Pagina 1 van 2

aanslaan ventilator

Geplaatst: wo feb 21, 2007 10:47
door Frederico
Heb net mijn 75 een paar minuten laten draaien na het steken van mijn bougiekabels, maar de ventilator (noemen ze anders) achter de radiateur sloeg niet aan.

Wanneer slaat deze aan??Bij een bepaalde temp??
Wat me ook opviel is dat er wat damp van de radiateur kwam? opliggend vocht?

mvg,

Frederico

RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: wo feb 21, 2007 10:48
door jef 75
wss opliggend vocht ja,die fan gaat pas aan bij een temp van +- 90 graden,als de 2 stekkertjes onderaan links aangesloten zijn toch

RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: wo feb 21, 2007 11:06
door Frederico
Oke..Temperatuur werdt nog maar40 a 50 graden, stekkertjes zitten aan de kant van het luchtfilter onderaan?

en een oliedruk van stationair rond de 4 bar en niet schommelend met nog oude olie? Ik vind het wat weinig of kun je daar stationair niks over zeggen?

RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: wo feb 21, 2007 11:08
door jef 75
als je koelwater nog maar 40 a 50 graden was kan je over de oliedruk nog niets zeggen,de stekkers zitten onderaan op je radiator.

(moest je 75 al een hele tijd aan het draaien geweest zijn,zou je thermostaat mss kapot zijn)

RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: wo feb 21, 2007 11:12
door Frederico
oke bedankt..

alle cilinders lijken me te draaien en daar ging het eigenlijk om.
Moet nu alleen nog mijn olie verversen een oliefilter plaatsen..
Te doen zonder put of brug?

RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: wo feb 21, 2007 11:54
door yuri 75 V6
Oliedruk (grofweg):

Koud stationair 4 a 5 bar
Warm stationair 0.5 a 1 bar
Warm belast 4 a 5 bar

Dit zijn geen absolute waarden die je wel of niet moet halen, gewoon een indicatie voor je gemoedsrust.

RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: wo feb 21, 2007 12:54
door giulia-tom
Hoe lang heb je die motor laten draaien stationair dan?

Oliedruk van 4 bar stationair koud is prima....het is trouwens leuk dat die meter het doet maar vergewis je er ook van dat deze slechts een (grove) indicatie geeft...
koude olie is zoals je weet dik - en de druk zal zakken naarmate de motor zich opwarmt. bij mijn oude 75 wilde nadat ie flink warm was de oliedrukmeter wel eens zakken naar 0 en het waarschuwingslampje ging dan branden - ook dat betekende niet gek veel omdat ik reed met een oude maar goede motor en dunne olie.
Als ie warm stationair draait is dus de oliedruk het laagst - een reactie op het gas moet dan zichtbaar zijn op de meter.
De "boerenmethode" stelt mij geruster: bij stationaire motor even de oliedop los - en iets van de opening optillen - je zult gespetter moeten zien en onderdruk kunnen waarnemen mocht dat flink aanwezig zijn, maar dat is een ander verhaal.

Koelvloeistof zou warm rond de 80 graden moeten zijn - blijft dat rond de 50-60 graden (als je rijdt) dan is een verse thermostaat een feit.

Als je zeker weten wilt of de fan aanslaat moet je even de 2 punten aan de sensor doorverbinden (draadje die ontbloot is aan beide kanten ertussen - fan moet dan aanslaan - orgineel met contact aan)

Re: RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: do mei 24, 2007 23:07
door chu
Hoe lang heb je die motor laten draaien stationair dan?

Oliedruk van 4 bar stationair koud is prima....het is trouwens leuk dat die meter het doet maar vergewis je er ook van dat deze slechts een (grove) indicatie geeft...
koude olie is zoals je weet dik - en de druk zal zakken naarmate de motor zich opwarmt. bij mijn oude 75 wilde nadat ie flink warm was de oliedrukmeter wel eens zakken naar 0 en het waarschuwingslampje ging dan branden - ook dat betekende niet gek veel omdat ik reed met een oude maar goede motor en dunne olie.
Als ie warm stationair draait is dus de oliedruk het laagst - een reactie op het gas moet dan zichtbaar zijn op de meter.
De "boerenmethode" stelt mij geruster: bij stationaire motor even de oliedop los - en iets van de opening optillen - je zult gespetter moeten zien en onderdruk kunnen waarnemen mocht dat flink aanwezig zijn, maar dat is een ander verhaal.

Koelvloeistof zou warm rond de 80 graden moeten zijn - blijft dat rond de 50-60 graden (als je rijdt) dan is een verse thermostaat een feit.

Als je zeker weten wilt of de fan aanslaat moet je even de 2 punten aan de sensor doorverbinden (draadje die ontbloot is aan beide kanten ertussen - fan moet dan aanslaan - orgineel met contact aan)
Ik had een vraagje..
Vandaag reed ik even rond in mijn alfetta en toen steeg de temperatuur tot 90 graden ongeveer... omdat ik in klein file stond.
Heb ik later op de parkeerplaats me motor laten lopen tot die ongeveer 90 graden was maar de fan sloeg niet aan.
Maar als ik even een stukje ga rijden daaltie heel snel weeer tot 80graden...
Dus nu wil ik kijken of me fan wel of niet doet... En wou ik vragen of je misschien weet waar de sensor zit zodat ik die kan doorverbinden ( naar een draad met wel met spanning?)

RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: do mei 24, 2007 23:11
door AlfettaOwner
Zit die zender niet (voor de auto staand) rechtsonderin!

RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: do mei 24, 2007 23:13
door Andretti Molletti
Doorverbinden onderling, niet naar een draad met spanning in eerste instantie.
De thermoschakelaar kan niet missen en zit en het zwarte plastice deel aan de zijkant van de radiateur.. ongeveer 5 a 10 cm van de onderzijde rechts...in de rijrichting gezien uiteraard!

Re: RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: do mei 24, 2007 23:13
door Andretti Molletti
Zit die zender niet (voor de auto staand) rechtsonderin!
Zit i wel!


;)

Re: RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: do mei 24, 2007 23:15
door AlfettaOwner
Zit die zender niet (voor de auto staand) rechtsonderin!
Zit i wel!


;)
Bedoel ik toch ook :lol:

Re: RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: do mei 24, 2007 23:19
door Andretti Molletti
Zit die zender niet (voor de auto staand) rechtsonderin!
Zit i wel!


;)
Bedoel ik toch ook :lol:
Ow je bedoelde niet als wel? Of niet soms?

Re: RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: do mei 24, 2007 23:23
door AlfettaOwner
Zit i wel!


;)
Bedoel ik toch ook :lol:
Ow je bedoelde niet als wel? Of niet soms?
Tuurlijk wel :lol:

RE: aanslaan ventilator

Geplaatst: ma mei 28, 2007 20:08
door chu
hehe oke bedankt ikga er even naar kijken.
hoeveel zou eigenlijk de temperatuur moeten zijn op normale omstandigheden?