Pagina 1 van 2
Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 12:01
door Raimon
Zoekfunctie leverde niets op, dus maar even een topic openen: het acculampje van mijn 75 TS lichtte de laatste tijd steeds op en op de gekste momenten leek de stroom even weg te vallen (resulterend in snelheidsmeter en toerenteller naar nul en alle lampjes aan zoals wanneer je het contact net aanzet). Bovendien heb ik twee keer stil gestaan met een lege accu, nadat ik wat langere afstanden gereden had. Het lampje brandt alleen zodra ik gas geef, bij stationaire loop is er niets aan de hand. Mijn idee is dus dat de dynamo wel oplaadt als ik stil sta met draaiende motor, maar niet als ik rij. Vandaag de spanningsregelaar vervangen, maar dat veranderde niets aan het brandende lampje.........
Wie weet raad?!?!?
RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 12:09
door AlfettaOwner
Lijkt me toch dat de koolborstels op zijn als ie na een lange rit leeg is!
Kijk eerst of de dynamo voldoende spanning levert!!!
D8t meer dan 1000 toeren ca. 13,8 volt !!!
RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 12:10
door Raimon
Aan de spanningsregelaar zaten nieuwe koolborstels vast....
Re: RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 12:14
door AlfettaOwner
Aan de spanningsregelaar zaten nieuwe koolborstels vast....
Oke, wel al gemeten?
Anders zou ik het ook niet weten, enig wat rest lijkt me een sluiting ergens!

RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 12:26
door Raimon
Nee nog geen spanning gemeten... Wilde ik net even doen, bleek de multimeter overleden te zijn.
Je hebt van die dagen......
RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 13:44
door Raimon
Net weer een stuk gereden en nu was er niets aan de hand... Geen brandend lampje of andere verschijnselen...
Erg vreemd...
RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 13:54
door GTV Boy
Ik denk dat nu je koolborstels ingesleten zijn..maken ze weer goed contact.
RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 14:05
door Raimon
Ja, daar had ik ook al even aan gedacht... Hopen dat dat het idd is!
Bedankt voor jullie reacties!
RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 14:34
door Steven 33
Met het vervangen van de koolborstels ben er niet altijd. Het kan namelijk zo zijn dat de sleepringen van de dynamo niet meer rond zijn. Als dat zo is dan kunnen je borstels (die zelf dus goed zijn) gaan zweven, ze maken dan geen goed contact waardoor de dynamo aan de accu niet de benodigde spanning afgeeft. Dat effect wordt sterker naar mate het toerental hoger is

sleepringen netjes afdraaien en uiteraard de bedrading nalopen.
De laadspanning moet met verbruikers aan (bv. achterruitverwarming, mistlampen, radio) toch niet onder de 13,6 volt komen bij 1500-2000 rpm, zonder verbruikers zou de spanning toch wel minimaal rond de 14V moeten zijn.
Succes!
RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 17:09
door Raimon
@ Steven: ja, ik had al het een en ander gelezen over die sleepringen...
Maarrrrrrrrr: net weer een stuk gereden en weer geen problemen. I'll keep my fingers crossed!

RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 22:51
door andre 166
denk dat je anker van je dymamo het aan het begeven is als ik dit zo lees als dit zo is kun je beter een andere er op zetten dan laten maken is goedkoper
RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 22:53
door Raimon
Heb er sinds vanmiddag weer aardig wat kilometers op zitten en alle problemen lijken verdwenen.
Ik hou het vooralsnog dus even bij GTV Boy's conclusie! Komende dagen maar even afwachten....
Re: RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 22:55
door andre 166
RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 22:55
door Raimon
Niet te vroeg juichen! Maar hopelijk heb ik dit keer idd eens geluk....

RE: Dynamo probleem
Geplaatst: wo feb 14, 2007 23:33
door Speeder
Wanneer de sleepring niet meer mooi rond is (en bijvoorbeeld ovaal is geworden), heeft het vervangen van de koolborstels geen zin. Wanneer de ring hard ronddraait zal hij de koolborstels van zich af duwen en zullen ze gaan zweven. Echter wanneer de sleepring alleen wat ingesleten is (een randje bijvoorbeeld), zullen nieuwe koolborstels net zolang afslijten totdat ze er helemaal tegenaan vallen en dus dezelfde vorm hebben als de ingesleten ring.
Hoe zagen de oude koolborstels eruit?