di mar 22, 2005 17:45
Een dieselmotor had en heeft een kleiner bruikbaar toerenbereik dan een benzine qua principe. Je ziet dat bij auto´s door het lagere maximum toerental.
Vergelijk het verder met een fiets: in een hogere versnelling moet je meer kracht gebruiken voor een bepaalde snelheid als in een lagere. Daar staat tegenover dat je in die lagere versnelling sneller moet trappen.
Een diesel kan beter zwaar trappen in een hoge/lange versnelling dan een vergelijkbare benzinemotor. Daarom heeft een 2.4 TD met, pak ´em beet 90 pk, lange versnellingen, langer zelfs dan de V6.
Een makkelijke vergelijking kan je maken door de snelheid in de hoogste versnelling uit te rekenen per duizend toeren. Rijd je dan 120, dan deel je dat door deze uitkomst en je hebt het bijbehorende toerental van de motor.
We rekenen van de motor naar de wielen: Neem aan dat de motor 1000 tpm maakt. Vermenigvuldig dit met de overbrengingsverhouding van de hoogste versnelling (getal >= 1) en vermenigvuldig dit met de eindoverbrenging. Nu heb je het toerental van de aangedreven as.
We moeten nu de omtrek van de banden uitrekenen. Neem nu de bandenmaat, bijvoorbeeld 195/65 14". de diameter van het wiel is dan 195 maal 0,65 maal 2, plus 14 keer 2,54. Met 3,14 keer de diameter heb je de omtrek van het wiel, dus de afstand die een wiel aflegt bij 1 omwenteling.
Vermenigvuldig dit met het toerental van de aangedreven as.
Doe het zelfde voor de versnellingsbak waarmee je wilt vergelijken.
(gelijk handig om te weten: heb je de snelheid per duizend toeren, dan kan je precies aan je toerenteller zien hoe hard je rijdt)
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5