten in de distributiekappen zitten. Ik zeg 'min of meer' omdat het best wel is een milimeter kan schelen. Dit is niet zo'n probleem, want als het 1 tand scheelt staat die inkeping al snel buiten het gat.

Afbeelding

Afbeelding

Markering op vliegwiel:
Wanneer je het kleine dekseltje bovenop het vliegwielhuis verwijderd, kan je bovenop het getande vliegwiel kijken. Op het vliegwiel staat een letter 'T'. Dit is het teken dat recht in het midden van het doorkijkgat moet staan. Vaak is het vliegwiel wat aangeroest, en is de letter T slecht te zien. Goed kijken en eventueel even wat schoon krabben/schuren, hierbij opletten dat je er NIETS in laat vallen!

Voor zover ik weet is het bij jouw boxermotor zo dat de kleppen de zuiger al raken bij 1 tandje verkeerd. Dus dat 1 van de oude riemen 2 tandjes verkeerd heeft gestaan lijkt me heel sterk, want dat had de motor nooit overleeft. Ben je misschien uit gegaan van de markeringen die iemand anders ooit heeft aangebracht, en heb je daaruit geconcludeerd dat de distributie verkeerd stond? Misschien waren de markeringen wel juist op die manier gezet, en stond hij dus evengoed wel op tijd. In dat geval zou hij nu juist 1 tandje verkeerd staan!

Om onduidelijkheden te voorkomen je distributie EERST op de ORIGINELE markeringen optijd stellen ;)

RE: Alfa 33 mist vermogen

Geplaatst: wo apr 04, 2007 21:35
door bezzzz
Bedankt voor de reacties

heb ik zeker wat aan

heb nu echt het idee dat het aan de timing ligt

ik dacht dat het wel mee zou vallen (ook door wat ik in oude topics heb gelezen), had gedacht dat 1 tandje niet zoveel uit zou maken

het verklaart ook de tikkende klepstoters en hopelijk de zwartgeslagen bougie en het grote compressieverschil

het rare vond ik alleen dat de auto nadat ik de distributieriemen had vervangen in eerste instantie in principe goed liep

Verder stonden de distributieriemen voor dat ik ze ging vervangen een halve tand verkeerd (of een hele, hoe je het wilt zien) ... en nu dus een hele tand (of twee tanden hoe je het wilt zien)

heb een tekening bijgevoegd hoe de distributieriemen staan als het vliegwiel op de "T" staat ...

@speeder: ik begrijp jouw tekeningetje niet helemaal ... wat is dat paarse precies, het rode is de distributieriem lijkt mij (of de markeringen??) en het zwarte is de riemwiel lijkt me ...


Afbeelding

RE: Alfa 33 mist vermogen

Geplaatst: wo apr 04, 2007 21:37
door bezzzz
even opnieuw ...

Afbeelding

Re: RE: Alfa 33 mist vermogen

Geplaatst: wo apr 04, 2007 22:09
door Speeder
@speeder: ik begrijp jouw tekeningetje niet helemaal ... wat is dat paarse precies, het rode is de distributieriem lijkt mij (of de markeringen??) en het zwarte is de riemwiel lijkt me ..
Ik wilde daarmee het verschil in afstand tussen 1 tandje verschil aangeven. Maar je begreep al wat ik bedoelde. Dat 'getik' waar jij het over hebt klinkt een beetje onheilspellend :? Zet de timing eerst maar is goed voordat je de motor weer laat lopen...