Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

aanslaan ventilator

wo feb 21, 2007 10:47

Heb net mijn 75 een paar minuten laten draaien na het steken van mijn bougiekabels, maar de ventilator (noemen ze anders) achter de radiateur sloeg niet aan.

Wanneer slaat deze aan??Bij een bepaalde temp??
Wat me ook opviel is dat er wat damp van de radiateur kwam? opliggend vocht?

mvg,

Frederico
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: aanslaan ventilator

wo feb 21, 2007 10:48

wss opliggend vocht ja,die fan gaat pas aan bij een temp van +- 90 graden,als de 2 stekkertjes onderaan links aangesloten zijn toch

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: aanslaan ventilator

wo feb 21, 2007 11:06

Oke..Temperatuur werdt nog maar40 a 50 graden, stekkertjes zitten aan de kant van het luchtfilter onderaan?

en een oliedruk van stationair rond de 4 bar en niet schommelend met nog oude olie? Ik vind het wat weinig of kun je daar stationair niks over zeggen?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: aanslaan ventilator

wo feb 21, 2007 11:08

als je koelwater nog maar 40 a 50 graden was kan je over de oliedruk nog niets zeggen,de stekkers zitten onderaan op je radiator.

(moest je 75 al een hele tijd aan het draaien geweest zijn,zou je thermostaat mss kapot zijn)

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: aanslaan ventilator

wo feb 21, 2007 11:12

oke bedankt..

alle cilinders lijken me te draaien en daar ging het eigenlijk om.
Moet nu alleen nog mijn olie verversen een oliefilter plaatsen..
Te doen zonder put of brug?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: aanslaan ventilator

wo feb 21, 2007 11:54

Oliedruk (grofweg):

Koud stationair 4 a 5 bar
Warm stationair 0.5 a 1 bar
Warm belast 4 a 5 bar

Dit zijn geen absolute waarden die je wel of niet moet halen, gewoon een indicatie voor je gemoedsrust.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: aanslaan ventilator

wo feb 21, 2007 12:54

Hoe lang heb je die motor laten draaien stationair dan?

Oliedruk van 4 bar stationair koud is prima....het is trouwens leuk dat die meter het doet maar vergewis je er ook van dat deze slechts een (grove) indicatie geeft...
koude olie is zoals je weet dik - en de druk zal zakken naarmate de motor zich opwarmt. bij mijn oude 75 wilde nadat ie flink warm was de oliedrukmeter wel eens zakken naar 0 en het waarschuwingslampje ging dan branden - ook dat betekende niet gek veel omdat ik reed met een oude maar goede motor en dunne olie.
Als ie warm stationair draait is dus de oliedruk het laagst - een reactie op het gas moet dan zichtbaar zijn op de meter.
De "boerenmethode" stelt mij geruster: bij stationaire motor even de oliedop los - en iets van de opening optillen - je zult gespetter moeten zien en onderdruk kunnen waarnemen mocht dat flink aanwezig zijn, maar dat is een ander verhaal.

Koelvloeistof zou warm rond de 80 graden moeten zijn - blijft dat rond de 50-60 graden (als je rijdt) dan is een verse thermostaat een feit.

Als je zeker weten wilt of de fan aanslaat moet je even de 2 punten aan de sensor doorverbinden (draadje die ontbloot is aan beide kanten ertussen - fan moet dan aanslaan - orgineel met contact aan)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

Re: RE: aanslaan ventilator

do mei 24, 2007 23:07

Hoe lang heb je die motor laten draaien stationair dan?

Oliedruk van 4 bar stationair koud is prima....het is trouwens leuk dat die meter het doet maar vergewis je er ook van dat deze slechts een (grove) indicatie geeft...
koude olie is zoals je weet dik - en de druk zal zakken naarmate de motor zich opwarmt. bij mijn oude 75 wilde nadat ie flink warm was de oliedrukmeter wel eens zakken naar 0 en het waarschuwingslampje ging dan branden - ook dat betekende niet gek veel omdat ik reed met een oude maar goede motor en dunne olie.
Als ie warm stationair draait is dus de oliedruk het laagst - een reactie op het gas moet dan zichtbaar zijn op de meter.
De "boerenmethode" stelt mij geruster: bij stationaire motor even de oliedop los - en iets van de opening optillen - je zult gespetter moeten zien en onderdruk kunnen waarnemen mocht dat flink aanwezig zijn, maar dat is een ander verhaal.

Koelvloeistof zou warm rond de 80 graden moeten zijn - blijft dat rond de 50-60 graden (als je rijdt) dan is een verse thermostaat een feit.

Als je zeker weten wilt of de fan aanslaat moet je even de 2 punten aan de sensor doorverbinden (draadje die ontbloot is aan beide kanten ertussen - fan moet dan aanslaan - orgineel met contact aan)
Ik had een vraagje..
Vandaag reed ik even rond in mijn alfetta en toen steeg de temperatuur tot 90 graden ongeveer... omdat ik in klein file stond.
Heb ik later op de parkeerplaats me motor laten lopen tot die ongeveer 90 graden was maar de fan sloeg niet aan.
Maar als ik even een stukje ga rijden daaltie heel snel weeer tot 80graden...
Dus nu wil ik kijken of me fan wel of niet doet... En wou ik vragen of je misschien weet waar de sensor zit zodat ik die kan doorverbinden ( naar een draad met wel met spanning?)

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: aanslaan ventilator

do mei 24, 2007 23:11

Zit die zender niet (voor de auto staand) rechtsonderin!

Andretti Molletti

RE: aanslaan ventilator

do mei 24, 2007 23:13

Doorverbinden onderling, niet naar een draad met spanning in eerste instantie.
De thermoschakelaar kan niet missen en zit en het zwarte plastice deel aan de zijkant van de radiateur.. ongeveer 5 a 10 cm van de onderzijde rechts...in de rijrichting gezien uiteraard!

Andretti Molletti

Re: RE: aanslaan ventilator

do mei 24, 2007 23:13

Zit die zender niet (voor de auto staand) rechtsonderin!
Zit i wel!


;)

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: aanslaan ventilator

do mei 24, 2007 23:15

Zit die zender niet (voor de auto staand) rechtsonderin!
Zit i wel!


;)
Bedoel ik toch ook :lol:

Andretti Molletti

Re: RE: aanslaan ventilator

do mei 24, 2007 23:19

Zit die zender niet (voor de auto staand) rechtsonderin!
Zit i wel!


;)
Bedoel ik toch ook :lol:
Ow je bedoelde niet als wel? Of niet soms?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: aanslaan ventilator

do mei 24, 2007 23:23

Zit i wel!


;)
Bedoel ik toch ook :lol:
Ow je bedoelde niet als wel? Of niet soms?
Tuurlijk wel :lol:

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

RE: aanslaan ventilator

ma mei 28, 2007 20:08

hehe oke bedankt ikga er even naar kijken.
hoeveel zou eigenlijk de temperatuur moeten zijn op normale omstandigheden?

Terug naar “Algemene Technische vragen”