Pagina 1 van 2

Versprongen distributieriem?

Geplaatst: zo mar 11, 2007 22:20
door dibro
Kent iemand de verschijnselen van een versprongen distributieriem?

Het gaat om de auto van mijn vriendin (een MR2, AW11 voor de Toyota-kenners (zitten die hier? :wink: ) uit 1989)

De auto wil eigenlijk niet stat. draaien, bij gasgeven horen we luid tikken en er komt onverbrande benzine uit de uitlaat...
Ik als technische nitwit moet dan aan een versprongen db-riem denken :?

Het hele gebeuren is zijdelings Alfa-gerelateerd: nu mag ik (en mijn 155) opdraven voor álle boodschappen :wink:

RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: zo mar 11, 2007 22:23
door Graffiaturo
voor de boodsachappen zal je toch al moeten hebben opdraven :wink: in een MR2 kan je volgens mij nooit een kratje bier kwijt :wink:

RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: zo mar 11, 2007 22:28
door esvida
loopt ie nog wel op 4 cilinders? verhaal klinkt al naar een paar krome klepjes.

Re: RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: zo mar 11, 2007 22:28
door dibro
voor de boodsachappen zal je toch al moeten hebben opdraven :wink: in een MR2 kan je volgens mij nooit een kratje bier kwijt :wink:
er past er precies 1 in :mrgreen:

Re: RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: zo mar 11, 2007 22:29
door dibro
loopt ie nog wel op 4 cilinders? verhaal klinkt al naar een paar krome klepjes.
kwenie... kwam er niet aan toe om bougiekabels los te trekken want hij wil écht niet meer stationair lopen.

RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: zo mar 11, 2007 22:34
door esvida
als je hem start en je houd m vast op 2000 toeren klinkt ie dan normaal [uitgezonderd het tikken] of houd het in of heeft ie onregelmatige terugvallen.

Re: RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: zo mar 11, 2007 22:39
door dibro
als je hem start en je houd m vast op 2000 toeren klinkt ie dan normaal [uitgezonderd het tikken] of houd het in of heeft ie onregelmatige terugvallen.
Dan loopt -ie -buiten het getik- normaal, zonder terugvallen in toeren.

Re: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: ma mar 12, 2007 00:45
door 164 Q4
Kent iemand de verschijnselen van een versprongen distributieriem?
Ja, hij loopt dan heel beroerd stationair en stinkt uit de uitlaat een uur in de wind naar benzine. En toen ik een brandstofdrukmeter er op aansloot liep de druk bij gasgeven (en aangesloten vacuumleiding) terug ipv op. Toen wist ik wel genoeg.

Re: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: ma mar 12, 2007 00:55
door dibro
Kent iemand de verschijnselen van een versprongen distributieriem?
Ja, hij loopt dan heel beroerd stationair en stinkt uit de uitlaat een uur in de wind naar benzine. En toen ik een brandstofdrukmeter er op aansloot liep de druk bij gasgeven (en aangesloten vacuumleiding) terug ipv op. Toen wist ik wel genoeg.
Mmm...

Lijkt alsof mijn diagnose juist was dus :twisted:

Morgen garage bellen & die reclamespot over die kapotte Toyota die een list moet zijn kan naar het rijk der fabelen :x
Ik hoop dat er geen kromme kleppen zijn... en de oorzaak van het verspringen blijft ook interessant natuurlijk :cry:

RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: ma mar 12, 2007 17:52
door patje1100
Dibro@ Ja, die zitten hier :wink:

Je kunt toch even de merktekens op de kruk as en de nokkenassen zoeken, Dan weet je het meteen.

Als dat allemaal goed staat kun je compressie meten . Als er 1 of meerdere kromme kleppen in zitten zie je dat aan je compressie. Maar als die riem NIET versprongen is zul jij geen kromme kleppen hebben,

Ik weet zo niet welk motortype er in een AW11 zit maar dezelfde motortypen zijn ook gebruikt in de Celica en daarvan zijn er bijv op markplaats zat te vinden.

ps. Als je vriendin het presteert om een toyota blok aan barrels te rijden....... ga dan gerust zelf mee boodschappen doen in je 155 :wink:

RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: ma mar 12, 2007 17:56
door cmva
er zijn meerdere japanners waarbij , riem kan verspringen,breken ,aflopen zonder schade aan te richten

RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: ma mar 12, 2007 18:07
door Andretti Molletti
De legendarische 4AGE motor dacht ik zo?
Klinkt idd als kromme kleppen als i tikt, maar kan net zo goed een kwestie van distributie goed zetten zijn... niet meer laten lopen en eerst timen, zeker geen fratsen zoals compressie testen ed...
Eerst zorgen dat de timing ok is!

Re: RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: ma mar 12, 2007 19:42
door Paliri
er zijn meerdere japanners waarbij , riem kan verspringen,breken ,aflopen zonder schade aan te richten
idd bij oa de 4AFE-motor...veel suc6, Dibro :wink:

RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: ma mar 12, 2007 22:10
door dibro
Non-interference heet dat geloof ik, zo'n blok. Hadden ze bij Fiat ook weleens wat beter over kunnen nadenken :wink:

Affijn: het otootje is vanmiddag opgehaald door de garage & wij wachten rustig af :evil: , bedankt voor alle adviezen!

***zou het eventueel ook een afgebroken klep kunnen zijn?

Als klap op de vuurpijl is mijn broer's 156 ook tot stilstand gekomen: vermoedelijk lagerschade.
Als "tussenpaus" heeft -ie de 75 Indy van mr. Granger gekocht, die hebben we vanmiddag opgehaald in Bergeijk

Nu heeft m'n broer ook een beetje een groene auto :mrgreen: :

Afbeelding

RE: Versprongen distributieriem?

Geplaatst: ma mar 12, 2007 22:15
door patje1100
inderdaad een 4 AGE. 1600 16 kleppertje

Maar dibro's vriendin heeft een 89 er MR2 en in dat jaar kwam ook dat mini ferrari model uit. Die heb je ook met 2000 cc en zelfs met turbo. Ik weet niet welk model ze heeft ( d'r auto dan :wink: )

By the way... er stond hier een paar weken geleden nog een corolla met 4AGE blokje op de sloop

Maar wat Dre al zegt.. eerst de diagnose stellen