Pagina 1 van 1
Na de bussen ...
Geplaatst: wo mar 07, 2007 00:30
door Rob75
de klepgeleiders van een Nord blok (235.000 km)
Na demontage van de kleppen begint het controleren. Nu voel ik een klein beetje speling wanneer je de klep in de geleider plaatst. Dit is niet veel, maar wel voelbaar. Volgens de Haynes Alfetta manual is dit een teken van versleten kleppen en/of geleiders. Nu dus het dilemma:
- zo laten en alleen nieuwe seals,
- nieuwe geleiders (met bestaande kleppen) en nieuwe seals,
- nieuwe geleiders, kleppen en seals.
Voornaamste uitgangspunt hierbij is het kostenplaatje gezien het feit dat het een hobby auto is en blijft.
Suggesties zijn welkom.
Groet,
Rob
RE: Na de bussen ...
Geplaatst: wo mar 07, 2007 07:59
door Bertoontje
Zolang je gewoon een goed lopende en betrouwbare motor wilt hebben zul je de maten moeten opmeten en zorgen dat alle waarden binnen de opgegeven marges liggen. Zijn ze erbuiten dan zit er maar een ding op ....vernieuwen.......
RE: Na de bussen ...
Geplaatst: wo mar 07, 2007 08:48
door vV
nu je hem open hebt, doe het gewoon goed..(heb je als ie weer loopt meer plezier van je hobby).
RE: Na de bussen ...
Geplaatst: wo mar 07, 2007 10:04
door Bartman
De geleiders zijn niet voor niets zachter dan je kleppen. Wel na laten meten, maar nieuwe geleiders en seals zou 't moeten zijn. Kan me niet voorstellen dat je klepstelen zoveel te lijden hebben gehad.
RE: Na de bussen ...
Geplaatst: wo mar 07, 2007 12:47
door Peter-F
zelf heb ik mijn geleiders laten vervangen toen ik mijn kop liet vlakken.
De kosten voor 4 nieuwe geleiders zijn erg laag, ik hoefde alleen maar materiaal te betalen. dacht iets van 6 euro p/st.
Het is namelijk voor een revisiebedrijf erg weinig werk, als ze de kop toch al gaan reinigen, vlakken e.d.
kleppen zijn ook niet echt duur. ongeveer 60 euro voor een setje nieuwe inlaatkleppen.
De tip is: doe alles nieuw (zelf heb ik niet de uitlaatkleppen gedaan, vond ik te duur en waren nog goed). kosten: 300 euro.
RE: Na de bussen ...
Geplaatst: wo mar 07, 2007 13:04
door juultje
Je kunt de geleiders laten uitboren en speciale busjes plaatsen (wordt oko gebruikt in de dragrace) zijn iets steviger dan geleider. Je seals vervangen en de kleppen (als ze goed zijn) laten slijpen en zittingen frezen en je hebt weer een nieuwe kop.
Hoeft allemaal niet de wereld te kosten.
RE: Na de bussen ...
Geplaatst: wo mar 07, 2007 13:05
door juultje
Euh kleppen zijn eigelijk nooit uitgesleten alleen krom of erger stukjes er uit.
RE: Na de bussen ...
Geplaatst: do mar 08, 2007 09:37
door Rob75
Is een redelijke geruststelling.
Aangezien de kleppen nog goed zijn, betekent dit dus alleen nieuwe geleiders (laten) plaatsen en daarna kleppen inslijpen.
Nieuwe seals erop en klaar.
Bedankt,
Rob
RE: Na de bussen ...
Geplaatst: do mar 08, 2007 10:41
door juultje
Rob,
je kunt dus ook voor busjes in je geleiders gaan. Goede kwaliteit en over het algemeen goedkoper. Kleppen netjes laten slijpen (2 hoeken) en zittingen frezen.
Re: RE: Na de bussen ...
Geplaatst: do mar 08, 2007 18:35
door Speeder
Rob,
je kunt dus ook voor busjes in je geleiders gaan. Goede kwaliteit en over het algemeen goedkoper. Kleppen netjes laten slijpen (2 hoeken) en zittingen frezen.
Hoe bedoel je dat? De klepgeleiders van die cilinderkop zijn toch gewoon busjes die je in de kop tikt? Oude klepgeleiders (busjes) eruit, nieuwe erin...
