Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

boxer: stationair toerental te laag

di mar 22, 2005 20:57

Vraagje over m'n 1.7 IE.
(le jetronic)

z'n stationair toerental ligt te laag (doch wel stabiel, geen rpm variaties)
- Motor loopt op 4 pootjes.
- onlangs een verduurde bobinekabel vervangen (zonder resultaat)
- bougiekabels zijn ok. (test met de plantensproeier)
- ron 98 in de tank
- bougies zijn net vervangen
-stationairklep is denkelijk ok (verschil merkbaar bij afsluiten) niettemin: de borging van de stekker is er niet meer, zit niet heel vast....nog niet uitgemeten, WAT moet ik meten indien ok ?

mogelijke aandachtspunten volgens mij:

-uitlaat is niet gasdicht voor de lambdasonde. foute meting = foute correctie mengsel ?
-lichten zwakken lichtjes af bij stationair toerental: alternator niet meer koosjer (KAN dit invloed hebben op stationair toerental ? ) --> dit kan natuurlijk ook gevolg zijn van te laag toerental ????
-ontstekingstijdstip niet correct ? heb geen strobolamp om dit te testen, kan dit een oorzaak zijn ?

denk dat ie iets meer dan 700 rpm loopt.

willen jullie een beginneling nog eens ff op de goede weg helpen ???
mijn eeuwige dank en erkentelijkheid zal jullie te beurt vallen !


ps: auto rijdt verder netjes. houdt neit in, presteert zoals het hoort ! een reden om bv ontstekingstijdstip al uit te sluiten ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: boxer: stationair toerental te laag

di mar 22, 2005 21:11

Heeft deze een stationair stappenmotor? Zoja probeer deze is met bv remreiniger schoonte maken
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: boxer: stationair toerental te laag

di mar 22, 2005 21:24

nou vraag je me iets wat m'n kennis even overstijgt. ik weet ongeveer wat een stappenmotor is, maar ik durf niet te stellen dat deze hier gebruikt wordt. Er is in de documentatie sprake van een gasklepschakelaar (min/max). Zo op het zicht regelt deze de stand van de gasklep (neemt het over van de kabel) bij stationair toerental. Voor zover ik hier iets van afweet zou dit een stappenmotor kunnen zijn ?

misschien ook nog belangrijk: bij het aantippen van het gaspedaal, valt ie terug naar een aanvaardbaar RPM, maar enkele soconden later daalt ie terug naar 700 rpm.....
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: boxer: stationair toerental te laag

di mar 22, 2005 21:35

Ik denk niet dat jouw auto een stappenmotor heeft (is een aparte stelmotor die het staationair toerental regelt) Dan heb jij waarschijnlijk wel op je inlaatspruitstuk (naast je dynamo) een dikkere vacuumslang zitten, met een stelmogelijkheid.

De gasklepschakelaar regelt niet het toerental, deze registreed de stand van de gasklep en geeft deze door aan de computer.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: boxer: stationair toerental te laag

di mar 22, 2005 21:39

die is er inderdaad ! als je voor de motor staat (zit de motorkap wel in de weg;) ) rechts !
een slang die trouwens niet meer zo fijn is en dit weekeinde gaat vervangen worden ! ik neem aan dat we de dader gelocaliseerd hebben en dat ik daar ook rpm kan regelen ?
is het trouwens normaal dat ik die slang (compleet met metalen buisje waar ie op zit) vrij kan bewegen ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: boxer: stationair toerental te laag

di mar 22, 2005 22:54

Uiteraard heeft een 33 1.7 IE een stappenmotor voor het regelen van het stationaire toerental:

Afbeelding

Check even de stekkerverbinding.


Maar je kunt het ook van de nadere kant bekijken. Zolang die mooi loopt bij 700 toeren, dan kun je het ook gewoon zo laten. :wink:
(Werkt je toerenteller wel goed????? Ik heb even een 1.7 IE gehad en daar ging bij 5000 toeren de begrenser in en dan draaide die wel iets meer dan 5000 toeren.)
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: boxer: stationair toerental te laag

di mar 22, 2005 23:19

Dit is dus vanaf eind '92, daarvoor hebben de 33 1.7 ie's dat dus niet! Wel de eerder genoemde regelmogelijkheid en je kunt (mits niet muurvastgerot) natuulijk ook de nilstand van de gasklep iets verstellen. (niet teveel!!!!!!!!)

