Pagina 1 van 2

75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 14:44
door Martinos
Na wat problemen met m'n 1.8ie zit ik er over te twijfelen om de injectie eraf te gooien en carbs erop te zetten!

Heeft iemand dit al eens gedaan?
Wat heb ik precies nodig?

-carbs + inlaatvoetjes (b.v. van giuliablok?)
-ontsteking van b.v. giulia of 75 carb. (oud type 33 wellicht?)

En dan, wat te doen met de nokkenas?? de 1.8ie heeft een versteller. Deze gewoon los laten? of andere nokken monteren?

Is de kop van een 1.8carb en 1.8 IE gelijk??

RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 14:52
door ravado
waarom wil je dat??

je hebt inderdaad een ontsteking nodig incl. module (van b.v. een alfetta)
carbs. uiteraard, rubbers voor op het inlaat spruitsstuk (zijn anders als van een Giulia muv de buitenste 2)
nokkenasversteller kan je loslaten liggen....

Ik denk dat je met een 1.8ie ombouw naar carbs geen steek wijzer wordt.... denk zelfs dat je pk's gaat inleveren

de nokkenstokken van een 1.8ie en carbs verschillen ook iets......

ik zou het niet doen.... gooi er dan een 2 liter op carbs in.....daar wordt je iets wijzer van (niet veel... :wink: )

RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 15:01
door Martinos
waarom? omdat ik nu al gek wordt van de electronica van de IE....
Daarbij, een carb blok loopt normaal een stuk lekkerder en klinkt ook nog eens beter :wink:

Ik heb carbs enzo liggen. een los set, maar ook nog in de giulia... In mijn Giulia ligt een 1.8 blok, wat uit een 75 schijnt te komen.
Een 2.0 is natuurlijk helemaal leuk... maare, dit leek mee minder werk en hiervan heb ik inprinciepe bijna alles liggen.
Een 2.0 blok is niet echt goedkoop denk ik zo...

Als het blok in de giulia i.d.d. een 75 blok is, kan ik die inlaatvoetjes en rubber gebruiken lijkt me toch? die zullen dan ook van de 75 zijn...

Re: RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 15:13
door yuri 75 V6
In mijn Giulia ligt een 1.8 blok
Laat jij dat blok even lekker daar liggen, ja! :twisted: :wink:

Re: RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 15:21
door Martinos
In mijn Giulia ligt een 1.8 blok
Laat jij dat blok even lekker daar liggen, ja! :twisted: :wink:
Het blok laat ik liggen yuri... wees niet bang ;)
Weer een blok wissel zie ik niet zitten, tot m'n brug staat :twisted:

Maar als er een ander blok in moet, wordt het niet de 1.8 uit de giulia :wink:

Re: RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 15:25
door yuri 75 V6
In mijn Giulia ligt een 1.8 blok
Laat jij dat blok even lekker daar liggen, ja! :twisted: :wink:
Het blok laat ik liggen yuri... wees niet bang ;)
Weer een blok wissel zie ik niet zitten, tot m'n brug staat :twisted:

Maar als er een ander blok in moet, wordt het niet de 1.8 uit de giulia :wink:
Laat alles nou maar gewoon op en aan die Juul zitten 8) want anders kan er niet mee gereden worden :whistle: Het adoptieplan is vrij concreet nu :!:

Re: RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 15:27
door ravado
waarom? omdat ik nu al gek wordt van de electronica van de IE....
Daarbij, een carb blok loopt normaal een stuk lekkerder en klinkt ook nog eens beter :wink:

Ik heb carbs enzo liggen. een los set, maar ook nog in de giulia... In mijn Giulia ligt een 1.8 blok, wat uit een 75 schijnt te komen.
Een 2.0 is natuurlijk helemaal leuk... maare, dit leek mee minder werk en hiervan heb ik inprinciepe bijna alles liggen.
Een 2.0 blok is niet echt goedkoop denk ik zo...

Als het blok in de giulia i.d.d. een 75 blok is, kan ik die inlaatvoetjes en rubber gebruiken lijkt me toch? die zullen dan ook van de 75 zijn...
ik maakte ook ooit eens de fout door te denken dat carbs minder gevoelig waren dan IE.....

nogmaals een 1.8ie op carbs loopt niet lekkerder dan een 1.8ie.... een "oude" 1.8 carbs wel maar die had ook minder gewicht etc.....

jouw giulia blok is waarschijnlijk voorzien van carbs met gasstangen...... jouw 75 heeft een gaskabel dus dat past niet..... vandaar de andere rubbers want een gaskabel heeft een steun op het middelste rubber.....
Je kan wel de giulia rubbers gebrukken (heb ik ook ooit gedaan) maar dan moet je een steun voor de gaskabel maken....

het geluid is inderdaad fantastisch met open luchtfilters helemaal!!
ooit zag het er bij mij in de motoruimte zo uit:

Afbeelding


Overigens kan je met cabrs. ook een heleboel gedoe hebben...... ligt ook aan de staat van je carbs.....

RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 16:41
door Martinos
Heb je helemaal gelijk in. Met carbs kun je ook enorm veel problemen hebben.
Maar toch vind ik ze minder "storings" gevoelig.

Althans, mijn oude 33 op carbs liep ALTIJD! (nooit een sag verkeerd, nooit inhouden, een andere dingen) m'n injectie's hebben altijd wel iets.
Stotteren, slecht starten, koud slecht lopen enz. enz.

