Pagina 1 van 3
Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 10:26
door Iwema
Vaak hoor mensen klagen over vermogensvelies bij het rijden met een wagen met een klassiek mengstuk LPG systeem.
Zijn er meer mensen die dit probleem kennen of hebben?
Hugo Iwema
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 12:45
door Gordon
Kan, maar is voornamelijk een kwestie van afstellen.
Het zit er dik in dat de meeste installatiebedrijven een ruimere marge nemen met de toevoer van de LPG dan strikt noodzakelijk is. Nou kan je aan je water voelen dat teveel LPG een probleem kan opleveren omdat het dan gaat ophopen op een plaats waar dat niet hoort, maar het resultaat van al die voorzichtigheid is wel dat je dan eigenlijk met een te arm mengsel rondrijdt.
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 12:51
door giulia-tom
Theoretisch gezien zal je met een verdamper altijd minder vermogen hebben omdat LPG nu eenmaal een ander octaan heeft dan benzine...
De kleptiming en onstekingstijdstip staat namelijk gericht op benzine ontbranding.
Geavanceerde LPG systemen (zonder verdampers) kunnen mbt het management daarop aanpassing doen zodat het vermogensverlies minimaal is, of zelfs helemaal niet aanwezig....
Maar ja over dit onderwerp kunnen wij wederom weer aardig wat ruimte mee vullen.... Is al gedaan.....
Re: RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 15:05
door ravado
Theoretisch gezien zal je met een verdamper altijd minder vermogen hebben omdat LPG nu eenmaal een ander octaan heeft dan benzine...
.
KIJK MAAR
theoretisch gezien heb je op lpg meer pk's te winnen dan op benzine... lpg octaan is tegen de 120 ron tov 98 voor benzine
het verlies zit em o.a. in de afstelling en het feit dat een auto op benzine moet kunnen rijden voor als het lpg op is...... (rare gedachte maar ja...)
Re: RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 15:13
door giulia-tom
Theoretisch gezien zal je met een verdamper altijd minder vermogen hebben omdat LPG nu eenmaal een ander octaan heeft dan benzine...
De kleptiming en onstekingstijdstip staat namelijk gericht op benzine ontbranding.
Had eigenlijk "omdat" moeten staan maar we zeggen hetzelfde...
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 19:06
door Iwema
In deellast kun je met LPG perfect met een arm mengsel rijden.
Dit levert een besparing tot 15% op je brandstof.
Bij vollast moet het wel Lambda 1 zijn.
De meeste benzine auto's geven een te rijk mengsel bij snelheden boven de 100kmh of 120 kmh.
Dit wordt gedaan om de motor te koelen.
Bij sommige Chryslers en Toyta's gaat er heel erg veel onverbrand door de uitlaat.
Hugo Iwema
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 19:59
door Rees-Cees
compressie omhoog gooien (koppie vlakken) en de ontsteking ongeveer 10 graden vroeger zetten, moet je eens zien (dan wil je niet meer op gas koken

)
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 20:38
door Iwema
Motor er uit, alles aanpassen en dan 645pk krijgen.
Nog niet blij?
Compressor installeren en water injectie.
Dan 2 zwate strepen tot aan de horizon.
6 sec over de 1/4 meil!
Kan sneller als de banden meer grip zouden hebben.
Wel leuk 896 pk op LPG (van Iwema).
(gemeten op de proefstand)
Dit is een Zwitserse Chevy Corvette van 1967.
Hij ziet er orgineel uit van buiten maar alles is veranderd ( remmen , motor, bak, as, ophanning etc)
Kosten vielen wel mee.
Maar 127.000 EURO.
Maar dan heb je ook wat.
Hugo Iwema
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 21:22
door Tazio Novante
Volgens mij is de enige reden van vermogensverlies het feit dat er met klassieke mengstukken al LPG in de inlaat gemengt wordt, en waar LPG zit, zit geen zuurstof. En dus kom je eigenlijk gewoon lucht te kort. Bij de moderne injectiesystemen heb je daar geen last van.
En het octaangetal heeft niets met vermogen te maken, gaat alleen om de ontstekingsgevoeligheid van de brandstof. Vermogen zit gewoon in de hoeveelheid joules (verbrandingswaarde) die je in de brandstof hebt. Vervolgens is het de kunst om er zoveel mogelijk van in je motor te krijgen en met een zo groot mogelijke plof te verbranden...............

Re: RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 21:28
door Rees-Cees
Volgens mij is de enige reden van vermogensverlies het feit dat er met klassieke mengstukken al LPG in de inlaat gemengt wordt, en waar LPG zit, zit geen zuurstof. En dus kom je eigenlijk gewoon lucht te kort. Bij de moderne injectiesystemen heb je daar geen last van.
En het octaangetal heeft niets met vermogen te maken, gaat alleen om de ontstekingsgevoeligheid van de brandstof. Vermogen zit gewoon in de hoeveelheid joules (verbrandingswaarde) die je in de brandstof hebt. Vervolgens is het de kunst om er zoveel mogelijk van in je motor te krijgen en met een zo groot mogelijke plof te verbranden...............

dat zeg ik: lees twee berichten hiervoor

RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 22:00
door Iwema
Zo simpel is het niet!
Ik heb een Matra Murena 2.2. Het verschil tussen benzine voor ombouw naar LPG en LPG is 25% meer vermogen op LPG.
De topsnelheid is van 195 kmh naar >225 kmh gegaan. (Ik durf niet harder te rijden.)
De koppel kromme liep terug bij 3250 rpm nu loop de kromme nog op tot 6000rpm.
Kijk maar eens naar de volgende grafieken:
http://www.iwemalpg.com/TestRR_35EFI.htm
http://www.iwemalpg.com/TestRR_39_46EFI.htm
http://www.iwemalpg.com/TestRR_39carb_TAP.htm
Wat valt je op?
Hugo Iwema
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 22:05
door cmva
Dat er geen Matra getest is maar een Range Rover, waar laat je de tank bij een Matra trouwens?
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 22:15
door Tazio Novante
Blijft simpel...............Globaal is meer brandstof meer vermogen. Onder de juiste condities natuurlijk.
En als je op LPG er meer uit haalt dan op benzine, zit er waarschijnlijk iets niet goed in je benzinesysteem. Uitgaand van een auto die goed en optimaal afgesteld is op benzine.
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 22:15
door Iwema
De tank zit voor onder de "motorkap".
Wij zijn deze Matra LPG installatie nog verder aan het ontwikkelen.
Het verbruik is volgens Matra 1;10,5 bij 130kmh konstant.
Op de lange afstand halen wij tussen de 1:10.5 en de 1:10.9 bij snelheden tussen 120 en 130 kmh. (Eindhoven-Groningen)
Niet gek dus
De auto met een oude LPG configuratie staat op:
http://www.iwemalpg.com/Matra_Murena22.htm
Hugo Iwema
RE: Vermogensverlies op LPG
Geplaatst: wo mar 14, 2007 22:22
door Iwema
Voor dat wij gaan testen wordt het benzine systeem getset.
Anders heb je gelijk.
Bij de Range Rover 3.9/4.6 is de benzine ECU 30 minuten voor dat de meting is gedaan gemaped.
De Range Rover 3.5 Heeft op benzine een top van 171 kmh en op LPG 185 kmh.
Dit is GPS gemeten!
Rover geeft voor deze wagen een topsnelheid van 172 kmh.
Hieruit blijkt wel dat de auto na 150.000km nog steeds goed op benzine loopt.
Hugo Iwema