bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

electronische ontsteking vraag

do mar 08, 2007 00:01

Wel, het gaat over mijn Montecarlo maar het principe is hetzelfde. Ik krijg maar geen vonk op de bougies en voor mijn gevoel ben ik een draadje kwijt naar de bobine. De + op de bobine krijgt de volledige accuspanning als de contact sleutel omgedraaid wordt, dit klopt dus. Ook zit er een aftakking op de + naar de electrische benzinepomp. Op de - echter zit alleen een draadje naar de electronische toerenteller en er is nog een vrij stekkertje. Wat kan hier nog meer ophoren, een draad waarnaartoe? Overigens , de HAL sensor op de verdeler heeft 2 draadjes die naar een module bij de bobine gaan, en van daaruit intern naar de + en - van de bobine. Het instructieboekje bij mijn MC heeft een electrisch schema voor een verdeler met puntjes dus daar heb ik niets aan.
Dus hoeveel en welke draden zitten er op de + en - van een bobine normaal gesproken bij een electronische ontsteking met HAL sensor? BVD!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Andretti Molletti

RE: electronische ontsteking vraag

do mar 08, 2007 02:21

Afbeelding

Aan pootje 1 hoort dus een draadje naar de min bobine.
Als je de stekker van de Hallsensor losneemt en de middelste draad met een proeflampje naar massa tikt dan vonkt de bobine als alles goed is (de manier om een module te testen)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 08, 2007 12:44

De module die ik heb is eenvoudiger, 2 ingangen voor de hal sensor en 2 uitgangen naar + en - van de bobine. Maar ik heb ook al met zo'n afgebeelde module geprobeerd, een complete Sud ontsteking echter met de Lancia/Fiat Hal sensor en dat werkte ook niet.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 08, 2007 20:43

Motortje loopt! De truuk met het proeflampje gedaan en ik kreeg af en toe een vonk maar vaker niet dan wel. Weer de andere bobine, geen vonk, toen nog een andere bobine van een Sud met electronische ontsteking, iets vaker een vonk. Geprobeerd met de oude hal sensor van de Lancia aangesloten (ik had een nieuwe besteld en in de verdeler al geschroefd), met de losse sensor langs wat ijzer bewegen deed soms vonken. Alles maar weer goed gemonteerd en toen deed ie het...waarschijnljk een combinatie van matige bobine en zwakke accu.
Na enkele minuten sloeg ie af want toen had de dynamo een losse draad doorgeslepen, toen dat gemaakt was sprong even later een koelslang los en zo zijn er nog een paar dingen, zoals gaskabel maar ik kom er nu wel uit. In elk geval liep de motor regelmatig (en dat op 6 jaar oude benzine!) en er was goede oliedruk. Volgende week rijden!

Terug naar “Algemene Technische vragen”