Woodtree

weggedrag alfa 33

vr mar 18, 2005 14:01

Sinds enkele maanden rij ik in een 33 1.4ie SW. Het is mij opgevallen dat deze auto erg snel onderstuurd in bochten, zowel op droog als op nat wegdek reageert de auto ieder keer anders. Zelf heb ik het idee dat het te maken heeft met het merk c.q. kwaliteit van de banden: Viking 185/60 R14 82T. Het profiel van deze banden is nog goed en de bandenspanning ook. Deze controleer ik gem. 1x in de 14 dagen. Ik rijd met een iets verhoogde spanning van 0.2 bar.

Verder trekt de auto afwisseld erg sterk naar rechts of naar links. Volgens een kennis zou dit verholpen kunnen worden door de wielen een kwartslag te draaien t.o.v. de as.

Als iemand mij kan helpen aan tips om deze problemen opte lossen lees ik het graag. In mijn herinnering reed een 33 altijd als een kart.

Jorix

RE: weggedrag alfa 33

vr mar 18, 2005 15:36

Mijn 33 was alleen van voren 40mm verlaagd en dat zorgde voor erg scherp stuurgedrag. Als je banden niet al te best zijn, kan ik me ook voorstellen dat dat een onderstuur veroorzaakt.

Nog een tip (maar daar zijn de meningen over verdeeld): zet een veerpootbrug tussen je voorveren, bij mij hielp dat goed voor mijn gevoel.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: weggedrag alfa 33

vr mar 18, 2005 19:14

Verder trekt de auto afwisseld erg sterk naar rechts of naar links. Volgens een kennis zou dit verholpen kunnen worden door de wielen een kwartslag te draaien t.o.v. de as.
Ik vermoed dat de veerpootlagers vast zitten. Dan krijg je ook dit probleem.
Als je ze vervangen hebt kun je de uitlijning eens laten controleren .
Wielen een kwart slag draaien tov de as? Hoe moet ik dat zien? :?

Woodtree

RE: weggedrag alfa 33

za mar 19, 2005 15:20

Wat hij bedoelde is het wiel er afhalen en dan weer vastzetten op een ander gat. Dus als je het wiel zo zou draaien dat je een bout boven hebt (ruitmodel), dan het wiel verwijderen en het bovenste gat 1x naar links of naar rechts draaien.
Duidelijker weet ik het niet uit te leggen.

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

Re: weggedrag alfa 33

za mar 19, 2005 16:24

Verder trekt de auto afwisseld erg sterk naar rechts of naar links. Volgens een kennis zou dit verholpen kunnen worden door de wielen een kwartslag te draaien t.o.v. de as.
Ik vermoed dat de veerpootlagers vast zitten. Dan krijg je ook dit probleem.
Als je ze vervangen hebt kun je de uitlijning eens laten controleren .
Wielen een kwart slag draaien tov de as? Hoe moet ik dat zien? :?
Een kwart slag lijkt mij ook iets teveel van het goede....
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: weggedrag alfa 33

za mar 19, 2005 16:32

Wat hij bedoelde is het wiel er afhalen en dan weer vastzetten op een ander gat. Dus als je het wiel zo zou draaien dat je een bout boven hebt (ruitmodel), dan het wiel verwijderen en het bovenste gat 1x naar links of naar rechts draaien.
Duidelijker weet ik het niet uit te leggen.
Het kan best aan mij liggen hoor, maar ik snap hier helemaal niks van. Wat verandert er dan? Alleen dat het wiel niet in boutgat 1 maar in boutgat 2 vastzit? Dus m.a.w het logo zit recht en daarna op kwart over 3? Wat heeft dat voor invloed op je weggedrag? Heb je de veerpootlagers trouwens al gecontroleerd?

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: weggedrag alfa 33

za mar 19, 2005 17:33

Afhankelijk van hoe hard je de bocht in gaat zal een 33 altijd onderstuur gedrag hebben. De motor ligt namelijk erg ver voorin.

Alles wat voor meer grip zorgt voor de voorbanden, zal de onderstuur verminderen.
Bij mij hielp het al om de originele banden (155 breed) te vervangen door 185 breed.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: weggedrag alfa 33

za mar 19, 2005 21:45

Ik denk ook dat je veerpootlagers aan de beurt zijn. Verder kun je een stabilisator van een 1.7 model monteren. Als je nog verder wilt gaan eventueel verlagen.

Viking is volgens mij een soort eigen merk van KwikShit. Hoe ze qua grip zijn weet ik niet, weet wel dat ze vrij veel afrolgeluid produceren.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: weggedrag alfa 33

zo mar 20, 2005 01:59

viking banden zijn ook errrug hard!!!! :x

Woodtree

RE: weggedrag alfa 33

ma mar 21, 2005 09:25

Als ik deze banden moet vervangen, wat is dan een goede keuze?

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: weggedrag alfa 33

ma mar 21, 2005 20:12

Als ik deze banden moet vervangen, wat is dan een goede keuze?
Ik zou eerst maar eens uitzoeken waar het nu werkelijk aan ligt, voordat je zomaar nieuwe banden laat monteren. Als je dan toch nieuwe banden laat monteren kies dan voor een gerenomeerd merk. Dan zit je meestal goed. Pirelli, Michelin, Bridgestone etc.

Terug naar “Algemene Technische vragen”