roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Aanlopen aandrijfas Supertje

za mar 03, 2007 17:53

Hoi,

Bij mijn supertje heb ik (sinds het extra verlagen van de achterkant) het probleem dat de aandrijfas de tunnel raakt zodra de achterwielen door een gat rijden (of van een drempel af). Ergens halverwege zit een verdikking (zeg maar holle "pijp") en daar komt de as tegenaan (ik zal hier nog even een duidelijke foto van zoeken.

Ik heb nieuwe motorrubbers gemonteerd en een nieuw rubber in het staartstuk van de bak. Deze heb ik zodanig geplaatst, dat de bus in dit rubber ONDER het midden ligt (zie foto). Zo zit het rubber er trouwens ook in in de losse bakken die ik heb liggen.

Afbeelding

Iemand suggesties?

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Aanlopen aandrijfas Supertje

za mar 03, 2007 18:22

Rubber zit goed iig.

Schuifstuk vast??Verkeerde aandrijfas gemonteerd??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

roel
Advanced Member
Advanced Member

za mar 03, 2007 20:00

Schuifstuk zit volgens mij niet vast, maar dat zou ik nog even extra kunnen checken. Ik heb eindelijk een foto gevonden (dank aan Egbert) van die uitstulping (bovenin de foto).

Het gaat dus wel degelijk om het gedeelte tussen donut en tussenlager :shock:

Afbeelding

Ik heb vanmorgen de "bevestigingsplaat" waarin het staartstukrubber in opgesloten zit verwijderd en toen kon ik de bak zover omhoog wiebelen (trekken/duwen) dat dit stuk aandrijfas inderdaad de tunnel raakte.

Is het tussenlager dan stuk dat dat zover mee omhoog kan bewegen, want daar kan ik de as dus met de hand zo omhoog drukken ? :shock:

Of zou het rubber van het staartstuk dan gewoon te slap zijn?

Roel
SCARB nr. 03894

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 03, 2007 20:52

Ja de bak kan de tunnel raken met uitgebouwde dwarstraverse, maar die zit er natuurlijk normaal wel onder. :wink:
Dat achterste ophangrubber is idd erg slap.

Maar: Je legt zelf de relatie tussen je achteras ( het inveren iig) en het aanlopen van je aandrijfas tegen de tunnel. Het is dus niet de bak die je tunnel raakt.Toch??

Als het voorste gedeelte van de aandrijfas dus tegen je tunnel wordt gedrukt bij het inveren kan het schuiftstuk het lengteverschil niet opvangen. Het tweede gedeelte va je aandrijfas wordt bij het inveren namelijk rechtstandig omhoog verplaatst. Dit houdt in dat je aandrijfas, welke normaliter altijd iets schuin naar beneden hangt, in een meer horizontale positie wordt gebracht met als gevolg dat (als het goed is) het schuifstuk het lengteverschil opvangt. Doet het schuifstuk dit niet dan wordt het middenl;ager dus omhooggedrukt met als gevolg....etc etc.

Ervanuitgaande dat je achteras er recht onderzit en je auto niet "kort" gereden is, kan het schuifstuk dus vastzitten/klemzitten whatever of is je aandrijas in totaliteit wat te lang en loopt het uiteinde van het gedeelte met de spiebanen misschien net tegen het binnenste van de voorste aandrijfas.

Ps: Kun je niet op 1 forum gaan posten... :lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

roel
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Aanlopen aandrijfas Supertje

za mar 03, 2007 21:49

Kun jij niet gewoon op 1 forum antwoorden :D

Goed, dus toch het schuifstuk cq. lengte controleren en ja het is echt de as, want je ziet de sporen!
SCARB nr. 03894

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Aanlopen aandrijfas Supertje

za mar 03, 2007 21:54

Kun jij niet gewoon op 1 forum antwoorden :D

Goed, dus toch het schuifstuk cq. lengte controleren en ja het is echt de as, want je ziet de sporen!
Je ziet de sporen??? Dit was toch een foto van de Juul vam Egbert??

Als het om deze foto gaat: Wat me wel op valt is dat de "steun" helemaal boven op de foto scheef- en gedeformeerd is. :?
Is dat het??? Je steunlager kan dan te hoog komen te zitten.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

roel
Advanced Member
Advanced Member

za mar 03, 2007 23:29

Ok, even verder gezocht naar een foto die wat meer duidelijkheid schept, want we praten een beetje langs elkaar denkt ik. De vorige foto van de onderkant was inderdaad die van Egbert en daarop valt het gedeelte wat ik bedoel eigenlijk net boven de foto........ (maar ik kon tot nu geen beter foto vinden om de positie aan te geven).

