Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Na de bussen ...

wo mar 07, 2007 00:30

de klepgeleiders van een Nord blok (235.000 km)

Na demontage van de kleppen begint het controleren. Nu voel ik een klein beetje speling wanneer je de klep in de geleider plaatst. Dit is niet veel, maar wel voelbaar. Volgens de Haynes Alfetta manual is dit een teken van versleten kleppen en/of geleiders. Nu dus het dilemma:

- zo laten en alleen nieuwe seals,
- nieuwe geleiders (met bestaande kleppen) en nieuwe seals,
- nieuwe geleiders, kleppen en seals.

Voornaamste uitgangspunt hierbij is het kostenplaatje gezien het feit dat het een hobby auto is en blijft.

Suggesties zijn welkom.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Na de bussen ...

wo mar 07, 2007 07:59

Zolang je gewoon een goed lopende en betrouwbare motor wilt hebben zul je de maten moeten opmeten en zorgen dat alle waarden binnen de opgegeven marges liggen. Zijn ze erbuiten dan zit er maar een ding op ....vernieuwen.......
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5634
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Na de bussen ...

wo mar 07, 2007 08:48

nu je hem open hebt, doe het gewoon goed..(heb je als ie weer loopt meer plezier van je hobby).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Na de bussen ...

wo mar 07, 2007 10:04

De geleiders zijn niet voor niets zachter dan je kleppen. Wel na laten meten, maar nieuwe geleiders en seals zou 't moeten zijn. Kan me niet voorstellen dat je klepstelen zoveel te lijden hebben gehad.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: Na de bussen ...

wo mar 07, 2007 12:47

zelf heb ik mijn geleiders laten vervangen toen ik mijn kop liet vlakken.

De kosten voor 4 nieuwe geleiders zijn erg laag, ik hoefde alleen maar materiaal te betalen. dacht iets van 6 euro p/st.
Het is namelijk voor een revisiebedrijf erg weinig werk, als ze de kop toch al gaan reinigen, vlakken e.d.

kleppen zijn ook niet echt duur. ongeveer 60 euro voor een setje nieuwe inlaatkleppen.

De tip is: doe alles nieuw (zelf heb ik niet de uitlaatkleppen gedaan, vond ik te duur en waren nog goed). kosten: 300 euro.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Na de bussen ...

wo mar 07, 2007 13:04

Je kunt de geleiders laten uitboren en speciale busjes plaatsen (wordt oko gebruikt in de dragrace) zijn iets steviger dan geleider. Je seals vervangen en de kleppen (als ze goed zijn) laten slijpen en zittingen frezen en je hebt weer een nieuwe kop.
Hoeft allemaal niet de wereld te kosten.

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Na de bussen ...

wo mar 07, 2007 13:05

Euh kleppen zijn eigelijk nooit uitgesleten alleen krom of erger stukjes er uit.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Na de bussen ...

do mar 08, 2007 09:37

Is een redelijke geruststelling.

Aangezien de kleppen nog goed zijn, betekent dit dus alleen nieuwe geleiders (laten) plaatsen en daarna kleppen inslijpen.
Nieuwe seals erop en klaar.

Bedankt,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Na de bussen ...

do mar 08, 2007 10:41

Rob,

je kunt dus ook voor busjes in je geleiders gaan. Goede kwaliteit en over het algemeen goedkoper. Kleppen netjes laten slijpen (2 hoeken) en zittingen frezen.

Speeder

Re: RE: Na de bussen ...

do mar 08, 2007 18:35

Rob,

je kunt dus ook voor busjes in je geleiders gaan. Goede kwaliteit en over het algemeen goedkoper. Kleppen netjes laten slijpen (2 hoeken) en zittingen frezen.
Hoe bedoel je dat? De klepgeleiders van die cilinderkop zijn toch gewoon busjes die je in de kop tikt? Oude klepgeleiders (busjes) eruit, nieuwe erin... :roll:

Terug naar “Algemene Technische vragen”