Pagina 1 van 1

Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 15:22
door Alfisti Gianluca
Beste Alfisti,

Ik ben eens benieuwd en een beetje aan het oriënteren naar het volgende .
Omdat het exterieur van de Junior geheel naar mijn smaak is, zal ik er optisch niet veel aan veranderen. Desondanks heb toch nog een aantal wensen die ik graag zou willen uitvoeren. Deze zullen subtiel zijn waardoor de auto zijn orginele uiterlijk absoluut niet zal verliezen, maar zijn sportieve karakter zal worden benadrukt.

Een van die wensen is dat de auto wat stijver en wat lager komt te staan. Er zijn 2 opties:

1. Verlagingsveren icm sportdempers (ik dacht misschien aan Eibach/Apex icm Koni geel).
2. Een schroefset (ik dacht misschien aan Novitec of FK).

- Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de 2 opties?
- En wat zijn de voor- en nadelen van deze verandringen aan de rest van de auto?
- Zijn er nog aanpassingen nodig voor de bescherming van het spruitstuk, carter en uitlaat?

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen en ervaringen.

Ciao,
Jean-Luc

RE: Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 15:31
door Aernoudt
Wat is je budget ?

Zou zelf zo wie zo niet met Koni (geel) werken (verstel mechanisme kan makkelijk stuk) maar in dat geval voor Bilstein bijvoorbeeld gaan. Gebruik in elk geval een goed stuk stechniek en niet van die goedkope spullen, dan heb je langer plezier (en meer plezier). Desnoods even wat langer doorsparen.
Bijkomend voordeel met schroefset incl topmounts is de camberverstelling.

RE: Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 15:47
door giulia-tom
Denk je aan het verschil van benutting Aernoudt??
Wat voor auto hij heeft en wat ie ermee doet - of wil bereiken - en wat jouw eisen zijn (die je type afhankelijk) in de loop der jaren hebt opgebouwd...

Heb je geen sportievere wegligging en prestatief bij een 2.0 ofzo :?:

RE: Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 16:18
door Aernoudt
Zeker, daarom mijn vraag ook: budget !
(het is alleen zonde om van die rommel van FK etc te kopen... dan kun je net zo goed je geld in vliegtuigjes uit het raam gooien ;) )

RE: Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 16:39
door Alfisti Gianluca
Wat budget betreft heb ik nog geen max vastgesteld. Ik ben enkel aan het oriënteren wat een betere afweging zou zijn.
Als ik voor de eerste optie zou kiezen zou ik eerst de verlagingsveren nemen en eventueel later de sportdempers. Maar als je de onderdelen voor optie 1 bijelkaar optelt, kun je voor hetzelfde geldt misschien een schroefset nemen.
Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar wat ik absoluut niet wil is troep :wink: Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Het is niet de bedoeling er een racer van te maken, maar meer voor een beter onderstel en mooiere look.

RE: Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 17:00
door Aernoudt
Indat geval zijn Eibach veren + Bilstein dempers (B8) een goede keus in mijn ogen. ( www.dutchpowertrading.nl )

RE: Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 17:21
door ronald
Wel grappig dat iedereen de gele Koni niets meer vind... Terwijl dat jaren toch dé demper was. Ik denk dat de doorsnee rijder die iets sportiever wil prima uit kan met koni's, en al helemaal met een redelijk setje veren.

Persoonlijk denk ik dat als je bv Powerflex bussen monteert en dan niet verlaagd maar wel andere dempers gebruikt je een stuk betere wegligging krijgt dan standaard.
Natuurlijk is er goed-beter-best maar de prijs kwaliteit verhouding is ook belangrijk..

Zit er veel verschil in dempers voor een 146? Qua prijs dan?

RE: Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 17:28
door DENNIS
Bilstein (of Gele Koni's) i.c.m. Eibachs lijkt mij ook een zeer goede keus :wink:

RE: Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 17:47
door BugAlfa
Veren & dempers : goed uitkijken of ze op mekaar afgestemd zijn ; Ik heb ooit 'n 156 met Eibach verlagingsveren (35mm) geleverd als origineel Alfa-accessoire gehad en de veren bleken ZACHTER dan de originele ! Met Alfa Accessoire Eibach veren voor Alfa 166 hadden we een zelfde ervaring : te slap ! Op Alfa 155 & 145/146 bleken die Eibach veren dan wél goed progressief te zijn...
Met Spax verlagingsveren hebben we op 166, 156 en nu ook op 159 wél goede ervaringen .
Ik zou echter éérst andere dempers kiezen en dàn pas de veren, kies ook geen te korte veren zodat je niet met bumpstops moet gaan werken 35mm is zowat het maximum en 20/25mm oogt al mooi en werkt prima . Koni Geel, Bilstein & Spax is goed materiaal .
Schroefkit hebben we goede ervaringen met AST-Madeno en ook KW-Novitec .
Schroefkit i.c.m. polyurethaan bussen is het best www.powerflex.co.uk vind je ze . Veerpootbrug vangt evt. extra torsie op zonder dat je chassis dit moet doen (en eronder lijdt) .

Zorg ook voor de nodige attesten (TüV o.i.d) ; in Belgïe is er al een heksenjacht op alles wat onder de noemer "tuning" valt bij de autokeuring... zelfs voor een Alu Pookknop heb je een attest nodig...

Re: RE: Onderstel

Geplaatst: di feb 27, 2007 17:53
door Aernoudt
Wel grappig dat iedereen de gele Koni niets meer vind... Terwijl dat jaren toch dé demper was. Ik denk dat de doorsnee rijder die iets sportiever wil prima uit kan met koni's, en al helemaal met een redelijk setje veren.

Persoonlijk denk ik dat als je bv Powerflex bussen monteert en dan niet verlaagd maar wel andere dempers gebruikt je een stuk betere wegligging krijgt dan standaard.
Natuurlijk is er goed-beter-best maar de prijs kwaliteit verhouding is ook belangrijk..

Zit er veel verschil in dempers voor een 146? Qua prijs dan?
Koni heeft de verstelling onderin zitten: maw als je een keer een flinke kuil pakt, dan heb je kans dat de verstelling kapot geslagen wordt...

Powerflex: is leuk voor de eerste paar maanden, daarna zit er speling op en dan kun je ze dus weer vervangen... zit je niet op te wachten lijkt mij.
De Bilsteins (B6 dan wel B8 (voor verlaagde auto's) zijn stugger dan origineel maar nog wel comfortabel.

Spax levert ook hele aardige zaken, tegen een leuek prijs; is ook een overweging bijvoorbeeld. het hangt allemaal van hoeveel geld je wilt besteden ;)