m°rnec°

Welke luchtfilter kiezen: sport versus wegwerp

vr mar 30, 2007 11:44

Daar de luchtfilter stuk is dien ik een nieuwe te plaatsen in mijn 147. Nu is de keuze tussen een wegwerpluchtfilter en een herbruikbare sporluchtfilter:
  • Een Fram CA9093 - €16,20
    Een K&N KN33-2228 - €58,50
:?: Wat zijn jullie ervaringen en voorkeuren?

Stef33
Guru
Guru

RE: Welke luchtfilter kiezen: sport versus wegwerp

vr mar 30, 2007 13:52

Een K&N gaat meer dan 10x zo lang mee als een papier filter en dan kun je hem nog eens schoon maken.

Er schijnt alleen mogelijk een vervuilingsprobleem van je LMM te bestaan door gebruik van een olie gevuld filter. In m'n 75 had ik een mechanische LMM en die kon je zo schoon poetsen met een doekje. In m'n 156 zit er een met verwarmingsdraadje geloof ik en die schijnen zelfs stuk te kunnen gaan door olieaanslag? Ik heb nu dus ook nog steeds een papier filter in m'n 156, maar denk ook weer over een K&N als ie vervangen moet worden. Als iemand daar meer over weet...
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

m°rnec°

Re: RE: Welke luchtfilter kiezen: sport versus wegwerp

vr mar 30, 2007 14:26

Een K&N gaat meer dan 10x zo lang mee als een papier filter en dan kun je hem nog eens schoon maken.
Er schijnt alleen mogelijk een vervuilingsprobleem van je LMM te bestaan door gebruik van een olie gevuld filter. In m'n 75 had ik een mechanische LMM en die kon je zo schoon poetsen met een doekje. In m'n 156 zit er een met verwarmingsdraadje geloof ik en die schijnen zelfs stuk te kunnen gaan door olieaanslag? Ik heb nu dus ook nog steeds een papier filter in m'n 156, maar denk ook weer over een K&N als ie vervangen moet worden. Als iemand daar meer over weet...
:idea: Op deze pagina kun je uitleg vinden hoe je die bij een 156 kan reinigen: http://www.alfa156.net/tech/maf.html Misschien dat dit nuttig voor je kan zijn bij je beslissing.

:? Het is ook dat LMM-gevaar die bij mij twijfels zaait. Het inoliën en mogelijks loskomende oliedruppeltjes.
De kostprijs is hoger, maar dat win je blijkbaar uit op lange termijn.

Ik heb ook een pagina gevonden met een vergelijkende test:
http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/
Het gaat wel over open externe filters.

Ruben
Member
Member

RE: Welke luchtfilter kiezen: sport versus wegwerp

vr mar 30, 2007 17:16

Ik zou gewoon een origineel luchtfilter nemen. Ik vraag me af in welke mate je echt kleine stofdeeltjes uit een k&N filter kan verwijderen door het schoon te maken. De vermogenswinst die somigen denken te krijgen door een K&N is ook vrijwel niets.
Door op de in het instruktieboekje genoemde intervallen je luchtfilter te vervangen weet je zeker dat ie weer helemaal schoon is.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Terug naar “Algemene Technische vragen”