De staat van de carbs. speelt uiteraard ook me! (laat ik nou toevallig 2 vrijwel nieuwe 40MM webers hebben liggen 8))

Ik weet het, carbs is ook niet altijd probleemloos, maar: wat er niet opzit kan niet kapot gaan! en een injectie blok heeft veel meer troep rondom hangen dan een carb blok....


Maar goed, het zijn nog maar hersen spinsels... straks eerst maar ff de kop van de 1.8 eraf halen.. bij opbouw ga ik pas beslissen hoe of wat ;)
Of carbs, of alle bedrading eens goed nalopen, alle sensoren, stekkerverbindingen enz. en de nodige relais netjes maken...
Hangen me nu iets te veel "geknutselde" draden en relais onder de kap (o.a. voor de starmotor) Ik wordt altijd helemaal gek als ik zie hoe bij sommige wagens de bedrading is "gerepareerd"
Het start relais van de 75 wil nog wel eens problemen geven, dat weet ik...maar om er nu 2 relais tussen te knopen die ergens los tegen het binnenscherm aan bungelen (zo zit het nu, echt waar...) dat is vragen om problemen natuurlijk, dat moet dus allemaal netjes gemaakt worden;)
Ook zijn diverse stekkers slecht, half afgebroken of hebben geen borgclipje meer...

Het oogt wel een stuk mooier he die carbs 8) wat een plaatje onder de kap op je foto!!
misschien nu maar zo maken en later eens voor een 2.0 (TS?) carb gaan.

RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 16:59
door Gordon
'T is een stuk eenvoudiger inderdaad. Meer dan lucht, een volle tank en een goed gemikte vonk heb je niet nodig. 8)

TS ben ik wel benieuwd naar. Ik had gehoord dat je daarmee een hoop ellende op de hals haalt met een carb conversie.

Re: RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 17:04
door ravado
' Meer dan lucht, een volle tank en een goed gemikte vonk heb je niet nodig. 8)

TS ben ik wel benieuwd naar. Ik had gehoord dat je daarmee een hoop ellende op de hals haalt met een carb conversie.

met injectie ook :wink:


Giulia2000TS heeft een TS blok met carbs.... schijnt goed te lopen!!!

Re: RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 17:29
door yuri 75 V6
' Meer dan lucht, een volle tank en een goed gemikte vonk heb je niet nodig. 8)

TS ben ik wel benieuwd naar. Ik had gehoord dat je daarmee een hoop ellende op de hals haalt met een carb conversie.

met injectie ook :wink:


Giulia2000TS heeft een TS blok met carbs.... schijnt goed te lopen!!!
Ook weer interessant hoe je de versteller van de nokkenas al of niet gaat gebruiken. Zal ik een TS-blok voor je regelen dan? :wink:

RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 17:41
door ravado
niet gebruiken is beter geloof ik.......

RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 18:10
door Gordon
Tempted...

Moet toch nog een nieuw blok in die blauwe die ik van Bas heb gekocht. Leuk om te driften :twisted:

RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 18:47
door Martinos
en, een 164 TS blok?? past dat? Uiteraard rechter verdeler afdoppen en op de originele 75 plek zetten.
Die heb ik ook nog eentje liggen n.l.


O,ja ik heb het gevonden bij mijn blok.... Probleem was als volgt:
Heb de 75 van paje33 gekocht. Blok was kapot, dus een ander blok erin gehangen uit een sloop 75.
Bokje liep erg mooi! Na 30km gereden te hebben viel de motor na heel zacht kort rammelen uit en geen compressie meer.

Na ff zoeken kwam ik er achter dat op 4 kleppen de klepstoters eruit gevallen waren... :shock: ze lagen nu dus tussen klepveer en stter i.p.v. klepsteel en stoter. Dit had ls gevolg dat de klepen ook met de nokken "dicht" open bleve staan...
Dan denk je, hoe kunnen die er tussen uit??? dus de kop er afgehaald.... en wat bleek.
In alle 4 de cilinders lag troep! en dan troep in de zin van boutjes, moertjes, parkers en bij 1 lag er een slangklem tussen de kop en klep!
Heel erg vreemd, ik weet zelf zeker dat ik r niets in heb laten vallen, aangezien ik heel secuur werk (iets in een cilinder laten vallen gebeurt je maar 1 keer, daarna let je de volgende keer wel veel beter op :wink: )
Daarbij komt dat er parkers bij lagen die ik helemaal niet op de 75 heb zien zitten, laat staan losgehaald.

Er is dus maar 1 ding mogelijk... een of andere grapjas heeft het erin gegooid...
Wie wat en wanneer... geen idee!


Maar goed. nu is dus de vraag, wat doe ik... opzich kan ik de krukas van deze motor in de oude motor leggen incl nieuwe lager.
Dan is die weer in orde. kost me alleen een set lagers en wat pakkingen+keeringen

RE: 75 1.8ie op carbs

Geplaatst: di mar 27, 2007 18:56
door Gordon
Hmm, als ik Google op "spider twinspark conversion" kom ik op een pagina die als eerste zegt:
The 164 engine is a different animal . . . I strongly recommend you avoid it
Niet vreemd natuurlijk als je bedenkt dat die motor door FIAT is gebouwd