Pagina 1 van 2

synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: wo mar 21, 2007 17:03
door cuoresportivo33
Aangezien mijn 16v nogal bokkerig rijdt, en dan met name tussen gas los en beetje gas geven, wil ik kijken of de gaskleppen wel synchroon staan.

Ook heeft de motor last van flink terugvallen in toeren (soms zelfs uitvallen van de motor) wanneer deze koud is, en er een heel klein beetje gas gegeven wordt. (dus gaskleppen vrijwel dicht en gasklepschakelaar net in deellast stand)

In de vraagbaak staat er niets over het synchroonstellen. Ook vroeg ik me af of de stelschroefjes voor de luchtspleet functie hebben, of zijn dit dummy-schroefjes aangezien er een stationair regelmotor aanwezig is,

Hoe stel ik dus de gaskleppen synchroon?

RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: wo mar 21, 2007 17:20
door Speeder
Voor zover ik weet zitten de gaskleppen links (en rechts) op een gezamelijk as. Tenzij je aan de kleppen wil gaan buigen valt er volgens mij per kant weinig te stellen. Het enige wat misschien kan is dat ze links en rechts verschillend staan...

Ik heb er eigenlijk nooit eerder wat over gelezen. Weet je wel zeker dat er niet iets anders aan de hand is ?


....jaja, ik weet dat je ondertussen alle simpele sensoren wel gehad hebt Rik ;)

RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: wo mar 21, 2007 17:29
door cuoresportivo33
Nou, de stangen waar de gaskleppen op zitten zitten onderling gelinkd via een stangenstelsel, maar ik weet vrijwel zeker dat er stelmogelijkheden zijn.

Vraag is alleen: hoe?

Re: RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: wo mar 21, 2007 17:39
door Speeder
Nou, de stangen waar de gaskleppen op zitten zitten onderling gelinkd via een stangenstelsel, maar ik weet vrijwel zeker dat er stelmogelijkheden zijn.

Vraag is alleen: hoe?
Hmm, dat stangenstelsel is inderdaad instelbaar. Zit er toevallig geen speling op?

Re: RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: wo mar 21, 2007 17:39
door Rees-Cees
Nou, de stangen waar de gaskleppen op zitten zitten onderling gelinkd via een stangenstelsel, maar ik weet vrijwel zeker dat er stelmogelijkheden zijn.

Vraag is alleen: hoe?
zitten volgens mij schroefjes in waarmee de kleppen op de stang vast zitten. en ze gaan per paar open of dicht. stellen kun je alleen per paar dus aan de buitenkant aan de gasstang. controleren van de twee paren tov elkaar doe je met een vacuum meter op de betreffende aansluitingen (koperen pijpjes)

Re: RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: wo mar 21, 2007 17:41
door Speeder
Nou, de stangen waar de gaskleppen op zitten zitten onderling gelinkd via een stangenstelsel, maar ik weet vrijwel zeker dat er stelmogelijkheden zijn.

Vraag is alleen: hoe?
zitten volgens mij schroefjes in waarmee de kleppen op de stang vast zitten. en ze gaan per paar open of dicht. stellen kun je alleen per paar dus aan de buitenkant aan de gasstang.
Dat was wat ik dus ook bedoelde. De gaskleppen van de linker en rechts cilinderbank zijn ten opzichte van elkaar verstelbaar. De gaskleppen op dezelfde cilinderbank dus niet, tenzij je ze wil verbuigen ofzo :P

Het zou mooi zijn als je de onderdruk onder de gasklep zou kunnen meten... :roll:

RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: wo mar 21, 2007 18:19
door cuoresportivo33
En stel je de gaskleppenparen t.o.v elkaar door aan die stelschroeven te draaien bij de veer die zorgt dat de kleppen worden dichtgedrukt (met die schroef kun je volgens mij de aanslag verstellen) OF verstel je de kleppen door de lengte van die trekstangetjes te veranderen?

RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: do mar 22, 2007 22:25
door Sandertje P4
Ik heb zo'n beetje nog het zelfde probleem,bij het gas loslaten en gasgeven.Dan bokt hij ook idd.
Alleen hij loopt perfect stationeer... (heb net de gasklepsensor vervangen)

Mvg

RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: do mar 22, 2007 23:06
door cuoresportivo33
idd sander, precies zoals je zegt. bij gas los bonkt ie, en bij gas geven ook weer. Net of je niet kunt rijden.

RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: do mar 22, 2007 23:17
door Danny155
Hoi!

Ik heb ook een 33 16v 1.7 hiervoor al eerder een 33 1.7 16v QV gehad.
Maar ten eerste mis ik vermogen vergeleken bij een andere 1.7 16v maatje van me heeft er ook 1.
En hij houdt in, het is niet zo dat je met je hoofd tegen de vooruit zit, maar je voelt het goed.

Alsof hij soms geen vonkje krijgt ofzo.

Ook bij volgas heb ik soms last van dat BHOOOP dat geluid alsof hij veels te veel lucht krijgt oid.
Hij loopt in ieder geval niet zoals hij hoort te lopen.

Kan het ook de benzine druk zijn? of dat hij niet genoeg benzine krijgt? want als ik heel weinig gas geef en heel normaal rijdt is er vrij weinig aan de hand.
Bij een koude motor wil hij soms nog wel is uitvallen , gewoon opnieuw starten en even op het gas drukken en dan loopt hij stationair gewoon redelijk netjes.

Lijkt dit op hetzelfde probleem??

Ik zal hier wel even een apart topic voor openen.

Alvast bedankt...

Groetjes

Danny

Re: RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: vr mar 23, 2007 09:12
door Huib
En stel je de gaskleppenparen t.o.v elkaar door aan die stelschroeven te draaien bij de veer die zorgt dat de kleppen worden dichtgedrukt (met die schroef kun je volgens mij de aanslag verstellen) OF verstel je de kleppen door de lengte van die trekstangetjes te veranderen?
Beide. Je koppelt eerst de trekstangetje los en dan stel je hem stationair af met de stelschroef. Vervolgens koppel je de stangetjes weer en zorg je ervoor dat bij gasgeven beide kanten exact gelijk open getrokken worden.

Jouw klachten kunnen ook veroorzaakt worden door de afstelling van de gasklepschakelaar, deze moet van stationair naar deellast springen zodra de gaskleppen open gaan. Dit kun je met een multimeter (weerstandsmeting) vrij eenvoudig controleren.

RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: vr mar 23, 2007 17:33
door Iwema
Ja, het llijkt er op dat de gaskleppen niet synchroon staan.

Je kunt ze afstellen met een set vacuummeters of als je de mogelijkheid hebt met een diagnose computer.

Deze laatste is beter omdat je dan het vermogen per cilinder meet i.p.v. de luchtstroom.

Hugo IwemaLPG

Re: RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: vr mar 23, 2007 19:32
door cuoresportivo33

Jouw klachten kunnen ook veroorzaakt worden door de afstelling van de gasklepschakelaar, deze moet van stationair naar deellast springen zodra de gaskleppen open gaan. Dit kun je met een multimeter (weerstandsmeting) vrij eenvoudig controleren.
Die schakelaar die klikt. En met de multimeter verspringt de weerstand van 0 naar oneindig wanneer ik aan de gaskabel trek. Dit zou dus moeten kloppen.

Ik ga morgen maar eens aan de slag met het verstellen van de stangetjes.

In ieder geval bedankt Huib!

RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: vr mar 23, 2007 20:45
door Sandertje P4
Zat zelf eigenlijk te denken aan een motorsteun....
Als er 1 goed los zit,kun je het zelfde krijgen toch?

Laat het even weten als het geholpen heeft de kleppen te stellen.

Mvg

Re: RE: synchroon stellen gaskleppen 33 16v

Geplaatst: vr mar 23, 2007 23:54
door Luc33
Zat zelf eigenlijk te denken aan een motorsteun....
Als er 1 goed los zit,kun je het zelfde krijgen toch?

Laat het even weten als het geholpen heeft de kleppen te stellen.

Mvg
Dat wou ik ook zeggen inderdaad. Ik weet niet op wat voor manier hij bokt. Maar als de voorste motorsteun gescheurd is wil hij wel eens heel onplezierig rijden. Dit merk je dan voornamelijk bij gas in en gas los.

Trek het blok aan de voorkant eens aan iets stevigs op. Als de complete auto meegaat is de steun nog goed. Til je de motor op dan weet je hoe laat het is.