Pagina 1 van 1
Versnellingsbak revisie 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 11:55
door Mobster
We hebben het er in het oude forum al over gehad, maar toch wil ik nog even duidelijkheid.
Is een versnellingsbak van een 1.7 IE hetzelfe als een 1.7 16V.
Dat de tandwiel verhoudingen hetzelfde zijn weet ik al, maar past de IE bak op een 16V blok?
Weet er iemand hoe je een langere 5e versnelling kan inbouwen
Ik rij met deze 16V lange stukken autostrade en 4000 rpm aan 130 km/h vind ik redelijk hoog, daarom wil ik in deze bak een langere 5e zodat de motor minder in toeren gaat.
Zo'n 300 tr. minder zou ideaal zijn.
RE: Versnellingsbak 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 12:16
door Huib
De 8v bak past zonder problemen aan een 16V blok.
Ik heb zelf een type 1 1.3 bak achter m'n 16V zitten, daar moest ik alleen een randje vanaf slijpen voor de BDP sensor.
Je kunt de overbrengverhouding van de 5 veranderen door er andere tandwielen in te zetten. Voor zover ik weet verschillen echter alleen de eindoverbrengingen van de bakken, de tandwielen voor de 5 zijn dus altijd hetzelfde.
De oplossing is een type 2 1.7 QV bak opzoeken, met 10/37 eindoverbrenging. Overigens ben ik er nog niet van overtuigd dat de type 3 1.7ie niet ook deze overbrenging heeft.
RE: Versnellingsbak 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 14:49
door Mobster
Een 1.3 bak in een 16V ,
Fijn...
Als het dan nog een 16V op carbs is
Even alles op een rij zetten wat ik denk te weten:
1.7 16V t3: 9/35
1.7 IE t3: 9/35
Huid, denk jij dat een 1.7 IE type 3 een 10/37 verhouding heeft, of begrijp ik het verkeerd.
Dat zou dan goed uitkomen.
RE: Versnellingsbak 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 14:57
door Aernoudt
Bak van 16v en gewone 1.7 ie zijn het zelfde qua eindoverbrenging. Laat die boxertjes maar lekker toeren draaien, dan klinkt het wel zo lekker !!
RE: Versnellingsbak 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 15:07
door Mobster
Klinkt idd lekker, ik wil enkel een langere 5.
Aan toeren zal het dan nog niet ontbreken, geloof me.

RE: Versnellingsbak 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 18:33
door Remco S
Nu we het toch over een 1.3 bak op een 16V hebben, op dit moment ben ik bezig met de revisie van een 1.3 bak om die vervolgens in mijn Racer te bevestigen. Op Zandvoort rijd ik toch niet boven de 200 dus het moet naar mijn idee een kleine verbetering opleveren. (iemand nog suggesties??)
RE: Versnellingsbak 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 20:36
door Mobster
@Huib,
het is het moment om eens die tandjes van een 1.7 IE 8V type 3 bak te tellen.
ik laat wat weten, als ik dit kreng openkrijg natuurlijk, want tijdens de vorige revisie vlogen de arrĂȘtĂ©-kogeltjes rond mijn oren.
k'wist dat bakolie vuil kon zijn, maar hier kwam groen schuimend spul uit. Waarschijnlijk hebben er kikkers in gezeten ofzo.
Morgen meer nieuws, want nu ga ik lekker relaxen...
p.s. klopt dat verhaal nu van synchro's gebruiken van een 146 bak?
RE: Versnellingsbak revisie 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 20:50
door Remco S
He zo zag mijn bak er ook uit!!!!!!!!!!!!! Leek wel molycoot vet wat eruit kwam!!!
Maar na een ritje door de ontvetterbak was die weer nieuw!!!!!!!!!!
RE: Versnellingsbak revisie 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 22:10
door Huib
@mobster:
ik ben erg benieuwd. Gewoon de tandjes van het diff tellen.
Ik denk idd dat de 1.7ie type 3 ook de 10/37 bak heeft, en dat is gebaseerd op de info uit m'n Autovisie jaarboeken. Heb helaas zelf geen type 3 1.7ie bak meer liggen.
@Remco:
een korte bak achter een 16V is best leuk, maar je moet ook meer schakelen dus dat kost weer tijd. In m'n type 1 16V (met een type 1 1.3 bak) haal ik net de 100 in z'n 2, dankzij de squadrachip (7300 omw/min). Als je gewoon op de openbare weg rijdt heb je bij 60 al 4 keer geschakeld en tuf je relaxed in z'n 5. Top heb ik nog niet goed kunnen proberen, ik moest bij 198 km/h van het gas af. Toen zat ik al tegen/ op de 7000 toeren.
RE: Versnellingsbak revisie 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: di mar 15, 2005 22:19
door Remco S
@Huib Haal je met een 1300 bak nog 100 in z'n 2? (heb ook een squadra chip) Niet dat ik op het circuit in z'n 2 ga komen het wordt meer 3,4 en 5. Van meer schakellen was ik op de hoogte, maar dan zal die waarschijnlijk ook wel steeds iets beter bij de favoriete toeretallen liggen (Qua vermogen)
Afijn de grote test wordt 31 Maart als alles goed gaat,
RE: Versnellingsbak revisie 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: wo mar 16, 2005 23:26
door Mobster
Huib,
k'heb even de tandjes van het diff geteld van die 1.7 8V bak : 9, kroonwiel 35
Hieronder nog een goede tip voor het reviseren van een versnellingsbak:
Die gene die het al gedaan hebben weten vast wat ik bedoel

RE: Versnellingsbak revisie 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: do mar 17, 2005 08:59
door Huib
Ok, dan is die onduidelijkheid eindelijk opgelost. Mijn info klopt dus niet. Dan moet je dus echt op zoek naar een type 2 1.7 QV bak.
@Remco,
100 in z'n twee haal ik net maar dan knal ik ook gelijk in de begrenzer (liever niet dus). Maar mijn bak is van een type 1 en ik dacht dat de overbrengverhoudingen iets anders waren dan die van de type 2/3 1.3/1.4 bakken.
RE: Versnellingsbak revisie 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: za mar 19, 2005 11:07
door ikke
Mobster
Huh, humm, nog nooit een versnellingsbak gereviseerd, en dat ziet er allemaal interessant uit op die foto, maar wat bedoel je dan precies met dat pijltje?
RE: Versnellingsbak revisie 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: za mar 19, 2005 14:00
door Rens 1.7QV
Dat vroeg ik mij ook af. Toen ik bij mijn 1.3 bak 2 nieuwe synchromesh ringen had geplaatst ben ik dat niet tegen gekomen. Zit niet in mijn bak.
Rens
Re: RE: Versnellingsbak revisie 33 1.7 IE/16V
Geplaatst: za mar 19, 2005 19:56
door Remco S
Mobster
Huh, humm, nog nooit een versnellingsbak gereviseerd, en dat ziet er allemaal interessant uit op die foto, maar wat bedoel je dan precies met dat pijltje?
Volgens mij is dat een stuk van de schakelas, die een stuk korter

is geworden dan die hoordt te zijn. WAAR IS DE REST!!!!!!!!!!!!!