Nou de 75 is verkocht, dit ging echter niet zonder slag of stoot.
Ik had de dag ervoor de auto laten keuren, en heb haar bij thuiskomst in de garage geparkeerd. Toen ik nog even onder de motorkap wilde kijken trok ik de motorklepontgrendelkabel door de stop heen... "Dat doe ik morgen wel even", dacht ik.
's Ochtends de kabel gerepareerd, de koper was inmiddels gearriveerd, nog wat spulletjes bij elkaar gezocht, auto inladen, starten maar!
Accu dood...

Na nog even een praatje maken en nog wat spulletjes bij elkaar zoeken slaat de motor af. Goed dat kan, dat hebben ze wel eens rond de 60° C als de koudverrijking ermee stopt. Opnieuw starten, niks aan de hand ... oh nee? weer afslaan. Starten en toen begon er toch een getik hoorbaar te worden, af en toe weg maar na even draaien toch weer en luider, op het laatst lopen op 5 cilinders en afslaan. Na wat gedenk beraadgeslaag en overleg hadden we besloten de rechter klepdeksel (geluid kwam overduidelijk van cilinder 2 of 3) er maar af te halen om te kijken wat er mis was. Bleek dat de tuimelaar van cilinder 3 de klepschotel een opdonder had gegeven, zo'n opdonder dat af en toe de klep te diep ingeduwd werd, dus niet meer sloot en de motor afsloeg; omdat de schotels draaien was de ene keer het geluid weg en de andere keer weer terug. Ik had nog een 12v v6 staan (van een alfa6), daar hebben we toen een klepschotel en spietjes uitgehaald en omgebouwd. Na montage liep alles weer prima en is de koper heelhuids thuisgekomen.
Maar hoe kan dat nu? Is het gewoon stomme pech, heeft de klep "geplakt" (de auto heeft wel een tijdje stilgestaan) of heeft iemand een andere verklaring? Je voelt je wel behoorlijk voor jandoedel staan overigens als zoiets gebeurd... erg vervelend, je bent overtuigd dat je wat goeds verkoopt, krijg je dat.
Chris