Loefie

problemen verlichting

wo jan 31, 2007 23:11

Jo,

ik heb sinds kort problemen met mijn lichten.
Laatst was 1 dimlicht en een stadlicht tegeleijk gesprongen. Nieuwe lampies in gezet, je denkt zal wel toeval zijn.. nou nee.. Nu is me dimlicht weer gesprongen. Beide lampjes zitten er pas sinds kort in!

Iemand een verklaring? Zou he graag willen weten!

//Erwin

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: problemen verlichting

wo jan 31, 2007 23:18

Welk type en bouwjaar ?
Heb je geen sluiting ergens ?

P.s. we hebben hier niemand die Jo heet :mrgreen:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Loefie

wo jan 31, 2007 23:20

ik heb een Alfa Romeo 146 1.4 T-spark uit 1999 (april)

savali33
Full Member
Full Member

wo jan 31, 2007 23:46

Jo :lol:
zou idd wel eens kortsluiting kunnen zijn,wel de goeie pitjes gebruikt?
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Loefie

do feb 01, 2007 12:30

als het goed is wel...
Laatst gewijzigd door Loefie op wo feb 21, 2007 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do feb 01, 2007 12:34

of je hebt ze per ongeluk beet gepakt met vieze klauwen ofzo :?

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 01, 2007 12:55

Volgens mij gaat daar het stadslicht niet van kapot...

Sluiting geloof ik niet, want dan zouden ook de zekeringen eruit moeten slaan. Meervoud dus, want stadslicht en dimlicht hoort normaalgesproken niet op dezelfde zekering (alhoewel ik uit het verhaal begrijp dat er wat "geklust" is). Het enige dat zo bij me opkomt is dat het allemaal een beetje te heet is geworden, maar dat zou niet meer het geval moeten zijn met de standaard lamp. Kan ook zijn dat het teveel aan warmte van buiten de lamp komt. Klinkt de auto sinds kort wat sportiever?

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: problemen verlichting

do feb 01, 2007 14:53

Volgens mij gaat daar het stadslicht niet van kapot...
:oops: klopt, dacht dat alleen dimlicht kaduuk was

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do feb 01, 2007 15:29

Staat er niet teveel spanning op de lampen?Met andere woorden, is je spanningsregelaar in je dynamo niet stuk? Is te controleren door te kijken of je lampen feller gaan branden als je flink gas geeft.

Ik roep maar wat....8)

Loefie

do feb 01, 2007 17:04

Of die sportiever klinkt, niet echt volgens mij. Vond wel dat het pedaal meer begon te trillen, maar volgens mij heeft dat meer met 1 van me versleten banden te klinken.

De lampjes heb ik niet aangeraakt want dat mag niet.

Ik moet wel zeggen dat mijn auto soms moeite heeft met de stroom (aanvoer). Soms valt de toeren iets naar beneden, in het begin was dat erger, maar dit heb ik laten maken (is een vandie punten).
Als ik gas geef krijgen mijn lampen vaak wel meer licht, maar dit komt omdat er dan te veel aanstaat. (lampen, verwarming achterruit, radio etc. dan loopt ook vaak me toerentellen al terug.)

Ik ben echt radeloos hiermee. De garage kan alles wel doormeten, maar dan zal ik wel duur uit zijn..

Loefie

do feb 01, 2007 18:30

De garage geeft aan dat ik nog een keer een nieuw lampje erin moet doen, omdat deze misschien beschadigd waren...

kan t misschien komen omdat het eerst xenon was. Nu heb ik 1 lamp xenon 1 lamp gewoon... Dat de ene lamp te veel krijgt miss?

Ik weet het echt niet meer en wordt gek van dit soort dingen!

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 01, 2007 19:57

'T is geen fiets [-X

Maar misschien heb je een punt en moet je maar eens een voltmetertje in je auto hangen om te kijken of de spanning netjes op ongeveer 13 volt blijft staan. Lijkt me op zich sterk omdat je dat zeker ook op je radio zou moeten merken en je zou toch verwachten dat meerdere lampen dan slachtoffer zouden moeten worden.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 01, 2007 20:04

Xenon heeft een aanzienlijke LAGERE stroomwaarde dan Halogeen - dus moet je beginnen met 2 gelijke lampen.

Kijk goed naar je aanvoerkabel van de lampen en de stekker.....voelt het hard aan? (flink warm geweest) is het betrouwbaar - goede aansluitingen? Niet verhobby-ed?
Probeer eens een goede aarde aan de lamp of aan de stekker - dat wil ook vaak het probleem zijn bij Alfa en vele andere merken.
Spontaan kortsluiting zou je ook een zekering moeten kosten.

Ik denk aan goede aarde (dat als die serie gestaan heeft - het dimlicht de aarde via het stadslicht heeft weggetrokken)
Misschien dat de contactschakeling ook meehelpt - anders gezegd: Bij jou gaan de lampen aan wanneer je contact hebt - meestal ga je dan ook starten - op het moment van startmotor loslaten komt er weer een hoop stroom in het circuit, als dat niet lekker is afgevangen krijgen je stroomverbruikers een klap met stroom.

Dus eerst starten en dan lichten pas aanzetten. :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

savali33
Full Member
Full Member

do feb 01, 2007 20:13

Bouw eens een lamp tussen de zekering,liefst een H7.(zekering komt dan te vervallen)
Zet de nieuwe pitten erin en ga eens rijden en schakel mistlicht of stadlicht in,brand de H7 zwak is er niks aan de handje,
maar zodra hij fel gaat branden heb je kortsluiting of de spanning is te hoog.

Schrik niet als alles op het dashboard begint te flikkeren bij een gebruiker die over de zelfde zekering gaat,dat is normaal omdat hij teveel spanning krijgt door de H7,hierdoor zoekt die massa.

Brand de H7 niet 1x fel dan heb je geen sluiting.
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Loefie

vr feb 02, 2007 20:47

k heb weer hele nieuwe lampen gekocht en erin gezet, nu 2 dezelfde..

k laat t weer weten zodra er weer 1 kapot is..

Terug naar “Algemene Technische vragen”