Pagina 1 van 2
Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: di mar 13, 2007 11:17
door Michel
Naafmoer terugplaatsen, zonder momentsleutel of meetklok...(Mijn momentsleutel begint maar vanaf 20Nm)
Welke werkwijze gebruiken jullie ? Beetje op 't gevoel ? hoeveel speling ? Speling er uit draaien en dan iets terug, om het warm worden op te vangen en dan borgen ?
Graag jullie adviezen !
(ik heb het allemaal graag een beetje juist bij deze auto, de boekjes theorie ken ik ook wel

Ik zoek dus de werkwijze van mensen met 105 ervaring)
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: di mar 13, 2007 12:08
door giulia-tom
Idd Mies, aandraaien en iets terug laten.....dan voelen hoe het draait (met wiel even flink bewegen) en eventueel aanpassen, te hard vastzetten is meer killing.
Naderhand een keer nalopen. Komt bij goede montage in 1e instantie niets aan stelwerk bij.
Ik werk nooit met momentsleutels aan lagerwerkzaamheden op de wielnaaf. (maar wie is IK, zei de gek

)
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: di mar 13, 2007 14:36
door Bertoontje
Ikzelf doe het ook altijd zonder moment
Eerst draai ik hem aan zodat de speling uit de naaf is... lagers moeten zich even zetten. even wiel rondraaien. Moer weer los en vervolgens zover aandraaien totdat de speling net eruit is en het wiel nog lekker loopt.
Voor de zekerheid check ik na een eerste ritje of de naaf warm is gelopen... zo ja dan staat ie te vast en moet ie nog een tandje losser
succes
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: di mar 13, 2007 15:28
door Giulia2000TS
Het zetten van de lagers kan behoorlijk nadraaien vereisen dus zeker nalopen....! Ervaringsdeskundige....

RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: di mar 13, 2007 15:56
door Michel
Dirk, gaat dit ook op als hetzelfde lager wordt teruggeplaatst ?
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: di mar 13, 2007 17:03
door Giulia2000TS
Daar heb ik dan weer geen ervaring mee.........

Gewoon proberen joh!

Doe je wel voorzichtig!?
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: do mar 15, 2007 00:01
door berlinista
Michel, je oude lager helemaal schoonmaken met remmenreiniger, tot er NIKS meer op zit, dan netjes opnieuw invetten met algervet, monteren, net als wat Tom zegt, maar dan!
Eerst even HEEL strak draaien, dan weet je zeker dat ie goed gezet heeft, weer deels losdraaien, even jutteren, dan exact Tom's procedure volgen. Gewoon aandraaien, tot ie 'aan'zit, ietsje los, tot op de eerste splitpengat, NIEUW splitpen erin, en gummen met dat ding, daar is ie voor...
Re: RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: do mar 15, 2007 13:35
door Michel
Michel, je oude lager helemaal schoonmaken met remmenreiniger, tot er NIKS meer op zit, dan netjes opnieuw invetten met algervet, monteren, net als wat Tom zegt, maar dan!
Eerst even HEEL strak draaien, dan weet je zeker dat ie goed gezet heeft, weer deels losdraaien, even jutteren, dan exact Tom's procedure volgen. Gewoon aandraaien, tot ie 'aan'zit, ietsje los, tot op de eerste splitpengat, NIEUW splitpen erin, en gummen met dat ding, daar is ie voor...
Zo, nieuwe schijven zitten er op, 't laat zich allemaal vrij makkelijk aanvoelen bij deze auto vind ik, had moeilijker verwacht !
Wel netjes de tip van Rik ivm schoonmaken + opnieuw invetten lagers in acht genomen ! Snelwegritje, er wordt daar niks te warm bij de naaf en de auto rijdt verder prima. Binnenkort, na wat km, kijk ik het allemaal nog eens even na. En eindelijk van die kromme schijven verlost, rijdt een stuk aangenamer !

Bedankt allemaal maar weer !
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: do mar 15, 2007 13:37
door Paliri
bleven de remmen hangen achter. maw hoe weet je dat je kromme schijven hebt?
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: do mar 15, 2007 13:44
door Michel
Nee, vooraan ! Kromme schijven, voel je aan je pedaal. Afremmen bij hoge snelheid geeft een trilling, die goed voelbaar is in je voet. Bij heel kromme exemplaren "danst" je pedaal zachtjes op en neer, als je bijna tot stilstand komt. Diagnose stellen kan je bv. met een meetklokje ! (of in mijn geval, omdat het gewoon overduidelijk is, haha)
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: do mar 15, 2007 14:24
door Paliri
ja, je hebt natuurlijk al wat km gereden, ik heb het nooit gemerkt
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: do mar 15, 2007 17:03
door Michel
Is ook pas later gekomen, toen ik 'm al had.
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: ma mar 26, 2007 09:18
door Michel
Zo, de boel maar eens even nagelopen nu. En idd, zoals Giulia2000TS al zei, was bijstellen toch (aan 1 kant) nodig. 1 positie vaster !
't is aan beide kanten een beetje twijfelachtig nu, net iets minder duidelijk: kom ergens halverwege uit. Het volgende splitpengat is te vast (wiel draait net iets minder vlot), een positie terug geeft dan weer speling (hoorbaar klikken bij bewegen wiel, ook na rit). Misschien zijn de lagers an sich niet zo fris meer ?
Heb toch voor de meest losse positie gekozen, te vast vind ik al helemaal niks !
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: ma mar 26, 2007 09:25
door Bertoontje
Da's normaal ook de procedure. Als ie halverwege uitkomt dan ietsje losser. wiel moet ten alle tijden los kunnen lopen!!
RE: Naafmoer 105, zonder speciaal gereedschap.
Geplaatst: ma mar 26, 2007 10:58
door Michel
@ Bertoontje, is ook mijn mening...maar ben toch niet gelukkig met de speling, net iets te veel, voelt niet lekker aan...
Beetje moeilijk kiezen
