Pagina 1 van 3

33 distriebutieriem / klaar Maar nu...

Geplaatst: zo mar 04, 2007 12:08
door Sandertje P4
Hey

Ik ben bezig met de riemen te vervangen van mn 16v,alles los gehaald,de poelies volgens mij op de tekens gezet,haal ik een riem los,
draaien/schoten de nokkenas poelies van hun plek af :oops: :cry: . Nou staan er op de kappen ,tussen de nokkenassen een streepje,en op de poelies van de nokkenassen ook,alleen op de inlaat nokken as 2 strepen en op de uitlaat nokkenas 1,hoe moeten ze staan????

De krukas staat wel goed op de tekens,want er zitten inkepingen in de poelie en de kap erboven zeg maar.

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 12:18
door sprint88
Zelf geen merkjes geplaatst :?:

Dan kun je ze eventueel weer terug draaien

grt rogeralfa :driving:

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 12:36
door Sandertje P4
Nee geen merkjes gezet... dom dom dom

Weet nog wel hoe ong ze stonden,maar wil graag weten hoe precies ze moeten staan

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 12:57
door sprint88
zoekfuctie al geprobeerd?

vraagbaakje?

zelf weet ik dit ook niet uit het hoofd succes

grt rogeralfa :driving:

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 13:01
door Sandertje P4
Zoekfuctie levert niet wat ik precies zoek.

En een vraagbaak heb ik niet. Iemand toevallig een internet adres van een vraagbaak of iets dergelijks???

Mvg

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 13:09
door Huib
De reden dat je riemwielen verdraaien is dat er een aantal kleppen open staan. Als de nokkenas vrij kan draaien (dus zonder riem erop) worden de kleppen dichtgeduwd door de klepveren en daardoor verdraait jouw riemwiel dus.

Heb je een vraagbaak? Daarin kun je opzoeken hoe je de timing weer goed moet zetten.
Je moet inderdaad het streepje op het achterste distributiedeksel aanhouden wat tussen de twee riemwielen in staat. De uitlaatnokkenas staat er precies tegenover, de twee streepjes op de inlaatnokkenas moeten zo staan dat het merkje op de kap er tussenin zit.

In principe hoef je zelf geen merkjes te zetten voordat je de riemen verwijdert. De fabrikant heeft dit al gedaan zoals blijkt uit de streepjes op de riemwielen. Eigen merkjes zijn alleen handig om jezelf te controleren. Maar dan ga je er wel vanuit dat in de oude situatie alles goed zat.

De positie van de krukas kun je trouwens ook controleren op het vliegwiel. Naast de verdeler zit een dopje, als je dit eruit haalt kun je de merktekens zien. Ik denk dat dit wat nauwkeuriger is dan het streepje op de poelie aan de voorzijde.

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 13:19
door Sandertje P4
Kijk! Daar heb ik wat aan! Bedankt!

Zoiets dacht ik al,maar wist het niet zeker,ik zal straks direct controleren op het vliegwiel,ik heb de boel toch al helemaal los liggen.

(neem direct de thermostaat,waterpomp,v-snaren,gasklephuis schoonmaken,koelvloeistof vervangen ect ect mee)

Mvg

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 13:39
door Huib
Ik heb nog wat foto's gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 13:46
door Rees-Cees
Aanvulling op Huib:

Na het monteren van de riemen nog niet de riemen spannen maar eerst een paar keer met een dop 36 de kruk as ronddraaien.

vastzetten pas als de twee driehoekjes op de nokkenaswielen tegenover elkaar staan (niet de 3 streepjes zoals op Huib zijn foto) eerst de ene riem en dan verder draaien naar de andere kant.

Op het vliegwiel staat idd het BDP van de eerste zuiger maar je kunt de bougie er ook uitdraaien om het nog een keer extra te controleren.

Succes.

Zelf heb ik 2 blokkeer-blokjes gemaakt die monteer ik tussen de twee nokkenaswielen (afgekeken van Alfa gereedschap) bij het vernieuwen van de riemen en dan hoef je alleen maar een streepje op de poulie en het blok te zetten.

Re: RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 13:55
door Huib
Aanvulling op Huib:

vastzetten pas als de twee driehoekjes op de nokkenaswielen tegenover elkaar staan (niet de 3 streepjes zoals op Huib zijn foto) eerst de ene riem en dan verder draaien naar de andere kant.
dan mag ik ook weer even aanvullen:

als de driehoekjes die Cees noemt tegenover elkaar staan is er geen enkele klep open. Dan staat er dus geen spanning op de nokkenas door de klepveren en wordt de spanning van de riemen zuiver afgesteld.

Dus de foto geeft de montage positie weer, zo moet de riem erop. Als hij zit draai je de driehoekjes tegenover elkaar en span je de riemen.

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 14:09
door Rees-Cees
Huib en Cees: De levende Vraagbaken :wink:

Re: RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 14:54
door Huib
Huib en Cees: De levende Vraagbaken :wink:
Inderdaad. Tamelijk ziek dit, we zouden ons leven eens wat nuttiger moeten gaan besteden :jumping:

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 14:58
door AcidStyle
geniaal, moeten ze eigenlijk meteen een sticky van maken voor de overige forumleden 8)
iig bedankt voor deze duidelijke uitleg heren, daar kan ik in de toekomst best wat aan hebben :lol:

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: zo mar 04, 2007 19:00
door Sandertje P4
Oke,bedankt voor de tips! Ik heb de riemen er net op zitten,en alles weer dicht gemonteerd,alleen het spannen zoals jullie het vertellen heb ik niet gedaan.... Was al weg voordat jullie de antwoorden neer hadden gezet :( :cry:

Maar haal het nog wel weer los,om het goed te spannen,lijkt me wel belangrijk.
En hij heeft al wel eventjes gelopen,dus ze zitten wel goed. Maar die veertjes bepalen de spanning toch?
(of die riem op het langste punt 90 graden kunnen draaien?)
En dan de beugeltjes waar de spanrollen aan zitten vastdraaien,of 1 bout iets los laten zodat 1 zo,n veertje er spanning op houd???
Lijkt me dan alles vast moet zitten....

Mvg

RE: 33 distriebutieriem

Geplaatst: ma mar 05, 2007 20:46
door Maxtor
Spanrollen ook vervangen?