Pagina 1 van 1

Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: zo mar 11, 2007 12:42
door pinin39
gisteren bij mijn dealer geweest voor wat kluswerk (mijn dealer is niet de leverancier van mijn spider)
en die viel het op dat de spider zo naar één kant hangt en dan voorral achter .

nu heb ik de auto op de brug gehad voor een carterbeschermer maar kon niets zien aan de achterkant
of aan de voorkant.

hoe zou dat kunnen dat ie zo overhelt naar één kant ? ik heb het wel eens vaker gelezen dat spiders
dit euvel hebben maar belangrijker is , kun je dat oplossen ?

mijn dealer dacht dat een schokbreker af zou kunnen zijn , maar daarvoor zou de monteur ff moeten kijken .

RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: zo mar 11, 2007 13:35
door Andretti Molletti
gebroken veer

Re: RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: zo mar 11, 2007 18:00
door pinin39
gebroken veer
das raar , hij rijdt goed , veert goed en ik kon nergens in de veer een breuk vinden .
maar goed dan zal er wel een nieuwe veer op moeten .

RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: zo mar 11, 2007 18:02
door Richard75
Ho! eerst diagnose stellen voor je gaat bestellen :wink:

Re: RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: zo mar 11, 2007 18:22
door pinin39
Ho! eerst diagnose stellen voor je gaat bestellen :wink:
ik heb gekeken maar niets gezien (wel op gelet)

mijn dealer dacht aan een schokbreker , nu hoor ik veer .... zal wel weer een duur grapje worden
want een veer vervangen kan ik niet zelf (denk ik !)

RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: zo mar 11, 2007 18:28
door pinin39
Wielophanging

1. Onlangs zijn er op mijn Spider Aerodinamica uit 1987 nieuwe veren geplaatst. Zowel voor als achter een compleet nieuwe set. Het valt me op dat de Spider toch iets overhelt naar de bestuurderskant. Hoort dat zo of moet ik er even mee teruggaan naar de garage?

Antwoord:

Ja, dat klopt. De vering bij de Spider helt altijd iets over naar de bestuurderskant. Vooral als er net getankt is zal dat goed zichtbaar zijn. Natuurlijk mag er geen sprake van zijn dat hij zwaar overhelt. Bij enige twijfel moet je gewoon teruggaan naar de garage. In de praktijk is het zo, dat de meeste Spiders naar links overhellen. Twee bekende oorzaken zijn;

1. Omdat een Spider veelal/soms door 1 persoon bezet wordt, is de slijtage van de vering (voor en achter) aan die zijde iets groter. In de loop der jaren wordt dat inderdaad merkbaar door het enigszins naar links overhangen (van achteraf de auto gezien).


2. De benzinetank bevindt zich links van het midden. Bij een volle tank scheelt dat ca 40kg t.o.v. een bijna lege tank; dit is ook al voldoende om de auto te doen overhangen. Leg bijv maar een zak zand van 25 kg op de rechterkant, dan zul je zien dat dat ook al effect heeft op de overhang. Ook is dit van invloed op het relatief sneller 'moe' worden van de vering aan de linkerkant, wat uiteindelijk resulteert in verschil in overhang.
las ik op de site van spiderregister .. wel jammer dat ze daar de boel niet openbaar hebben
want ben al lid van fiat500 club , scarb , yzfclub etc etc etc ... en om nou overal lid van te worden !!

RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: zo mar 11, 2007 22:38
door Bertoontje
Bij de 105 serie hebben ze daar van die alu. vulringen voor. zitten tussen de veerpoot en de veer. Als ik het goed heb zijn deze om dit soort overhellen tegen te gaan. Of dit bij de spiders ook zo is??? mhhh dat zou ik niet weten....

Re: RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: zo mar 11, 2007 22:47
door pinin39
Bij de 105 serie hebben ze daar van die alu. vulringen voor. zitten tussen de veerpoot en de veer. Als ik het goed heb zijn deze om dit soort overhellen tegen te gaan. Of dit bij de spiders ook zo is??? mhhh dat zou ik niet weten....
waar kun je die dingen kopen ? wat kosten ze ?

lijkt me een goeie oplossing voor als de veer niet stuk is maar gewoon wat ingezakt ... ouderdom !

RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: ma mar 12, 2007 00:31
door Bertoontje
Bij prinsbredevoort zijn ze te koop. Ze zijn niet echt goedkoop... voor een stuk alu...20-25eurie als ik het goed heb :( , in twee maten te krijgen 6 en 10mm. en dan nog moet je ze eronder krijgen. Dus zul je de voorveer eruit moeten halen om de vulring er tussen te kunnen zetten. Niet moeilijk maar wel oppassen!! Er staan krachten op die je niet zomaar met een of twee handje(s) in bedwang houdt!!!

Ze worden gebruikt om de wagen recht te zetten.

Maar wacht ff als je veren zijn doorgezakt...door ouderdom, dan zal de wegligging hier onder te leiden hebben verwacht ik zo. Kun je dan beter niet een nieuwe set veren aanschaffen? Is wel duurder maar toch.... ik weet overigens niet of deze ringen ook bij de spiders weren gebruikt!!!

RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: ma mar 12, 2007 00:35
door Bertoontje
ben ik nog eens.....heb ff bij prinsbredevoort.nl gekeken onder de techniek van de spider....
ook hier staan de vulringen in de onderdelenlijst. Dus.... worden ze ook bij de spider gebruikt. Bel anders eens op Henk is meer dan behulpzaam!

succes!!

RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: ma mar 12, 2007 01:08
door giulia-tom
Wees slim en koop een set GOEDE veren - het zijn niet echt de kosten en als je het toch los gaat maken - kun je het in 1 keer met goed spul terugmonteren (al dan niet met afstands/vulringen)

Het resultaat zal er zijn - een beter op de weg liggende spider! :wink:

Re: RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: ma mar 12, 2007 08:20
door pinin39
Wees slim en koop een set GOEDE veren - het zijn niet echt de kosten en als je het toch los gaat maken - kun je het in 1 keer met goed spul terugmonteren (al dan niet met afstands/vulringen)

Het resultaat zal er zijn - een beter op de weg liggende spider! :wink:
denk ook dat ik nieuwe veren ga bestellen want wil het gewoon goed hebben .
nieuwe veren zijn met elkaar 200 euro .... dat heb ik er wel voor over .

RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: ma mar 26, 2007 20:59
door Korbler Spider
Kijk ook eens naar de bovenste ophanging van de schroefveer. Bij oudere Spiders nogal eens een probleem door roestvorming.

Re: RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: ma mar 26, 2007 21:08
door pinin39
Kijk ook eens naar de bovenste ophanging van de schroefveer. Bij oudere Spiders nogal eens een probleem door roestvorming.
ik zal kijken .... die van mij is van 1990 ! dus echt oud nog niet maar laten we haar youngtimer noemen .
op alle bekende plekken is geen roest te vinden (sterker nog helemaal nergens roest .. ) dus zou wel niet het geval
zijn maar ik kijk wel even .

RE: Hangen van mijn Spider 4

Geplaatst: zo feb 03, 2008 12:22
door Korbler Spider
Terwijl ik je al eerder adviseerde naar de ophanging achter te kijken: heb vorige week mijn spider laten uitlijnen. Daarbij bleek links voor 25 mm lager te hangen. Daardoor gaat de wagen ook rechts achter hoger hangen. Geeft een goed scheef aangezicht. Om eerlijk te zijn snap ik niet dat me dit niet eerder is opgevallen. Hoe dan ook: een doorgezakte veer LV lijkt normaal te zijn na bepaalde tijd (kms). Het uitvullen met vulringen is een optie maar lijkt niet verstandig omdat ook RV veer zijn karakteristiek heeft verloren. Beter is beide veren te vervangen. Kans is ook groot dat de aanwezige vulringen dan ook de auto meteen redelijk tot goed op gelijke hoogte leggen. Een hoggtte verschil van 25 mm kun je namelijk niet oplissen met 25 mm vulringen. Een extra vulring LV veranderd de wagenhoogte rondom, daarmee de kracht (indrukking) per veer. Ook wordt daarmee de vaste indrukking LV (en hoogte) al beinvloed.

Dus: meet ook de wagenhoogte voor eens. Kun je meten tussen het onderste aansluitrubber en de onderste draagarm.