Afbeelding

Op de uitstulping t.p.v. de rode pijl zit dus een beschadiging EN op dezelfde positie dus ook een beschadiging rondom de as. Ik mag dus aannemen dat dit het schurende geluid maakt als ik door een kuil rijd. Als je in de auto zit, lijkt het geluid echter nog iets verder achter de voorstoelen te zitten, maar dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen. Verder is er op de hele aandrijfas geen beschadiging te vinden.

Volgende week de auto toch maar weer op de brug zetten en kijken of we de situatie waarbij het optreedt kunnen simuleren.

Roel
SCARB nr. 03894

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 05, 2007 00:05

Hoi,

Zelfde geintje ook gehad bij mijn Giulia.

Door het verlagen (en de daardoor dichter bij de carrosserie zittende achteras) veranderd de hoek waaronder de aandrijfas onder de auto ligt (dwz de hoek lijnrecht uit de versnellingsbak tov de achterasflens waar de aandrijfas tegenaan geschroefd zit. Er is dan doodleuk te weinig ruimte als het zaakje inveert.
De oplossing is simpel:
Door tussen de carrosserie en de achterste dwarssteun onder de versnellingsbak (die waar het grote oog aan de achterkant van de bak aan vast zit) "afstandsbusjes" te plaatsen "zakt" de achterkant van de bak en wordt de hoek minder stijl en is er dus meer plaats.

Ik heb als afstandsbusjes 4 moeren gebruikt waar ik de draad uitgeboord heb zodat ze over de bouten heen schuiven.

Werkwijze:

Ondersteun de versnellingsbak.
Draai de 4 bouten los waarmee de achterste traverse vast zit aan de carrosserie (het grote oog erboven aan de bak kun je laten zitten)
Laat nu de bakondersteuning zo ver zakken totdat je bij elk van de 4 (nu eruit gedraaide) bouten tussen de carrosserie en de baksteun een van de doorboorde moeren ertussen kunt duwen (eventueel licht geweld gebruiken dmv een grote schroevendraaier of koevoet)
Steek nu de lange bouten (4 stuks) weer door de baksteun en controleer of ze nog lang genoeg zijn (kan het mij helaas niet meer herinneren maar meen dat het zonder vervangen ging)
Draai de bouten kruislings aan
Je zult nu zien dat de aandrijfas nu "een moer dikte" meer ruimte heeft aan de bovenkant.

Succes!

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 05, 2007 08:04

Hoi Thom,

Heb ik ook aan gedacht (en had dat al met 2 mm vulringen geprobeerd -> was blijkbaar niet genoeg), maar ik dacht dat je juist daardoor een nog grotere hoek maakt tussen blok/bak en aandrijflijn en dus evt. meer vibraties zou krijgen. Jij hebt hier dus verder geen problemen mee gehad?

Ik zal vandaag i.i.g. eerst het schuiifstuk controleren en de totale lengte van de aandrijflijn en kijken of de andere tussenlagers die ik heb liggen ook zoveel kunnen bewegen.

Als er meer info is, zal ik het hier posten.

Roel
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 05, 2007 12:06

Opgelost :lol:

Bleek dus allemaal erg mee te vallen, het schuurspoor op de as (en de beschadiging plek op de tunnel) was dus helemaal niet relevant in dit geval. Vandaag de auto op de brug gehad en twee man de achterkant laten inveren -> ik kon niet eens zien dat dat gedeelte van de as überhaupt verticaal bewoog!

Maar ja, verder geen spoor te vinden en ook het achterste gedeelte van de aandrijfas kwam bij lange na niet in de buurt van de bovenkant van de tunnel. Toen met de hand boven de andrijfas deze naar achteren gevolgd en toen bleek daar dus een parker in de tunnel geschroefd te zijn (6 cm lang) :shock:

Deze zat precies op de plek van het schuifstuk, maar dan op het schuine vlak van het verloop van de kleine diameter naar de grote diameter. Aangezien dit hele vlak dus netjes kaal was, was het me nooit opgevallen, want ik zocht naar een rondlopend (enkel) spoor.

Parker dus vervangen door een korter exemplaar en jawel, probleem opgelost. \:D/

Net even flink proefgereden en ik hoef me niet meer in te houden bij kuilen en drempels (behalve dan i.v.m. bodemspeling van het carter). De weg is nu dus vrij om hem overall nog ietsje lager te leggen!

Dit is dus één van de weinige keren dat iets minder erg is dan het in eerste instantie lijkt!

Roel
SCARB nr. 03894

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 05, 2007 12:17

Roel,

dat is mooi!

Maar even terugkomen op je eerdere vraag. nee geen problemen met trillingen etc. Daarbij moet ik wel zeggen dat de kruiskoppelingen vorig jaar vervangen zijn (waren al langer matig) en dat de aandrijfas toen ook op nieuw gebalanceerd is (Terberg in Baarlo).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Terug naar “Algemene Technische vragen”