jdejager

Slecht starten 156 plus andere vraag

ma feb 12, 2007 19:04

Hallo,

Mijn broertje heeft een 156 1.8 TS 16V op LPi G3. Nu heeft hij al een poosje een probleem met het starten. Om de auto te starten moet je wel een seconde of 5 de startmotor laten draaien voordat de motor aanslaat. Dit in zowel koude als ook warme toestand. Tijdens het starten zie je de toerenteller niet omhoog komen. Denk zelf aan een BDP sensor die niet helemaal lekker meer is. Kan iemand uitleggen waar deze zit bij dit type auto? Ik neem aan ergens op het koppelingshuis maar kan hem zo snel niet zien. Of heeft iemand nog andere theorieen over dat slechte starten.
Verder komt zijn motor niet meer op temperatuur, maar dat lijkt me een kwestie van de thermostaat vervangen. Zijn er hierbij nog dingen waar je op moet letten?
Dan als laatste een vraag over de aanjager. Deze wil alleen maar in de hoogste stand lopen. Zou dit een kwestie van de knop vervangen zijn of steekt hier meer achter?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

andre 166

RE: Slecht starten 156 plus andere vraag

di feb 13, 2007 23:01

bdp senser zit als ik me niet vergis op de nokkenas anders onder op de krukas ,aanjager waarschijdelijk de relaise van de aanjager voor de koeling zorg dat je koelvloeistof gebruikt ivm corosie

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Slecht starten 156 plus andere vraag

di feb 13, 2007 23:15

bdp senser zit als ik me niet vergis op de nokkenas
Een andere naam voor de BDP (bovenste dode punt) sensor, toerentalsensor is KRUKAS SENSOR !!! need to say more ? :?
Ken de TS motoren niet zo goed, maar neem aan dat je 'm ergens in de buurt van het vliegwiel moet gaan zoeken. Daar zit ie bij de 33 16V iig. Het inspuitsysteem van de Hutzezons herbergt 'm op de krukaspoulie, viel me op ? (maar da's off topic)
Signaal van de BDP sensor kan je 't best met de scoop opmeten.
Niet op temperatuur komen (koud blijven, dus) is meestal te wijten aan een thermostaat die blijft open staan. Vervangen is de boodschap.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

jdejager

wo feb 14, 2007 18:54

bdp senser zit als ik me niet vergis op de nokkenas anders onder op de krukas
Ik dacht zelf ergens op het koppelingshuis van waaruit hij op het vliegwiel kan "kijken" alleen zit hij dan aan de onder of aan de bovenkant van het koppelingshuis. Heb vorige week even gekeken maar kon hem zo snel niet vinden. De nokkenas zal hij toch niet zitten?

GTV78
Newbie
Newbie

ma feb 19, 2007 13:34

BDP sensor en slecht starten ben ik ook benieuwd naar.

Niet warm worden > thermostaat vervangen, is een zwak punt vd 156.

Aanjager binnenverwarming ligt aan het weerstandblok achter de aanjager zelf. Zit vast met 2 schroefjes en met een stekker met 5 draden. Deze vervangen kost je 35e of zelf maken > bij mij gewoon iets solderen en werkt weer prima.

Alles is nog duidelijker te vinden op het 156 forum!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 19, 2007 14:42

bdp senser zit als ik me niet vergis op de nokkenas
Een andere naam voor de BDP (bovenste dode punt) sensor, toerentalsensor is KRUKAS SENSOR !!! need to say more ? :?
Ken de TS motoren niet zo goed, maar neem aan dat je 'm ergens in de buurt van het vliegwiel moet gaan zoeken. Daar zit ie bij de 33 16V iig. Het inspuitsysteem van de Hutzezons herbergt 'm op de krukaspoulie, viel me op ? (maar da's off topic)
Signaal van de BDP sensor kan je 't best met de scoop opmeten.
Niet op temperatuur komen (koud blijven, dus) is meestal te wijten aan een thermostaat die blijft open staan. Vervangen is de boodschap.
Een collega van me had ook een niet startende 156, en daar was wel degelijk een sensor bij een nokkenas debet aan. Dat zal inderdaad niet de BDP-sensor zijn geweest, maar toch.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

jdejager

di feb 20, 2007 19:27

Bedankt voor jullie reacties. Ga volgende week naar mijn broer en dan eens kijken of we de probleempjes kunnen verhelpen. Laat het nog wel weten.

Andretti Molletti

di feb 20, 2007 20:11

Storing motor:
1) LPG injectoren lekken...eruithalen en in een bakje water houden...ontsnappen er gasbelletjes, prijs!
2)BDPsensor bruine stekker bovenop de motor: tijdens starten meet je daar 0,5V wisselspanning. Sensor zelf zit achterin de motor (gietijser) tussen cil 3&4.

Niet op temp: thermostaat idd of de temp meter...3polige sensor op de thermostaat

Kachelmotor, geheid je voorschakelweerstanden, zitten onder het dashboardkastje in de luchtstroom als ik me niet vergis.

Nokkenassensor heeft geen functie voor het starten tenzij je ontsteking volledig sequentieel is en dat is zover ik weet bij een 156 nooit geleverd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”