Wim van Bodegom

Motorolie

zo mar 20, 2005 17:45

welke motorolie wordt aanbevolen voor Alfa Romeo spider veloce 2 ltr, bj 1972

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Motorolie

zo mar 20, 2005 19:20

Standaard wordt uitgegaan van 20w50. Ik zou hier niet teveel van afwijken. 15w50 mineraal of halfsynteet is prima voor een niet gereviseerd blok. Zou niet te snel overstappen naar een 15w 40 daar deze olie op bedrijfstemperatuur wat dunner is hetgeen een licht ongunstige werking heeft op je oliever(ge) bruik.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1157
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Motorolie

ma mar 21, 2005 13:11

@Arjan, ik heb zelf goede ervaringen met 15W40 en met halfsyntheten niet.

Een niet gereviseerd blok gaat dan zweten omdat het oude keerrningenmateriaal daar niet voor gemaakt is. Ook met gereviseerde motoren heb ik al een aatal keer gezien dat ze gaan zweten.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Motorolie

ma mar 21, 2005 19:24

@Arjan, ik heb zelf goede ervaringen met 15W40 en met halfsyntheten niet.

Een niet gereviseerd blok gaat dan zweten omdat het oude keerrningenmateriaal daar niet voor gemaakt is. Ook met gereviseerde motoren heb ik al een aatal keer gezien dat ze gaan zweten.
Komt dit zweten bij een gerevisreed blok (met nwe keerringen uiteraard) dan volgens jou door de toepassing van een halfsyntheet Barend??

Ennuh en 50-er geeft toch een lager olieverbruik dan een 40-er??
Gek is dat : Die olie blijft een verhaal waarbij verschillende meningen worden verkondigd, maar voor beiden valt iets te zeggen, dus zeg het maar.... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1157
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Motorolie

di mar 22, 2005 13:23

een 50er heeft inderdaad minder olieverbruik tot gevolg. Maar een gereviseerde motor (die goed ingereden is natuurlijk) zal ook niet zoveel olie moeten verbruiken.
Heb het eens met een techneut van Agip over de halfsyntheten gehad Sint2000 bijvoorbeeld. Hij vertelde dat in princiepe vanaf halverwege jaren 80 de keerringen daarvoor geschikt zijn. Dus als je nu een nieuw blokje bouwt moet het dus kunnen is mijn redenering. Zelf uitgeprobeert maar het zweet, nog wat andere "nieuwgebouwde" motoren gezien die door mensen gebouwd zijn die ook weten hoe het werkt. Ook die zweten. Laatst een alfetta 2 liter gebouwd voor een Giulia, daarin minerale 15w40 en niet zweten en ik heb het idee dat de motor stiller is. Ook nog een 1300 gebouwd met 20w50 (mineraal) ook niet zweten. Schiet mij maar lek, maar ik gooi de halfsyntheet er uit.

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Motorolie

di mar 22, 2005 13:26

20W50 is prima en waarom een dure syntheet gebruiken als dat niet nodig is? Blok is er van oorsprong toch niet op gebouwd.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Motorolie

di mar 22, 2005 13:33

Eh Lennart, wel hebben het hier niet over een VOL- syntheet hoor, die zijn idd duur.Veel olieen zijn tegenwoordig al Halfsynteet. Ik gebruik ovrigens zelf een minerale van 15w50.
Maar een half syntheet is dus ook niet aan te raden begrijp ik, want hoe weet je nu of je nieuwe keerringen daar wel tegen bestand zijn??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1157
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Motorolie

di mar 22, 2005 15:33

@Arjan: Als je nu nieuwe keerringen koopt moeten ze daar gewoon tegen bestand zijn. Ik heb echter wel een paar keer gemerkt dat dat soort blokken toch zweten, het loopt er niet slechter om maar ik vind het niet netjes dat een nieuwe motor zweet.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Motorolie

di mar 22, 2005 17:09

Remedie????? :biggrin:

Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Motorolie

di mar 22, 2005 18:09

Verkijk je niet op de benamingen half- en volsyntheet. Een kennis van mij is deskundige op dit gebied en wist mij te vertellen, dat olie het predikaat "synthetic" mogen hebben als ze aan een aantal kwaliteitseisen voldoen. Dit wil helemaal niet zeggen, dat dit ook een volsyntheet is.
Een halfsyntheet kun je volgens mij prima gebruiken ipv een minerale, maar een volsyntheet zou ik niet doen.
Het zweten van het blok zou ik persoonlijk niet zo erg vinden, als de olie inwendige zijn werk maar goed doet en de slijtage van de motor in zo groot mogelijke mate voorkomt.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Motorolie

di mar 22, 2005 20:38

Remedie????? :biggrin:

Afbeelding
dit is slecht voor mijn keerringen ! 8)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”