Suc6!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: boxer: stationair toerental te laag

di mar 22, 2005 23:50

Dit is dus vanaf eind '92, daarvoor hebben de 33 1.7 ie's dat dus niet!
Oke

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: boxer: stationair toerental te laag

wo mar 23, 2005 08:19

Klopt wat Alessandro zegt, model op de foto is nieuwer, die heeft zelfs z'n computer niet meer op de luchtmassameter zitten (is dit een motronic op de foto ? ) en ook de stroomverdeler is hier reeds afgevoerd. Dit type 33 1.7 IE had ik vroeger (en dat was idd. een '92 of zelfs een '93)
De mijne heeft ongeveer op de plaats van die stappenmotor voorgenoemde vacuumslang met stelmogelijkheid.

Leuk trouwens, ik heb de 33 de voorbije maanden goed leren kennen, maar dat slangetje, daar wist ik nou nog niet van waarvoor het diende ! :oops: weer iets bijgeleerd ! (ben nu c- euh nee, laat maar... :-# )

Ik weet wel dat ik dat slangetje beschadigd heb bij afkoppelen (is klein stukje afgebroken waardoor ie mogelijk niet meer perfect aflsluit). Ik ga vrijdag sloop slangetje monteren, zou dus wel eens best kunnen dat probleem opgelost is, dan !

@ Rens: neen, niet toerenteller, je hoort en ziet dat ie net iets te traag loopt. en ik wil 't zo niet laten want daardoor is ie niet trillingsvrij bij stationair rpm.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: boxer: stationair toerental te laag

wo mar 23, 2005 08:42

ter aanvulling:

dat je lichten afzwakken bij stationair is normaal, de dynamo levert bij dat toerental dan minder spanning. Aangezien de spanning dan waarschijnlijk nog wel boven de 12 volt ligt betekent dit niet automatisch dat je dynamo slecht is (en dus je accu ontladen wordt).

Een injectiemotor zou het stationair toerental moeten corrigeren als je de verlichting inschakelt. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig die regeling bij jouw Jetronic werkt, aangezien die alleen een simpele hallgever in de verdeler heeft om het toerental te registereren. Het systeem is dus minder geavanceerd als de Motronic met BDP sensor.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: boxer: stationair toerental te laag

wo mar 23, 2005 08:55

hij corrigeert wel degelijk, bv ook bij het inschakelen van de koelventilator.
Maar ook zonder zware verbruikers blijft rpm te laag. aanpassing ed. gebeurt dus wel bij veel stroomverbruik, maar het "totaalpakket" laat ons maar zeggen, blijft te traag !
voorbeeld: we doen 700 rpm, koelvin schakelt in, we zakken naar 650 en we corrigeren terug naar 700.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: boxer: stationair toerental te laag

wo mar 23, 2005 19:29

Vandaag nog ff gesleuteld. vacuumslang vervangen, beetje met die stelschroeg gespeeld....heb de indruk dat ie iets snneller loop nu, maar nog niet echt tevreden.
Wat me ook opvalt is dat die motor vrij aggresief, brutaal, aanslaat. Kan 't moeilijk verwoorden.
Slaat eigenlijk (klinkt belachelijk, ik weet het) TE SNEL aan ! :?

ivm rmp: als ik gas aantik gaat ie hoger lopen (juist lopen) voor ong 20 seconden. dan zakt ie weer wat. en als ie koud staat, loopt ie ook een beter rpm
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Andretti Molletti

RE: boxer: stationair toerental te laag

wo mar 23, 2005 21:17

Stationarschakelaar??
De LE jetronic regelt het stationair toerental m.i. met de ontsteking en dat zou dan weer richting ontsteking-afstelling gaan... zowel het ontsteekmoment als de gasklepschakelaar controleren dus...

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: boxer: stationair toerental te laag

wo mar 23, 2005 21:43

tja Dré, dat leunt toch aan bij mijn (weliswaar onervaren) gevoel, dat ontstekingstijdstip !
Dat brutale aanslaan zou je kunnen interpreteren als "lichtelijk detonerend"...dat brutale, inderdaad, kloppende effect bij de start....

zal eens strobo trachten te lenen ergens.....dat weten we 't meteen ! ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Andretti Molletti

RE: boxer: stationair toerental te laag

wo mar 23, 2005 22:20

Dan heeft i teveel voor-ontsteking lijkt het wel...

Terug naar “Algemene Technische vragen”