Pagina 1 van 1

versnellingbakvraagje???????

Geplaatst: wo mar 21, 2007 23:27
door royvanderbiezen
Als ik met mijn gtv met koude motor wegrij en van zn 3 naar 2 terug wil schakelen dan krijg ik m er niet in. alleen bij hele lage toeren lukt het. Als de motor daarintegen 5 a 10 min warm is lukt het wel zonder enig probleem. ook bij hoge toeren.. Verder is dit echt een super wagen!!

Mijn vraag? is dit normaal? Weet iemand hoe of wat?

Gr. Roy

RE: versnellingbakvraagje???????

Geplaatst: do mar 22, 2007 00:33
door giulia-tom
Bakolie verversen met een goede scheut TSL......doet wonderen......

zie HIER

Geen bla bla geen mooie verhalen, het is zo en veel forumleden en ervaringsdeskundigen hier hebben er goede ervaringen mee.
Er bestaan concurrerende goederen maar dit is bewezen goed en niet zo'n middel wat in de autoshop op de balie staat, meer voor industrieel gericht gebruiksspulletje... :wink:

Ik neem aan dat de overbrenging van schakelmechanisme gewoon goed is, want bij koude bak kan een geringe afwijking (speling) in het overbrengingsmechanisme je meer opspelen als bij warmere bak.
Misschien het checken vooraf waardig....en simpel....speling op overbrengstukken (koppelingen) enz.

RE: versnellingbakvraagje???????

Geplaatst: do mar 22, 2007 00:42
door @PM
Hier hetzelfde probleem als bij Roy (ander merk auto, maar dat zal weinig uitmaken). Nieuwe olie, na te hebben geklaagd bij de garage, heeft nauwelijks geholpen, zit er al wel weer een paar jaar in. Een plens (hoeveel dan?) TSL erbij kan evengoed of moet er dan ook weer nieuwe bakolie in?

Overigens komt mijn auto oorspronkelijk uit Bremen en is daar van een vrouw geweest, "stadsautootje" dus gok ik (veel schakelen). Ik heb dat eigenlijk altijd de schuld gegeven van het belazerde schakelen; zit ik goed of is de kans op speling die op te heffen valt groot?

RE: versnellingbakvraagje???????

Geplaatst: do mar 22, 2007 00:51
door giulia-tom
Eerst check het mechanisme (die van Roy heeft rond de pook nogal wat plastic delen die kunnen scheuren) - eea blijft dan wel functioneren - maar krijgt meer speling zodat de versnellingen niet helemaal goed aangeroerd worden bij de bak. omdat de warme bak soepel schakelt heb je na een tijdje rijden geen last.

Het is alleen moeilijk controleren als je alleen je auto hebt als observatie - eigenlijk moet je ook een goed schakelmechanisme hebben om een mooi vergelijk te kunnen maken.

Bakolie kost je de kop niet - ik zou het in verse olie gaan toevoegen - 20 % max, hoewel ik ook wel weet van lui die gerust 1/3 als verhouding doen.
ik kom erop terug - dat moet via de site gewoon te vinden zijn. Of anders via het verkooppunt. anders kijk ik nog even in de schuur - daar staat nog een (veel te lege) 1 ltr bus... :cry:

TABELLETJE

RE: versnellingbakvraagje???????

Geplaatst: do mar 22, 2007 00:59
door @PM
Volgens die site 3 tot 5%? En die 3% gaat dan in de (o.a.) versnellingsbakken... in mijn geval komt dat neer op precies 100 milliliter.

Re: RE: versnellingbakvraagje???????

Geplaatst: do mar 22, 2007 01:14
door giulia-tom
Volgens die site 3 tot 5%? En die 3% gaat dan in de (o.a.) versnellingsbakken... in mijn geval komt dat neer op precies 100 milliliter.
Ha, jij kunt rekenen - de rest kun je gebruiken in de motor als toevoeging bij de olie... - dan volstaat in de bak dus veel minder als ik uit mijn hoofd dacht.

Ik had een vrij moegestreden 2 literblok en een liefje in Maastricht - en reed vanaf Utrecht 's avonds minimaal 2x in de week heen en later terug :wink: Met het 1300 asje achter en BMW's in mijn vizier moest ik vaak bewijzen dat de juul het nakijken verdiende.....
Die motor is behalve de uitgelubberde klepgeleiders Redelijk in orde ! En echt een zwaar leven gehad! Vaak Toerenteller dik het rode vlak in, enz enz....Of het is toeval of dit middel hielp eraan mee...

Maatje van mij rijdt als sinds "mensenheugenis" in een vale Beige 2cv4 uit '73 met zijn leuke luchtinlaatsetje en aangepaste carb rijdt hij nu zo'n 20 jaar op de snelweg 130 echte km's Zomer -winter - altijd...
Heeft natuurlijk al een motortje/bakje of wat versleten na 3 ton, maar de slijtage gaat minder hard met dit spul (luchtkoeling - smering is dan erg belangrijk - ReesCees heeft ook 2cv verleden en beaamde dit eerder ....