Hoe lang heb je die motor laten draaien stationair dan?
Oliedruk van 4 bar stationair koud is prima....het is trouwens leuk dat die meter het doet maar vergewis je er ook van dat deze slechts een (grove) indicatie geeft...
koude olie is zoals je weet dik - en de druk zal zakken naarmate de motor zich opwarmt. bij mijn oude 75 wilde nadat ie flink warm was de oliedrukmeter wel eens zakken naar 0 en het waarschuwingslampje ging dan branden - ook dat betekende niet gek veel omdat ik reed met een oude maar goede motor en dunne olie.
Als ie warm stationair draait is dus de oliedruk het laagst - een reactie op het gas moet dan zichtbaar zijn op de meter.
De "boerenmethode" stelt mij geruster: bij stationaire motor even de oliedop los - en iets van de opening optillen - je zult gespetter moeten zien en onderdruk kunnen waarnemen mocht dat flink aanwezig zijn, maar dat is een ander verhaal.
Koelvloeistof zou warm rond de 80 graden moeten zijn - blijft dat rond de 50-60 graden (als je rijdt) dan is een verse thermostaat een feit.
Als je zeker weten wilt of de fan aanslaat moet je even de 2 punten aan de sensor doorverbinden (draadje die ontbloot is aan beide kanten ertussen - fan moet dan aanslaan - orgineel met contact aan)
Ik had een vraagje..
Vandaag reed ik even rond in mijn alfetta en toen steeg de temperatuur tot 90 graden ongeveer... omdat ik in klein file stond.
Heb ik later op de parkeerplaats me motor laten lopen tot die ongeveer 90 graden was maar de fan sloeg niet aan.
Maar als ik even een stukje ga rijden daaltie heel snel weeer tot 80graden...
Dus nu wil ik kijken of me fan wel of niet doet... En wou ik vragen of je misschien weet waar de sensor zit zodat ik die kan doorverbinden ( naar een draad met wel met spanning?)