Pagina 1 van 2
Dikte plaatwerk
Geplaatst: wo feb 07, 2007 20:56
door RG
Ik ga binnenkort wat laswerk verrichten aan de GTV6, de bekende plekken wielkasten voor en bodemplaat rond de kriksteunen voor. Nu is vervangend plaatwerk in alle soorten en maten verkrijgbaar, ik zit zelf te denken aan 0,8 mm lasplaat als compromis tussen sterkte en toch nog goed te bewerken. Dus mijn vraag aan de laskoningen hier, is dit de juiste keuze?
RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: wo feb 07, 2007 21:58
door frankalfa
Als ik mijn vaste plaatwerk1000poot

mag geloven is 0.8 idd een fijn compromis tussen stevigheid en bewerkbaarheid (knippen buigen etc)
Grtz,fRank
RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: wo feb 07, 2007 23:24
door berlinista
correct !
RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do feb 08, 2007 09:18
door giulia-tom
Dat is inderdaad de enige juiste keuze!
Ik wil wel eens 1.2 gebruiken om een enkele plaat voor de (altijd rottende orginele) dubbelplaats constructie in te zetten. Dit laat zich met huis-tuin-en keuken gereedschappen natuurlijk moeilijker vormen.
Die dubbele plaats constructies vind je bij het achterscherm (binnenkant) en aan de binnenkant van de voorschermen van jouw model voornamelijk van de 1e serie - dat is offtopic al helemaal een *%^$constructie af fabriek, gemaakt voor ellende.
Voorts gewoon bakken en braden met 0.8. Je hebt lasplaten van verschillende kwaliteit ( met zinklaagje e.d.) Goede kwaliteit roest later natuurlijk minder maar helemaal belangrijk: schroeit fijner op je lastoorts, let op dat deze in de autoshop haast 5x duurder zijn dan bij de metaalboer - scheelt echt veel geld - Ik koop ze altijd per 1.5 x 1.5 meter en dan scheelt het. Ik zag stukjes van 50x 50 cm voor 50 euro (

) in de autoshop...
RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do feb 08, 2007 09:51
door Bertoontje
Altijd dikte aanhouden van origineel....
Dat last makkelijker oude en nieuwe delen aan elkaar en je houdt de constructie van de wagen in orde. In iedergeval NOOIT dunner dan origineel gebruiken. Met andere woorden meet even de dukte van de huidige plaat op.
RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do feb 08, 2007 10:45
door GiuliaCorse
0.8 mm met een hoog koolstof gehalte, vervormt lekker om netjes in de plooi te krijgen en last geweldig goed.
RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do feb 08, 2007 20:25
door berlinista
lLaag koolstofgehalte bedoel je toch? Hoog koolstofgehalte is dat van modern plaatwerk, heel erg hard en moeilijk in vorm te kloppen.
Last wel prettig idd.
Of ben ik nu abuis?
RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do feb 08, 2007 20:32
door Graffiaturo
GC bedoelt koudgewalst carrosserieplaat, heeft vrij veel koolstof en is lekker soepel
last geweldig lekker dus ideaal

Re: RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do feb 08, 2007 20:53
door GiuliaCorse
GC bedoelt koudgewalst carrosserieplaat, heeft vrij veel koolstof en is lekker soepel
last geweldig lekker dus ideaal


RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do mei 10, 2007 13:26
door Steven 33
Ciao alfisti,
Ik ben bezig om de langskoker (loopt onder je billen naar voren het motorruim in) van mijn alfetta sedan weer in ere ter herstellen, zie
hier. Ik heb geprobeer de originele dikte te meten en kom uit op iets minder dan 2,0 mm

Ik begrijp dat het een zwaar dragend deel is, maar 2 mm lijkt me te veel van het goede.
Weet iemand de originele dikte en/of heeft iemand ervaring met bepaalde dikte plaatwerk voor deze koker?
Grazie mille
steven
PS: verder staat mij prcies dezelfde klus als RG te wachten, was gezellig RG, couldn't do it without you!
RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do mei 10, 2007 13:40
door Bertoontje
Zoals ik al eens eerder zei in dit topic.... altijd zelfde dikte aanhouden! Dus 1,9 is in dit geval dus 1,9mm zeker als het om dragende delen gaat.
Stel je maakt ooit een forse aanrijding.... wie kan dan zeggen wat er met dat nieuwe dunne stukje gebeurt

Best kans dat je wagen dan bij wijze van dubbelvouwt juist op die plek! (yep je bilspleet in dit geval

) Er komen juist dan grote krachten vrij die dus ergens moeten worden geabsorbeerd! Niet doen dus is mijn devies... Gewoon zelfde diktes aanhouden als origineel!
Ik weet het 1,9 is zeer moeilijk te vouwen met thuisgereedschap... laat het anders op maat ergens maken!
Succes!!
RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do mei 10, 2007 16:02
door Steven 33
Dat dragende delen grotere dikten nodig hebben begrijp ik goed. Ik ben alleen benieuwd of iemand toevallig met dat chassiesonderdeel ervaring heeft, als het gaat om in te lassen plaatdikte? Ik kan hier in de buurt gebruik maken van een zetbank en dat soort tools, komt dus helemaal goed met die bilspleet

RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do mei 10, 2007 23:16
door Bertoontje
overigens ik las hier over makkelijk bewerken van plaatmateriaal....
Is volgens mij wel een beetje off-topic is maar ik zet hem er toch bij
Stel je moet een hele diepe holling in je plaat hebben (denk aan een koplamphouder oid) dan kun je wellicht gaan slaan ...maar opeens is de rek er echt uit en zal de plaat opeens her een der scheuren.... de oplossing is:
Stop op tijd met slaan!! Plaat met een brander goed verwarmen.... in de olie duwen en laten afkoelen. Vervolgens kun je je weer lekker uitleven op de plaat! De soepelheid van de plaat is dan weer terug!
Re: RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do mei 10, 2007 23:46
door yuri 75 V6
overigens ik las hier over makkelijk bewerken van plaatmateriaal....
Is volgens mij wel een beetje off-topic is maar ik zet hem er toch bij
Stel je moet een hele diepe holling in je plaat hebben (denk aan een koplamphouder oid) dan kun je wellicht gaan slaan ...maar opeens is de rek er echt uit en zal de plaat opeens her een der scheuren.... de oplossing is:
Stop op tijd met slaan!! Plaat met een brander goed verwarmen.... in de olie duwen en laten afkoelen. Vervolgens kun je je weer lekker uitleven op de plaat! De soepelheid van de plaat is dan weer terug!
Carboneren, the cheap way

Re: RE: Dikte plaatwerk
Geplaatst: do mei 10, 2007 23:50
door RG
verder staat mij prcies dezelfde klus als RG te wachten, was gezellig RG, couldn't do it without you!
Je bedoelt dit:
Bodemplaat in de juiste vorm krijgen met 0,8 plaat bleek idd zeer goed te doen.
Steven, ik zal ter inspriratie voor jouw project binnenkort even een CD-tje branden met al mijn restauratie foto's.
