Pagina 1 van 1

velgen richten

Geplaatst: do mar 22, 2007 19:23
door matthijs
Ik heb onlangs hier op het forum "te koop" voor een zacht prijsje een setje 17 inch velgen op de kop getikt. De prijs was zo zacht dat ik er bij voorbaat van uit ging dat ze niet al te recht zouden zijn en mijn vermoeden bleek niet ongegrond. Nu heb ik die dingen niet per direct nodig en heb ik eigenlijk ook niet zon zin om er veel geld aan uit te geven dus ik denk zoals altijd meteen; "zelf doen!" Maar ik weet niet hoe... Nu heb ik wel een vermoeden. Ik denk dat men bij het richtbedrijf de velgen op een naaf inspant, er een meetklok opzet en met persjes of hamers het ding weer in het gareel perst of slaat. Misschien stempelen ze de te vervormen delen ook wel af aan de naar toe te brengen kant. Afijn, ik ga dus een frame bouwen met een naaf erop uitgevoerd in enige stevigheid. Als pers kan ik wel een uiddeuk pers of krik gebruiken/verbouwen.

Maar nu mijn vraag. Wie weet hoe het richten van een velg precies te werk gaat? En heeft iemand misschien nog een voor fusee compleet, uiteraard exclusief ophangrommel liggen voor een liefst proletarisch prijsje? Uiteraard kan mijn machien bij succesvol construeren door iedereen gebruikt worden volgens dezelfde proletarische principes.

Dit vond ik op http://www.develgenchef.nl/
Afbeelding

RE: velgen richten

Geplaatst: vr mar 23, 2007 19:25
door matthijs
Hmmm niemand? Dan zal ik het zelf maar uitzoeken

RE: velgen richten

Geplaatst: za mar 24, 2007 10:46
door Erwin
Zou het kunnen melden wanneer je het klaar hebt?
Dan kan iedereen Houten en omgeving links laten liggen. :D :D
Lichtmetaal (aluminiumlegeringen) is een behoorlijk dood materiaal.
Er moet op een speciale manier warmte in gebracht worden om deuken en slagen er weer uit te krijgen zonder dat de structuur van het metaal veranderd. De kans op haarscheurtjes is gigantisch :!: groot, de gevolgen kun je zelf wel bedenken.
Dit is geen hobbybob klusje.

RE: velgen richten

Geplaatst: za mar 24, 2007 20:03
door matthijs
mja daar was ik inmiddels ook al achter. Toevallig verhaal gehoord van collega die een deuk had terug gerost waar de velg van uit elkaar spatte. Maar het hele punt is wel, ik wil weten hoe het gebeurt, verwarmen kan ik zelf ook. Bovendien, haarscheuren kan je geloof ik horen. De velg aan een dun draadje ophangen en naar de klank luisteren.

edit. Er zit naar wat ik vernam ook verschil in velgen die grotendeels uit aluminium bestaan en magnesium legeringen. Met dat laatste kan je veel meer alvorens haarscheuren ontstaan.

Ik blijf graag informatie over het richten van velgen horen.