Pagina 1 van 1

Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 13:23
door GBeetje
Beste kenners,

Zoals wellicht bekend hebben wij (Speeder, ik en nog 2 klasgenoten) een 33 waarmee wij straks een circuitdag mee gaan doen. In onze jacht voor verlagingsveren hebben wij al een setje gevonden maar we hebben nog een aantal vragen over hoeveel cm er verlaagd wordt. Ook twijfelen we aan de hoogte van onze eigen 33, want voor lijkt die al redelijk laag.
Dit is onze 33, voor en achter.
Afbeelding
Afbeelding
Voor is er maar 1 cm speling tussen rand en band (link), en dit lijkt al wel best laag. Vanaf de grond meet de onderkant spatbord 57cm (link).
Achter is er 3,5cm speling (link), hier staat hij dus wel hoog! Vanaf de grond 60cm (link).

Een vraag dus: is een 16v standaard al zo laag voor? En komt hij bij verlagen dus nog lager te liggen, en kan dat als we ook nog eens 15" gaan steken?

Aan de veren is weinig te zien (qua kleur oid):
Linksachter
Rechtsachter
Linksvoor
Dit alles staat nu nog op 185/60R14.

De veren waar we een optie op hebben zitten onder deze auto (link). De eigenaar weet overigens niet meer of ze er op deze foto al onder zaten of niet. Dit zijn de veren zoals ze nu los zijn (link).

Kortom: doen we er goed aan deze veren aan te schaffen?

Groet,
Squadra Quattro Idioti

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 14:43
door Richard75
ik denk dattie voor al laag zat staat 8)
achter zou ik ook niks meer aan doen

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 14:47
door Richard75
Afbeelding

ter vergelijking ; mijn imola met 195/50/15 op originele veren.

Afbeelding

mijn ex-16v met standaard veren en 185/60/14

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 14:47
door Thijs-arnhem
Heeft dat ding niet het QV onderstel? Mijn QV S was ook een stuk lager als een standaard, ongeveer zoals dit.

Vond dat al heel redelijk sturen, hebben jullie er al mee gereden of staat hij niet op kenteken?

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 15:02
door Richard75
Afbeelding
lager als dit naar de grond kun je niet :lol:

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 15:09
door Thijs-arnhem
Dit was ze. Nog steeds spijt van dat ik haar verkocht heb. :cry:
Afbeelding

Ze heeft gelukkig een goed baasje gevonden (Sudsprint hiero).

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 16:08
door GBeetje
Qua zicht lijkt hij wel lager dan die van Vetkaai. De foto van Thijs is niet helemaal duidelijk omdat t voorwiel wat scheef staat, maar dat lijkt er meer op.

En ik heb er nog niet mee gereden hoor, de kaboutertjes die hem ineens naar een boerderij hier in de buurt hadden gereden, hebben toen mooi rustig aan gedaan om niet teveel aandacht te trekken... :)

Anyway: 16v rijders, iemand met een meetlatje even naar buiten om te kijken hoe hoog die van jullie staat? (het is droog, niet echt koud meer en een kleine moeite \:D/ )

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 16:23
door alfaqv75
lager hoeft niet altijd beter te zijn of stugger

kijk liever naar de dikte van het staal en het aantal windingen

en als je de laagste veren voor de voozijde wilt die zijn gemaakt voor een 33, dan moet je madeno veren nemen (maar een beetje kostbaar voor jouw projectje)

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 16:30
door arne
De QV en QV S uitvoeringen van de 16v waren bijna 3 cm lager dan de standaard 16v. Dus daar lijkt het wel op. Die van mij ligt nog wat lager en dat bevalt wel. Achter zou ik wel nog wat naar beneden halen. Dat ziet er gewoon wat netter uit.

Re: RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 16:44
door Speeder
De QV en QV S uitvoeringen van de 16v waren bijna 3 cm lager dan de standaard 16v. Dus daar lijkt het wel op. Die van mij ligt nog wat lager en dat bevalt wel. Achter zou ik wel nog wat naar beneden halen. Dat ziet er gewoon wat netter uit.
Dat zou dus betekenen dat dit een QV of QV S uitvoering is? De vraag is natuurlijk of het circuit-technisch nog nodig is deze alfa nog lager te gaan maken. Misschien dat het achter wat lager kan om de rol te beperken.

Zijn er voor de QV/QV S nog specifieke verlagingsveren gemaakt, of kunnen wij het ons gemakkelijk maken met 'standaard' 16V verlagingsveren? Ik neem aan dat het verschil in hoogte hem zit in een lagere veer, en niet in de demper?

