Pagina 1 van 1

verlies remdruk

Geplaatst: zo mar 11, 2007 17:43
door alieensjoerd
Hallo,

Ik reed vanmiddag met mijn Spider Veloce 2000 uit 1986 (type 3), toen het opeens erg begon te stinken vanonder de auto; een hele sterke lucht tijdens het rijden. Eventjes gestopt en onder de auto gekeken; de geur was het sterkst bij het rechtervoorwiel. We waren bijna thuis dus nog even die laatste 2 km's. Het viel me toen ook op dat bij het remmen ik veel dieper moest trappen om druk te krijgen.
Het gestink werd veel erger en er kwam een beetje rook onder de rechtervoorkant vandaan. Toen ik bij de oprit wilde remmen, trok de auto heel sterk naar links.
In de schuur op de krik gezet en toen bleek dat het hele rechterwiel warm was en dat de naaf met remklauw erg heet was; daar kwam ook de stank vandaan. Als ik nu op de rem trap, zakt het pedaal vertraagd helemaal naar beneden; geen druk meer.
Het re-voorwiel liep niet vrij en toen ik met de hamer een beetje tegen de remklauw aantikte, kwam het wiel wel vrij en draaide mooi rond.
Er is geen remvloeistof-lekkage te zien. Tot vanmiddag toe remde de auto perfekt.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Sjoerd

RE: verlies remdruk

Geplaatst: zo mar 11, 2007 17:52
door Bartman
Rechtvoor zit je klauw vast of is je remleiding verstopt. Denk dat het ook nog je hoofdremcilinder kan zijn. Maar eerste twee opties lijken me aannemelijker. RV want daarom trekt je auto naar links. Hij remt nl alleen linksvoor.

RE: verlies remdruk

Geplaatst: zo mar 11, 2007 17:57
door giulia-tom
Idd Bartman! (en achter remt ie natuurlijk ook) tijd voor een klauw revisie.....als de klauw erg heet is geweest zijn de rubberen hoezen om de cups heen ook verbrand.... :cry:

Heb je de auto niet voelen aanlopen (remmen) toen je bijvoorbeeld voor het stoplicht stond? :roll: vooral bij oudere auto's let ik daar standaard altijd op (vrijloop)....

RE: verlies remdruk

Geplaatst: zo mar 11, 2007 18:12
door alieensjoerd
ja, vlak nadat we die stank roken, merkte ik dat het stuur iets naar rechts trok. Maar als die remklauw (cupjes?) vastzit, hoe kan het dan dat die remdruk helemaal weg is?
Om die remklauw los te maken van de wielnaaf, moeten die 2 grote bouten losgemaakt worden? Of moeten die 4 boutjes (torq) losgemaakt worden?

Re: RE: verlies remdruk

Geplaatst: zo mar 11, 2007 18:22
door @lfa@lgra
ja, vlak nadat we die stank roken, merkte ik dat het stuur iets naar rechts trok. Maar als die remklauw (cupjes?) vastzit, hoe kan het dan dat die remdruk helemaal weg is?
Om die remklauw los te maken van de wielnaaf, moeten die 2 grote bouten losgemaakt worden? Of moeten die 4 boutjes (torq) losgemaakt worden?
Hoi Alie?/Sjoerd?. Met alle respect. Maar als je niet weet hoe je zo'n klusje aanpakt kijk dan eersr een met iemand mee, die van de hoed en de rand weet. Met remmen nooit risico nemen.
Reparatie is op zich vrij simpel voor iemand met kennis van zaken. Na de reparatie moet het systeem ook ontlucht worden, een mooie gelegenheid om meteen de twee- jaarlijkse remvloeistofverversing te doen.