Pagina 1 van 1

Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 09:57
door Pietro Originale
Ik kwam dit tegen op het internet:

Afbeelding

Zou zoiets nou werken/zin hebben?

Komt trouwens uit: http://www.international-auto.com/pdf_f ... 0/pg46.pdf

RE: Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 10:08
door jaben
Is een erg populaire methode in de USA. Kijk maar eens goed naar al die programma's van Discovery. Al de opgedirkte muscle cars worden voorzien van zo'n frame. Het lijkt me een logische oplossing, maar of het ook werkt voor de Spider???

RE: Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 10:15
door Pietro Originale
Krijg je bv. niet extra spanning/krachten op juist de verkeerde plekken in de carrosserie?

Re: RE: Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 10:35
door hagen111
Krijg je bv. niet extra spanning/krachten op juist de verkeerde plekken in de carrosserie?
Volgens mij doet dit ding niet zoveel en is het een marketing gadget...om wat euros uit je zak te plukken. Pak eens een A4 papiertje vast en voel maar eens hoe torsiestijf dit is. Beter een Torque-tube creeren over de middentunnel.

RE: Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 12:18
door vV
ik denk dat goed doorlassen van de tunnel en dropels veel meer zin heeft. laswerk aan die dingen is toch al slecht, 1x een spider gezien waarbij de puntlassen over de hele bivenlijn van de dorpels gewoon losgesprongen waren door de torsie. Die dingen zijn slap.

Kijk anders eens op ALfabb.com, op dat forum is vast wel info te vinden waar je wat mee kan.

RE: Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 12:49
door Maurizio
Jaren terug ooit eens aan gedacht iets dergelijks te maken voor mijn spidertje. Ik wist niet dat er al iets dergelijks te koop was.
Is in principe hetzelfde als een stabilisator. Als het goed uitgevoerd wordt kan je zeker behoorlijk wat stijheid toevoegen.
Ik vind de foto niet goed genoeg om erover te oordelen of deze echt werkt.
Verder zou je, zoals je zelf al aangeeft, eens goed naar de onderkant van de 105 moeten kijken of er op de goede plekken de krachten worden ingeleid.

RE: Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 14:16
door Furrikain
Geen idee hoe effectief zoiets is, maar een bijkomend "probleem" in het geval van een Alfa lijkt me dat je dan best eens een verse laag underbody coating kan aanbrengen, liefst niet overspuitbare die zacht blijft, met extra torsiekrachten verdeeld over die vier punten zou je oude, verharde coating makkelijk kunnen gaan scheuren waardoor de boel lekker gaat roesten.

Het kan een onzinverhaal van mijn kant zijn hoor, maar ik heb nu al aan een paar oldtimer roadsters geprutst en het valt toch op dat verharde tectyl bij sommige wagens met lekker slap chassis makkelijk gaat barsten.

Doorlassen lijkt me inderdaad een beter (en goedkoper) plan, eerst eens kijken wat je daarmee bereikt. Wel niet vergeten dat je spider die toch al een minieme kreukelzone heeft er zeker niet veiliger op gaat worden bij een aanrijding met dat soort geintjes.

RE: Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 14:29
door Pietro Originale
Ik vroeg het mij alleen af, ben het (nog) niet serieus van plan. Ik stoor alleen mij wel eens aan de slapte van de carrosserie van de Spider, maar dat is gewoon inherent aan de leeftijd van het ontwerp. Als ik een echt scheurijzertje wil, dan komt er wel een Bertone ;)

Re: RE: Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 15:09
door Furrikain
Ik vroeg het mij alleen af, ben het (nog) niet serieus van plan. Ik stoor alleen mij wel eens aan de slapte van de carrosserie van de Spider, maar dat is gewoon inherent aan de leeftijd van het ontwerp. Als ik een echt scheurijzertje wil, dan komt er wel een Bertone ;)
Zolang je nog rotondes kan nemen zonder dat je deur openzwaait, valt het allemaal nog best mee met die chassis-slapte :mrgreen:

RE: Chassis stiffener

Geplaatst: vr feb 23, 2007 15:49
door Pietro Originale
Ik heb wel gehad dat de motorkap spontaan open sprong :? (kwestie van stellen...)