Baresi23

Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 11:08

Beste mensen,

afgelopen week zat ik eens door de onderhoudshistorie van mijn 33 16V QV te bladeren en toen viel me op dat de distributie bij 164.000 vervangen is (toch fijn dat de vorige eigenaar me een pak met bonnen van zijn garage mee heeft gegeven). De teller staat nu op bijna 204.000 km, geen probleem zou je denken. Nu is het alleen zo dat de distributie bij 164.000 km in het jaar 2000 is uitgevoerd.
In de vraagbaak staat dat de ditstributie om de 80.000 km vervagen moet worden, bij 16 kleppers liever om de 60.000 km heb ik me laten vertellen.

Nu wil ik graag jullie advies of het verstandig is om het nu te laten vervangen. Ik zit dus nog niet aan de "vervangkilometers", maar wel met het tijdsaspect; bijna 7 jaar geleden vervangen.
Maw heeft tijd ook een grote invloed op de staat van de distributie en weegt dat dan evt zwaarder dan de gereden kilometers?
Wat zouden jullie doen? Ik merk verder geen rare zaken en de motor loopt nog als een zonnetje.

Alvast bedankt!
Ciao,

Baresi

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 11:10

Als je het zelf kan, zou ik voor die paar centen geen risico nemen.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 11:19

Ik zou het sowieso (laten) doen!
156 SW 1.9 JTD

Baresi23

RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 11:35

Dat zal lastig worden, zelf gaat dat me niet lukken helaas.
T zal toch snel tegen de 300 EU aanlopen qua kosten...

Baresi23

RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 11:38

@Raimon: bij v. Neerijnen? Of heb je een ander adresje 8) :lol:

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

Re: RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 12:25

Dat zal lastig worden, zelf gaat dat me niet lukken helaas.
T zal toch snel tegen de 300 EU aanlopen qua kosten...
Dat lijkt me een reeële schatting idd. Relatief gezien weinig geld in vergelijking met de kosten als het fout gaat.

De tijdsinterval is 3 of 4 jaar volgens mij, daar zit je al ruim overheen.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 12:34

@Raimon: bij v. Neerijnen? Of heb je een ander adresje 8) :lol:
Ik kom tegenwoordig naar volle tevredenheid bij La Forgia Classico in Harmelen. Telefoon: 0348-444666! :lol: :wink:
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 13:09

vervangen dat spul

niet alleen km-stand gebonden maar ook om de 3 jaar moeten de riemen gedaan worden
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 19:57

Inderdaad 60.000 of drie jaar dus.....................

eraf met dat spul :wink:
kapot kost meer :cry:


grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 20:03

ja met een 16v zou ik ook geen risico nemen een 8v durf ik nog wel kan weinig gebeuren maar een 16v gewoon ff doen 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 384
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Distributie 33 16V

ma mar 26, 2007 23:44

Waarom bij een 16 klepper eerder dan bij een 8 klepper?

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Distributie 33 16V

di mar 27, 2007 09:22

dacht dat qwa tijd het zelfde word op gegeven maar een 8v heeft er niet zo een last van als een 16v als je er langer mee door rijd 16v zijn meer bewegende delen en kromme kleppen als hij breekt...


een 8v kan er veel langer mee rijden en de zuiger kan de kleppen niet raken bij breken van de riem (maar dat weet ik niet meer zeker :oops: ) in ieder geval hoef je minder kleppen te vervangen als het niet zo is 8)

ik heb zelf eigelijk altijd bij een 8v 100000 km aangehouden... is nog nooit fout gegaan

dan wil ik ook gelijk het verhaal van de spanners erbij gooien (sorry voor je topic vervuiling) maar de spanners vernieuw ik ook niet behalve als deze vast zitten maar er zit een opstaande rand op waardoor de riem geen kant opkan en draaien doen die dingen toch wel..... zullen hier vast veel mensen zijn die die mening niet delen maar komt uit ervaring met deze motors naar voren en zeg nou zelf hoevaak breekt of loopt de riem er af bij een 8v 33 boxer??????????????????????
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Distributie 33 16V

di mar 27, 2007 09:30

pieter, bij een 8V heb jemisschien gelijk,
maar bij een 16V vervang je altijd ook de spanrollen
(spreek uit eigen ervaring, okee, niet helemaal maar een maatje van mij wel en ik heb het deels op kunnen lossen was een spanrol na montage nieuwe riemen vastgelopen)
Je hoort niet op een spanrol nog goed is of niet, hooguit speling kan je voelen, maar wat kosten die dingen nou?? Gelijk meepakken dus.
(of bedoelde je wat anders??)

16V slijt alles veel sneller, maar kijk eens naar het aantal toeren.....
Een 16V kan 1000tpm meer draaien, daarnaast rijd je met een 16V ook altijd 1000tpm meer omdat hij onder de 4500 ook niet veel doet. Een 8V trek je door tot 5000 en daarna doet ie niets meer.
Met andere woorden, bij een 8V zal het riempje minder vaak rond draaien als een 16V.

Daarnaast drijft een riem van een 8V maar 1 nokkenas aan, bj een 16V 2!! nokkenassen. (het aantal loop en spanrollen verschil weet ik niet van een 8V uit mijn hoofd, maar dacht dat dat hetzelfde was, anders ook hiervoor geld een verdubbeling, maar dat weet ik dus niet zeker)

Als laatst is een riem van een 16V ook een stuk langer en hierdoor kwestbaarder.

Conclusie: een 16V riem moet meer krachten verduren en draaid een stuk sneller = snellere slijtage en dus sneller vervangen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Distributie 33 16V

di mar 27, 2007 09:52

ik maakte volgens mij ook het onderscheid tussen een 16v en een 8v en dat een 16v geen 8v is dus daar wel verwangen en een 8v heeft geen stress nodig....

dat was ook de vraag waarom niet bij een 8v :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Distributie 33 16V

di mar 27, 2007 13:04

hierbij wat antwoorden:

- ook bij een 8v kunnen de kleppen de zuiger raken. Anders zou het een Alfa-onvwaardig blok zijn.
- de 8v heeft 2 spanrollen, de 16v heeft 2 spanrollen + 2 geleiderollen

Mijn advies is om zowel de riemen als de rollen om de 60dkm te vervangen, 8v en 16v. Als je de rollen los koopt en ze even op de armpjes perst met de bankschroef is dat echt niet zo duur.

Ik ben het met Pieter eens dat 100dkm waarschijnlijk best kan, heb zelf ook nog nooit een gebroken riem gehad bij een boxer. Maar dat zou ik nooit als advies geven want iemand moet zelf bepalen of hij/ zij het risico wil nemen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”