Klevant
Advanced Member
Advanced Member

Schommelend toerental

ma feb 19, 2007 17:37

Ik weet het er is al veel over geschreven, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Mijn toerental schommelt soms, als het schommelt schommelt het rond de 1500tpm. Het gasklephuis is schoongemaakt, de stappenmotor is het niet. De lambdasonde is al vervangen (omdat het toerental zo laag ging dat de motor afsloeg, dit is verholpen).

Wat kan het zijn?

Mijn inspuitingslampje gaat niet branden, ik krijg verder ook geen enkele foutmelding. Boven de 1500tpm gebeurt het niet. Warme of koude motor maakt geen verschil.

Het is een AR 145 1.4ie (boxer dus)

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Schommelend toerental

ma feb 19, 2007 20:01

Bedoel je a) het stationaire toerental of b) het toerental bij belaste motor bij 1500 rpm?

Als a) dan lijkt me 1500 toeren wat veel, misschien stationaire luchtschuif (of heeft een 145 die niet?) Het stationaire toerental zou dmv je koudtsratverrijking wel hoger moeten zijn dan je staionaire toerental bij warme motor, zo lijkt me?

Als b) dan heb ik geen idee.

succes ermee
Steven

Klevant
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 19, 2007 20:31

Stationair. Als ik de motor belast is er niks aan de hand.

Stationair toerental als hij niet schommelt is 1100 koud en 800-900 warm. Lijkt me ook niks raars.

Gerrelt
Member
Member
Contacteer: Website

ma feb 19, 2007 20:43

Ik heb dat een keer bij een lancia Delta gehad. Toen was het een kapotte temperatuursensor. 'K weet eigenlijk niet
meer of het een lucht of koelwater sensor was. Misschien heb je d'r wat an... :)
homepage

Klevant
Advanced Member
Advanced Member

di feb 20, 2007 17:56

De koelwaterthermostaat is net vervangen en de teller op het dashboard geeft ook gewoon 80 aan, die andere sensor, kan je die zelf checken of moet ik dat laten doen?

Andretti Molletti

Re: Schommelend toerental

di feb 20, 2007 19:18

Ik weet het er is al veel over geschreven, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Mijn toerental schommelt soms, als het schommelt schommelt het rond de 1500tpm.
Als i 1500rpm draait bij warme motor dan is het zeker de tempsensor

Gerrelt
Member
Member
Contacteer: Website

Re: RE: Schommelend toerental

di feb 20, 2007 21:26

De koelwaterthermostaat is net vervangen en de teller op het dashboard geeft ook gewoon 80 aan, die andere sensor, kan je die zelf checken of moet ik dat laten doen?
De sensor voor je meter is een andere sensor dan die voor de computer. Je hebt dus twee koelwater sensoren, 1 op de
linker kant van je spruitstuk, en 1 op de rechterkant. Links is voor je meter, rechts is voor je computer.

De luchttemperatuursensor zit in de aanzuigbuis die je luchtfilter met je gasklephuis verbind.
homepage

Terug naar “Algemene Technische vragen”