Re: RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 16:50
door arne
Dat zou dus betekenen dat dit een QV of QV S uitvoering is? De vraag is natuurlijk of het circuit-technisch nog nodig is deze alfa nog lager te gaan maken. Misschien dat het achter wat lager kan om de rol te beperken.

Zijn er voor de QV/QV S nog specifieke verlagingsveren gemaakt, of kunnen wij het ons gemakkelijk maken met 'standaard' 16V verlagingsveren? Ik neem aan dat het verschil in hoogte hem zit in een lagere veer, en niet in de demper?
Dat zou best eens kunnen. Of dat een vorige eigenaar er een goedkoop setje jamexen onder gelegd heeft... Dat weet je nooit natuurlijk. Over het circuit heb ik zelf ook net wat vragen gesteld. Kijk eens hier om dat te lezen. Let vooral op de adviezen van Rees-Cees. ;) Dan heb je weer wat te doen voorlopig.

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 17:53
door Steven 33
@Gbeetje: ik heb zo mijn twijfels over de hoogte van d auto aan de voorkant, zeker in combinatie met de gemeten afstand.

Echter, om te meten of de auto op de juiste hoogte ligt, dien je andere afstanden te meten, welke staan in je vraagbaak. Een van die afstanden is de afstand van de bodem tot de kogel in je draagarm. In de baak staan de referentie-afstanden, voor ieder model (dus 8v/16v/Qv/S..noem maar op). De afstanden moet je dan ook meten met een bepaalde belasting (lees: inzittenden). Maar ik dacht dat jullie toch de veerpoten hadden gereviseerd?

Succes met jullie project in ieder geval!

Re: RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 18:39
door Speeder
@Gbeetje: ik heb zo mijn twijfels over de hoogte van d auto aan de voorkant, zeker in combinatie met de gemeten afstand.

Echter, om te meten of de auto op de juiste hoogte ligt, dien je andere afstanden te meten, welke staan in je vraagbaak. Een van die afstanden is de afstand van de bodem tot de kogel in je draagarm. In de baak staan de referentie-afstanden, voor ieder model (dus 8v/16v/Qv/S..noem maar op). De afstanden moet je dan ook meten met een bepaalde belasting (lees: inzittenden). Maar ik dacht dat jullie toch de veerpoten hadden gereviseerd?

Succes met jullie project in ieder geval!
Buiten de race 33 heb ik ook nog mijn eigen 33, daar ben ik ook met de veerpoten aan de gang. De veerpoten die onder de race 33 zitten zijn voor zover ik weet nog helemaal origineel. Aan de zwarte veren te zien zijn er naar alle waarschijnlijkheid ook geen andere veren gemonteerd. Dit sterkt mij in de gedachte dat het een QV/ QV S is.

Ik heb hier een vraagbaak, dus als we kunnen zal ik is aan het meten gaan ;)

Re: RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: vr feb 02, 2007 18:45
door Speeder
Dat zou dus betekenen dat dit een QV of QV S uitvoering is? De vraag is natuurlijk of het circuit-technisch nog nodig is deze alfa nog lager te gaan maken. Misschien dat het achter wat lager kan om de rol te beperken.

Zijn er voor de QV/QV S nog specifieke verlagingsveren gemaakt, of kunnen wij het ons gemakkelijk maken met 'standaard' 16V verlagingsveren? Ik neem aan dat het verschil in hoogte hem zit in een lagere veer, en niet in de demper?
Dat zou best eens kunnen. Of dat een vorige eigenaar er een goedkoop setje jamexen onder gelegd heeft... Dat weet je nooit natuurlijk. Over het circuit heb ik zelf ook net wat vragen gesteld. Kijk eens hier om dat te lezen. Let vooral op de adviezen van Rees-Cees. ;) Dan heb je weer wat te doen voorlopig.
Die volgde ik toevallig al een beetje ;) De adviezen van Cees zien er goed uit, maar voor ons (budget) gaat het helaas te ver. We zijn van plan de originele dempers eronder te laten zitten, en die te voorzien van de juiste (verlagings)veren. De vraag is nu:

1: Is het een QV, en indien ja is het dan nodig om de standaard veren te vervangen door andere verlagingsveren
2: Indien het wenselijk is de veren te vervangen, welke moeten we dan nemen. Zijn de veren die wij op het oog hebben daar geschikt voor, want in onze ogen zijn deze veren wat aan de 'hoge' kant. Het zouden overigens 35mm verlagingsveren moeten zijn (afkomstig van Arese). Spoort dat met wat wij zien ?

RE: Verlaging Alfa 33

Geplaatst: ma feb 19, 2007 16:33
door sudsprint
misschien nog een andere foto ter illustratie:


Afbeelding